عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت

عباس علی‌آبادی: بحث خودروهای برقی روی روال افتاده است. حالا باید به‌دنبال تولید خودروهای هوشمند و متصل و هوشمندسازی کل صنعت با رویکردی صادرات‌گرا باشیم

روند تولید خودروهای برقی از اتوبوس ها آغاز شده است و به‌گفته وزیر صمت، دو شرکت خودروساز اقدام به تولید این محصول کرده‌اند. صنعت خودرو جهان به سمت برقی‌سازی حرکت می‌کند و صنعت خودرو ایران نیز هرچقدر زودتر در این بخش گام بردارد، موفق‌تر خواهد بود. البته تولید صرف این وسایل، دوای درد نیست و باید ارگان‌ها و شهرداری‌ها نیز اقدام به ثبت‌سفارش این محصولات کنند. شهرداری کرج نخستین شهرداری کشور است که اقدام به سفارش اتوبوس برقی از ایران‌خودرودیزل کرده و خرید از صنایع داخلی را به واردات از چین ترجیح داده است. در زمینه قیمت این محصولات نیز وزیر صمت تاکید دارد که نرخ محصولات داخلی در مقایسه با نمونه‌های خارجی، کاملا قابل‌رقابت است.

مهرداد کیانی، شهردار کرج

خرید اتوبوس برقی داخلی را به واردات از چین ترجیح دادیم

دیدگاه اولیه من این بود که باید اتوبوس‌ها را به‌سرعت از کشور چین وارد کنیم و اعتمادی به ایران‌خودرو دیزل نداشتم. اما در بازدیدی که از این شرکت داشتم، به‌رغم ذهنیت منفی، دیدگاهم تغییر کرد و تصمیم به خرید قطعی از این شرکت گرفتیم.

خودروهای متصل؛ دستور کار بعدی وزارت صمت

حتی به دلیل این‌که این تصمیم را طی دو روز گرفتیم، به مراجع بازرسی و نظارتی معرفی شدیم. بنابراین امروز انتظار داریم که وزارتخانه از ما حمایت کند تا پشتیبانی از این خودروها را استمرار دهیم. کرج ریسک کرد و پذیرفت که نخستین شهری باشد که این خودروها را خریداری می‌کند.

از این رو، انتظار داریم در بحث سایر خودروهای عمومی برقی مانند تاکسی، کرج را مدنظر داشته باشند و از کرج که حامی صنعت داخلی بوده است، حمایت شود. ما به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی نباید شرمنده مردم باشیم، بلکه باید مطمئن باشیم که عالی‌ترین و بهترین محصولات را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت

افزایش ایمنی خودروها و جاده‌ها با خودروهای هوشمند و متصل

تولید خودروهای برقی روی غلتک افتاده و خیالمان از این بابت راحت شده است. حال باید به فکر نوآوری و انقلاب صنعتی چهارم باشیم و از امروز از خودروهای هوشمند و متصل صحبت کنیم.

پروژه خودروهای برقی اوایل قرن ۲۰ (۱۹۰۵ میلادی) در دنیا کلید خورد، اما چالش‌های ذخیره‌سازی انرژی موجب وقفه چند دهه‌ای در این پروژه جهانی شد. با این‌حال، از سال ٢٠١٩ و با اختصاص جایزه نوبل به موضوع باتری‌های لیتیومی، دوباره توجهات به این سمت معطوف شد، تا جایی که سهم خودروهای برقی در برخی کشورها مانند نروژ به بیش‌از 85 درصد رسیده است.

خودروهای متصل؛ دستور کار بعدی وزارت صمت

پروژه خودروهای برقی در ایران نیز از سال ١٣٧٨ مورد توجه قرار گرفت و تمرکز بر خودروهای برقی آغاز شد، اما تا چندی پیش پشت درهای سازمان استاندارد متوقف مانده بود. تا این‌که با حمایت رئیس‌جمهور، بلافاصله فرآیند حل مشکلات در دستور کار قرار گرفت و به‌سرعت حل شد.

درحال‌حاضر دو اتوبوس‌ساز مهم در کشور داریم که هر دو اتوبوس برقی دارند؛ ایران‌خودرودیزل و عقاب‌افشان. تا سال آینده، خودروهای برقی با تیراژ بالا و اقتصادی عرضه خواهند شد. قیمت تمام‌شده و کیفیت اتوبوس‌های برقی داخلی حتما رقابتی خواهند بود و ارزان‌تر از نوع چینی است، اما باید تیراژ را افزایش داد تا به حداقل قیمت برسیم.

ضمن این‌که سرریز فناوری‌های برقی‌سازی می‌تواند در سایر صنایع اثرگذار باشد و قطعا محرک مشاغل بسیار زیادی خواهد بود. خودروسازان ما نیز هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند؛ چراکه همه زیرساخت‌ها را فراهم خواهیم کرد. به‌خاطر داشته باشیم خودروهای برقی به‌شدت زیست‌محیطی و اقتصادی هستند، ضمن این‌که از هر منبع انرژی که بتواند تولید برق کند، می‌توان برای سوخت موردنیاز این خودروها بهره گرفت. اکنون دیگر بحث خودروهای برقی روی روال افتاده است و از بابت آن‌ نگرانی نداریم.

بنابراین اکنون باید به فکر انقلاب صنعتی چهارم و خودروهای هوشمند و Connected (متصل) باشیم که ایمنی خودروها و جاده‌های ما را بالا خواهد برد. حال باید با جدیت به‌دنبال نوآوری و خلاقیت برای تولید خودرو هوشمند و هوشمندسازی کل صنعت باشیم.

مردم به‌زودی باید شاهد اتوبوس‌های خودران باشند. در حقیقت هدف ما، صنعت هوشمند صادرات‌گراست؛ بنابراین باید در این زمینه هم رقابت‌پذیر باشیم. روند واردات از چین ادامه دارد، اما باید ناترازی‌ها را از بین ببریم.

تا زمانی‌که تقاضا در تولید تامین نشود، واردات‌ تداوم خواهد داشت؛ البته تا جایی‌که ارزش رقابتی برای کشور داشته باشد، واردات مجاز خواهد بود. ضمن این‌که واردات بر اساس قانون و مقرراتی است که کشور برای آن تعیین می‌کند. بنابراین من اطمینان می‌دهم که مشکلی از جهت تامین نخواهیم داشت.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو

بازگشت هزینه‌کرد برقی‌سازی به دولت طی پنج سال

امروز اهمیت تولید خودرو برقی بر همه روشن است؛ چراکه مصرف بنزین در کشور از تولید آن سبقت گرفته، امسال 800میلیون دلار بنزین خریداری شده است و با این رویه، هر سال یک‌میلیارد دلار هزینه واردات سوخت خواهد شد. ازسوی‌دیگر، آلایندگی خسارت‌های فراوانی به جامعه می‌زند و بیماری‌ها و مشکلات غیرقابل‌جبرانی را در کشور ایجاد می‌کند. وضعیت خروج ارز از کشور موضوع دیگری است که با برقی‌سازی خودروها می‌توان جلوی آن را گرفت. درخواست ما این است که کمیسیون صنایع این موضوع را جدی‌تر بگیرند.

خودروهای متصل؛ دستور کار بعدی وزارت صمت

اگر خودروساز و وزارت صمت در این مسیر تنها بماند، به موفقیت نخواهند رسید. سایر بخش‌های کشور هم باید در این اقدام که برای آینده کشور ضروری است، به وزارت صمت کمک کنند. شهرداری‌ها نیز باید زمین مورد نیاز تعبیه شارژرها را تامین کنند. دستیابی به این هدف نیازمند یک برنامه دقیق و جدی است که باید به‌عنوان یک سند قانونی، مورد حمایت دولت و مجلس قرار بگیرد. با برقی‌سازی خودروها، در کمتر از 5سال هرچقدر دولت بدین منظور هزینه کرده باشد، بازمی‌گردد. ما در این راستا،‌ تولید تارا پلاگین-هیبرید را تا 40درصد پیش برده‌ایم.

نمونه برقی خودرو ری‌را نیز به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رسیده است. همچنین هفته گذشته، جلسه‌ای نیز با مپنا داشتیم تا به سمت اجرایی‌شدن این پروژه حرکت کنیم و تامین قطعات این خودرو را برعهده مپنا قرار دهیم. برای تامین شارژرها در شهرها نیز درحال عقد قرارداد با مپنا هستیم و امیدواریم در کمتر از یک سال و نیم آینده، این خودرو تجاری‌سازی شود و به تولید انبوه برسد.

در همین راستا، با برنامه وزیر صمت برای حمل‌ونقل عمومی، ابتدا قراردادهایی را برای واردات خودرو برقی منعقد کردیم و بعد از آن باید واردات را به‌صورت CKD انجام دهیم و در مرحله بعد باید دانش‌فنی را به کشور منتقل کرده و آن را داخلی‌سازی کنیم. ضمن آن‌که خودرو ری‌را نیز به‌عنوان یک محصول ایرانی، هم با پلت‌فرم برقی و هم با پلت‌فرم بنزینی قابل‌اجراست.

عزت‌اله تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس

استارت وزارت صمت در برقی‌سازی خودروها مبارک است

از زمانی که آقای علی‌آبادی به وزارت صمت آمده‌اند، کارها جهت‌گیری خوب و مثبتی پیدا کرده است. خاطرم هست که قبل از این دولت به ایران خودرودیزل آمدم و هنگام خروج، با وزیر راه و ترابری تماس گرفتم و علت واردات کشنده و کامیون را جویا شدم.

تمام این جزئیات را هم مدیران عامل پیش از آقای توسلی‌مهر و هم ایشان در جریان هستند. حداقل 5 بار برای ماندگار شدن آقای توسلی‌مهر ورود کردم. چراکه بی‌ثباتی در مدیریت مشکل‌ساز است. در نخستین باری که با آقای احمدی در سازمان گسترش دیدار داشتم نیز سفارش کردم که حوزه مدیریت را تثبیت کنند.

خودروهای متصل؛ دستور کار بعدی وزارت صمت

از سوی دیگر، سه یا چهار بار شهردار پیشین را به جلسه هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع مجلس دعوت کرده و ایشان را متقاعد کردیم تا قرارداد اولیه خرید اتوبوس را با ایران‌خودرودیزل منعقد کند.

آقای شهردار پس از تحویل پارت اول تولید، گفت: «زمانی که قصد داشتم این قرارداد را ببندم، اطرافیان من می‌گفتند این پول برای شهرداری اتوبوس نمی‌شود، زیر این شرکت 7هزار میلیارد تومان بدهی دارد، اما الان اتوبوس‌ها به‌خوبی ساخته شده‌اند.»

استارتی که وزارت صمت در برقی‌سازی خودروها زده، کار مبارکی است و مجلس و کمیسیون صنایع، از دکتر علی‌آبادی در این راه حمایت می‌کنند. در بخشی که مربوط به دولت است هم دولتی‌ها باید پای کار بیایند. این‌که شهرداری تهران در زمان مدیریت انقلابی کشور، به چین سفر می‌کند و برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، به ارزش 3میلیارد دلار قرارداد می‌بندد، به چه معناست؟ با همین 3میلیارد دلار می‌توان تمام خودروسازی‌ها را ساماندهی کرد. این موضوعات ما را رنج می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

آخرین اخبار