کد خبر: 247010
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
ماشین‌ آلات معدنی و راهسازی

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « علاقه خریداران دولتی به ماشین‌ آلات چینی» پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

بازارهای همسایه ایران و نیز بازار خاورمیانه، امرزه ازجمله مستعدترین بازارها با بیشترین فرصت‌ها برای حضور سازندگان ماشین‌آلات معدنی، عمرانی، ساختمانی و راهسازی هستند و آن دسته از تولیدکنندگان داخلی که سبد محصول بسیار کامل و رقابتی در این حوزه دارند، در صورت برخورداری از حمایت‌های لازم، می‌توانند برای حضور در این بازارها پیش‌قدم شوند.

نگاهی به سبد محصولات داخلی در این حوزه، نشان‌دهنده وجود بیش‌از ۳۰ مدل محصول شامل انواع لودر، بکهو لودر، اسکید لودر، بیل‌های چرخ‌زنجیری و چرخ‌لاستیکی، غلتک، بلدوزر، گریدر، تراک و دامپتراک است که به‌خوبی پاسخگوی نیاز مشتریان داخلی اعم‌از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشاورزی، نفت، نیرو و صمت، سازمان شهرداری‌ها و همیاری‌ها، شرکت‌های معدنی و پیمانکاران بزرگ کشور بوده و حتی مشتریان منطقه‌ای هم می‌توانند برای پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و راهسازی خود در عراق، سوریه و... از این ماشین‌آلات بهره‌مند شوند.

البته در این‌جا منظور نگارنده، آن دسته از برندهای داخلی نیست که عمدتا متکی به شرکای چینی بوده و عرضه‌کننده نسخه مونتاژی محصولات آن‌ها با حداقل داخلی‌سازی هستند. گرچه با در نظر گرفتن مولفه‌هایی مانند مشخصات فنی و عملکردی، امکانات و تجهیزات و گستردگی خدمات پس‌ازفروش و دسترسی به قطعات یدکی، خرید برخی از ماشین‌آلات داخلی نسبت به نمونه‌های وارداتی اعم از نو و کارکرده و برخی مدل‌های مونتاژی چینی، به‌صرفه‌تر بوده؛ اما حتی در مقایسه‌هایی که ممکن است قیمت یک محصول داخلی، برابر یا حتی بالاتر از نرخ محصول همتای خارجی باشد، باید این را در نظر گرفت که برخی ماشین‌آلات چینی با هدف بازارشکنی یا قیمت‌شکنی (Dumping) به بازار ایران آمده‌اند و در آینده ممکن است ماجرای خودروهای چینی درخصوص ماشین‌آلات چینی نیز اتفاق بیفتد.

همچنان‌که خودروهای چینی با قیمت‌های پایین وارد بازار ایران شدند و پس از کنار زدن تولید داخل و ایجاد انحصار در بازار خودروهای خارجی، اکنون با چندبرابر قیمت جهانی در بازار ایران فروخته می‌شوند.

این نکته‌ای است که وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی علاقه‌مند به خرید از سازندگان ماشین‌آلات چینی، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریداران ماشین‌آلات معدنی، عمرانی، ساختمانی و راهسازی در کشور، باید مد نظر داشته باشند. به‌ویژه آن‌که یکی دیگر از مزایای محصولات داخلی در مقایسه با محصولات چینی، درصد درحال پیشرفت داخلی‌سازی این محصولات است که علاوه بر کاهش ارزبری تولید و صرفه‌جویی ارزی برای کشور، می‌تواند ظرفیت ارزآوری نیز داشته باشد.

این در حالی است که هم‌اکنون اکثر واحدهای تولیدی کشور به دلیل مشکلات ارزی اعم از نوسانات قیمت و عدم تخصیص و تامین ارز مورد نیاز تولید، دغدغه آینده فعالیت خود را دارند و در این راستا وزارتخانه‌های مرتبط و بانک مرکزی باید با ارائه برنامه‌هایی منسجم از آن‌ها حمایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =