واردات خودروهای کارکرده

اهمیت خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده به حدی است که در کنار مساله ارز، به مانعی بزرگ بر سر راه اجرایی شدن واردات کارکرده‌ها تبدیل شده است. با این وجود احتمالا بحث ابلاغ این آیین‌نامه تا زمان تعیین‌ تکلیف خدمات این خودروهای وارداتی، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد

درحالی‌ که بیش از ۵ ‌ماه از صدور مجوز ورود خودروهای کارکرده از سوی مجلس می‌گذرد، اما هنوز آیین‌نامه‌ای در این خصوص ابلاغ نشده است. تامین ارز و ارائه خدمات پس از فروش، دو مانع بزرگ در این زمینه است. در بسیاری از کشورها، نمایندگی‌های خودروسازان به‌ارائه خدمات پس از فروش کارکرده‌ها می‌پردازند؛ حال آن‌که در ایران بعد از توقف واردات، بسیاری از نمایندگی‌ها منحل شده‌اند.

یک کارشناس بازار و صنعت‌خودرو دراین‌باره گفت: «مسئولان وزارت صمت به این نتیجه رسیده‌اند که طرح واردات خودروهای کارکرده هنوز طرح پخته‌ای نیست و به‌همین دلیل هم تدوین آیین‌نامه مربوطه را به‌تاخیر انداخته‌اند.»

وی با بیان این‌که بعید است آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده حتی تا پایان امسال نیز ابلاغ شود، افزود: «ظاهرا دولت از ارسال الحاقیه قانون ساماندهی صنعت‌خودرو به‌مجلس و واردات خودروهای کارکرده پشیمان شده؛ زیرا به این نتیجه رسیده که مدیریت آن، به‌خصوص از جنبه ارائه خدمات پس از فروش، سخت است و به‌اصطلاح دردسر دارد.»

این کارشناس بازار و صنعت‌خودرو تاکید کرد: «به‌جز مساله کمبود ارز، چالش بزرگ دیگری که مسئولان در مسیر واردات خودروهای کارکرده با آن روبه‌رو هستند، خدمات پس از فروش است. وزارت صمت درحال حاضر با این پرسش بسیار مهم مواجه است که تکلیف خدمات پس از فروش خودروهای دست‌دوم خارجی چه می‌شود؟»

به‌گفته وی، ظاهرا در طرح اولیه واردات خودروهای کارکرده، برای خدمات پس از فروش این خودروها پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفته است. با توجه به‌اظهارات این فعال و کارشناساس بازار خودرو، باید صحبت‌های اخیر وزیر صمت را نیز مبنی بر وجود چالش ارزی بر سر راه واردات خودروهای دست‌دوم در نظر گرفت.

اهمیت خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده به‌حدی است که در کنار مساله ارز، به‌مانعی بزرگ بر سر راه اجرایی شدن واردات کارکرده‌ها تبدیل شده است. این امکان وجود داشت که مسئولان برای جلب نظر افکار عمومی، آیین‌نامه واردات کارکرده را ابلاغ کنند؛ حالا اما مشخص شده است که مساله خدمات پس از فروش به‌حدی اهمیت دارد که دست مسئولان را برای اعلام و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، بسته است.

با این وجود احتمالا بحث ابلاغ این آیین‌نامه تا زمان تعیین‌تکلیف خدمات این خودروهای وارداتی، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

اما چالش خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده وارداتی که قرار است به‌ایران بیایند، این پرسش را ایجاد کرده که در دیگر کشورها این چالش را چگونه حل کرده‌اند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی که از خودروهای دست‌دوم خارجی استفاده می‌کنند، شرط خاصی برای خدمات پس از فروش در روند واردات آن‌ها قائل نیستند؛ زیرا خیالشان بابت تامین این خدمات از ناحیه شرکت‌های خارجی فعال در این کشورها راحت است.

به‌عبارت بهتر، در این کشورها خدمات پس از فروش به‌خودروهای دست‌دوم از ناحیه شرکت‌های خارجی حاضر در کشورهای مورد نظر ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال وقتی کشوری مانند مکزیک از محصولات کارکرده رنو، جنرال‌موتورز یا بنز وارد می‌کند، نمایندگی‌های همین شرکت‌ها که در این کشور حاضر هستند، خدمات پس از فروش لازم را به‌مشتریان مدل‌های کارکرده نیز ارائه می‌کنند.

بنابراین یک مشتری مکزیکی که مثلا از یک جنرال‌موتورز وارداتی کارکرده استفاده می‌کند، خدمات پس از فروش مورد نیاز خود را از نمایندگی این شرکت در مکزیک دریافت می‌کند.
درواقع نمایندگی جنرال‌موتورز در مکزیک، خود را متعهد به‌این می‌داند که علاوه‌بر مشتریان خودروهای نو و آن‌هایی که از بازار داخلی این کشور محصولات جنرال‌موتورز را می‌خرند، به‌مشتریان خودروهای دست‌دوم وارداتی نیز خدمات پس از فروش را ارائه دهد.

افزایش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی خودروهای چینی

خودروهای داخلی در روز گذشته رشد قیمت یک تا ۱۴ میلیون‌تومانی و افت بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۹۲۰ میلیون‌تومان و تیبا صندوقدار با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۳۴۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

از طرفی سورن پلاس فول بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۸ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۹ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۰۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۲۴۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌ یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌ یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۳۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =