تارا اتوماتیک

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو گفت در دور جدید عرضه دیگر نیازی به بلوکه کردن وجه نیست و مشتریان خودروهای داخلی می‎توانند بدون بلوکه کردن وجه، تقاضای خرید خودرو مورد نظر خود را ثبت کنند. این شرط در مورد عرضه خودروهای وارداتی‌ هم حذف شده است و به‌زودی ثبت‌نام جدید وارداتی‌ها بدون بلوکه کردن وجه انجام خواهد شد؛ اما سایر شرایط قبل، برای خرید اعمال می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو در روز گذشته شاهد افزایش قیمت چشمگیر خودروهای داخلی بود. این رشد بها در حالی اتفاق افتاد که قرار بود از روز گذشته سامانه یکپارچه فروش باز شده تا متقاضیان بتوانند برای ثبت‌نام خودرو مورد نظر خود اقدام کنند. در این شرایط معمولا قیمت خودروها روندی کاهشی را تجربه می‌کرد؛ اما روز گذشته بازار خودروهای داخلی افزایش قیمت قابل توجهی داشت. روز قبل و در بازار آزاد خودروهای داخلی، شاهد افزایش بهای تا ۳۶ میلیون‌تومان بودیم.

از طرفی شرایط جدید خرید از سامانه یکپارچه در دور جدید عرضه مشخص شد و از این پس، دیگر نیازی به‌بلوکه کردن وجه برای خرید خودرو نیست.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو دراین‌باره گفت: «در دور جدید عرضه، دیگر نیازی به‌بلوکه کردن وجه نیست و مشتریان خودروهای داخلی می‎توانند بدون بلوکه کردن وجه، تقاضای خرید خودرو مورد نظر خود را ثبت کنند. این شرط در مورد عرضه خودروهای وارداتی‌ هم حذف شده است و به‌زودی ثبت‌نام جدید وارداتی‌ها، بدون بلوکه کردن وجه انجام خواهد شد؛ اما سایر شرایط قبل، برای خرید اعمال می‌شود.»

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو در ادامه گفت: «جالب است مردم بدانند که از میان متقاضیان شرکت کرمان‌موتور در سامانه یکپارچه، حدود ۱۵ درصد تکمیل ثبت‌نام را انجام داده‌اند. این عدد برای متقاضیان شرکت مدیران‌خودرو به ۳۰ درصد می‌رسد و برای شرکت‌های آرین پارس موتور و سانیار موتور به‌ترتیب درصدهای ۴۰ و ۵ درصد ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد عرضه در سامانه برای این خودروها بیشتر از تقاضا بوده و حالا شاهد این هستیم که نمایندگی‌های فروش با ارائه شرایط‌ ویژه و منعطف، به‌دنبال جذب مشتری برای خودروهای خود هستند.»

درواقع می‌توان گفت مدل عرضه در سامانه یکپارچه، سبب شده است میزان تقاضا و عرضه کاملا مشخص باشد و دیگر نمی‌توان تقاضای کاذب را در بازار برای خودروها رقم زد و به‌این ترتیب قیمت‌ها در بازار شکلی واقعی به‌خود گرفته‌اند.

در دور جدید عرضه، مازاد تولیدی شرکت‌ها در سامانه قرار می‌گیرند و قرار است به‌زودی ایران‌خودرو و سایپا هم خودروهای خود را به‌سامانه یکپارچه اضافه کنند. در حال حاضر به‌دلیل شرایط فعلی بازار خودرو، نمایندگی‌ها و خودروسازان برای جذب بیشتر مشتریان خدمات و امتیازهای ویژه‌ای را در نمایندگی‌ها به‌متقاضیان ارائه می‌دهند که با این رویکرد مشتری می‌تواند انتخاب بهتری داشته باشد.

مدیر سامانه یکپارچه خودرو همچنین گفت: «تقاضا برای خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه کاهش یافته است؛ درنتیجه مونتاژکاران خودرو اقدام به‌ارائه طرح‌هایی برای جذب مشتری می‌کنند.»

مهدی تقدسی درباره آخرین وضعیت عرضه و تقاضا در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی گفت: «خودروسازان مونتاژی با توجه به‌افزایش تولید و تنوع سبد محصولات، ظرفیت خالی برای عرضه دارند. همچنین با توجه به‌ظرفیت مازاد، هم‌اکنون سه خودروساز مونتاژی در حال عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودروهای داخلی هستند و متقاضیان می‌توانند برای خرید خودرو از این خودروسازان که به‌صورت فروش فوق‌العاده و تحویل سه‌ماهه است، در سامانه مذکور ثبت‌نام کنند.»

نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۳۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۳۶ میلیون‌تومان افزایش ۹۴۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۱۹ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۳ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۵ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۹ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۹ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۴۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۷۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =