MG GT

در حال حاضر اطلاعات دقیقی از زمان عرضه و قیمت نهایی این خودرو دردست نیست. البته به‌زودی شرایط فروش این خودرو در سایت عرضه یکپارچه خودرو و زمان عرضه آن به‌بازار از سوی شرکت فرداموتورز اعلام خواهد شد.

این روزها صنعت و بازار خودرو به‌صورت خاص در تملک اس‌یووی‌ها و کراس‌اوورها قرار دارد. اگرچه بیشتر تمرکز بازار و خریداران بر بلندقامتان معطوف شده، اما سدان‌ها کماکان پیروز میدان هستند؛ زیرا همواره تعریف لوکس در دنیای خودرو به‌سدان‌ها تعلق دارد.

فرداموتورز اخیرا در فهرست گزینه‌های وارداتی خود، یک سدان اسپرت را اضافه کرده است. این خودرو همان ام‌جی‌ GT است. محصولات ام‌جی در بازار ایران همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

نسل جدید GT برای نخستین‌بار در اتو اکسپو تهران توسط فرداموتورز به‌نمایش درآمد. در ادامه با ما همراه باشید تا این سدان اسپرت تازه‌نفس انگلیسی-چینی را بررسی کنیم.

نگاهی به ام‌جی GT

بیش از یک دهه است ام‌جی، برند محبوب و خوشنام انگلیسی-چینی در بازار خودرو کشورمان از جایگاه خاصی برخوردار است. محصولات این کمپانی که اوایل در کلاس سدان‌ها، یک هاچ‌بک و یک کراس‌اوور به‌بازار کشورمان وارد شدند، مورد توجه و استقبال چشمگیری قرار گرفتند.

ارمغان «فردا موتورز» برای اسپرت‌ دوستان

پس از آزاد شدن واردات خودرو از سال گذشته، قرار است شرکت فردا موتورز به‌عنوان نماینده رسمی این کمپانی به‌زودی سدان اسپرت کامپکت ام‌جی با نام جی‌تی را راهی بازار کند.

این خودرو برای نخستین‌بار در رنگ بسیار خاص آبی در اتو اکسپوی تهران به‌نمایش درآمد. ام‌جی‌ جی‌تی عرضه‌شده توسط شرکت فرداموتورز همان ام‌جی ۵ است.

این خودرو که در دومین نسل خود قرار دارد، در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی در اتوشوی پکن معرفی شد. این خودرو درحقیقت نسل دوم ام‌جی ۵ یا همان ام‌جی جی‌تی است. البته در بسیاری از بازارهای جهان، ام‌جی ۵ با نام ام‌جی جی‌تی شناخته می‌شود.

ناگفته نماند که کمپانی ام‌جی (که زیرمجموعه سایک موتورز است) در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی یک فیس‌لیفت متوسط روی این سدان اسپرت انجام داد و آن را با اندکی تغییرات فنی و با پسوند ام‌جی ۵ «Scorpio» به‌بازار عرضه کرد. البته این نسخه مدل اسپرت‌تر و قوی‌تر از ام‌جی ۵ یا ام‌جی جی‌تی محسوب می‌شود؛ اما نسخه‌ای که به‌بازار کشورمان وارد شده به‌یک پیشرانه توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه مجهز است که نیازهای مشتریان اسپرت‌دوست را به‌خوبی برطرف می‌کند.

طراحی دینامیک و اسپرت ام‌جی‌ GT

ام‌جی ۵ نسل دوم یا همان جی‌تی از نظر طراحی بسیار مدرن‌تر و اسپرت‌تر از نسل قبلی به‌نظر می‌رسد. درحقیقت این خودرو توسط طراحان اروپایی ام‌جی طراحی شده و بر اساس زبان جدید این خودروساز معروف شکل گرفته است. یکی از ویژگی‌های اصلی زبان جدید طراحی ام‌جی، رعایت بهترین تناسبات در کنار ایجاد خطوط و احجامی است که بسیار دلفریب است.

بر این اساس ام‌جی جی‌تی به‌لطف برخورداری از خطوط تیز و سطوح تخت در کنار رینگ‌های ۱۸ اینچی، پوزه نسبتا بلند، پشت کوتاه و ستون C زاویه‌دار، کاراکتر نافذ و اسپرتی دارد. چهره ام‌جی جی‌تی به‌لطف استفاده از چراغ‌های کشیده باریک و جلوپنجره عریض مشبک با ورودی‌های هوای عمودی درون سپر کاملا تهاجمی است.

در نمای عقب، زاویه‌ بیش‌تر ستون C، فرمت فست‌بک، پشت کوتاه و طراحی چراغ‌های نسبتا کشیده با LED های عمودی، نمای زیبایی به‌این سدان کامپکت بخشیده است.

همچنین طراحی دو اگزوز فاقد خروجی در طرفین سپر به‌همراه دیفیوزر میانی، حس هیجان را در این نما بیش‌تر می‌کنند. این خودرو در رنگ آبی Brighton Blue در نمایشگاه اتو اکسپوی تهران به‌نمایش درآمد که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نکته بسیار مهم درباره طراحی خارجی ام‌جی جی‌تی، انتخاب رنگ‌های خاص از سوی طراحان این کمپانی بوده است. این خودرو در رنگ‌های Snow Mountain White (سفید کوه‌برفی)، Nuclear Yellow (زرد هسته‌ای یا زرد گرم متالیک)، Cyber Gray (خاکستری سایبری)، Flame Red (قرمز شعله‌ای)، Brighton Blue (آبی برایتون) و Obsidian Black (مشکی ابسیدن یا مشکی پیانویی) روانه بازارهای جهانی شده است.

در حال حاضر در مورد این‌که ام‌جی جی‌تی با چه رنگ‌هایی به بازار ایران عرضه می‌شود، اطلاعاتی دردست نیست.

ام‌جی ۵ نسل دوم یا همان جی‌تی از نظر طراحی بسیار مدرن‌تر و اسپرت‌تر از نسل قبلی به‌نظر می‌رسد. درحقیقت این خودرو توسط طراحان اروپایی ام‌جی طراحی شده و بر اساس زبان جدید این خودروساز معروف شکل گرفته است. یکی از ویژگی‌های اصلی زبان جدید طراحی ام‌جی، رعایت بهترین تناسبات در کنار ایجاد خطوط و احجامی است که بسیار دلفریب است

کابین اسپرت با امکانات جدید

طراحی داخلی ام‌جی جی‌تی کاملا مشابه محصولات اسپرت آئودی در سال‌ ۲۰۱۶ است. سبک طراحی دریچه‌های مستطیل در طرفین داشبورد و دریچه‌های میانی (که در زیر نمایشگر بزرگ افقی لمسی میانی قرار گرفته‌اند)، هارمونی بسیار خوبی با کلیات فضای داخلی این خودرو پیدا کرده است. همچنین طراحی نمایشگر تمام‌دیجیتال در پشت آمپر و یک نمایشگر بزرگ افقی در بخش میانی داشبورد و دکمه‌های پیانویی میانی، فضای کاملا مدرنی را در کابین این خودرو فراهم کرده است.

ارمغان «فردا موتورز» برای اسپرت‌ دوستان

غربیلک‌فرمان دی-کات، پدال‌های شیفتر آلومینیومی در پشت آن، دسته‌دنده خلبانی و صندلی‌های اسپرت، رانندگی با ام‌جی جی‌تی را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند. درواقع طراحی داشبورد ساده و مینیمال بوده که با اضافه شدن دو نمایشگر و طراحی دکمه‌های پیانویی زیر نمایشگر میانی فضای داخلی کاملا مدرنی مشاهده می‌شود.

نکته بسیار مهم در طراحی داشبورد و ادوات داخلی ام‌جی جی‌تی، استفاده از متریال باکیفیت چرم و پلاستیک منعطف (Soft Touch) است. استفاده از پلاستیک نرم در بخش بالایی داشبورد و رودری‌ها فضای داخلی آرام و فارغ از هرگونه صدای اضافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

به‌منظور ارتقای هیجان در کابین اسپرت ام‌جی جی‌تی از رنگ قرمز در تودوزی فضای داخلی استفاده شده است. همچنین غربیلک‌فرمان دی-کات، پدال‌های شیفتر آلومینیومی در پشت آن و دسته‌دنده‌ اسپرت نیز در ایجاد این حال و هوای اسپرت، موثر هستند. از طرفی استفاده از سقف سانروف و زاویه بیشتر ستون A برای نورپردازی داخلی سبب شده است کابین دلنشینی برای ام‌جی جی‌تی فراهم شود.

فضای داخلی این خودرو مناسب افرادی است که به‌داشتن یک خودرو اسپرت خانوادگی علاقه‌مند هستند. طول ۴۶۷۵ میلی‌متری، فاصله محوری ۲۶۸۰ میلی‌متری، عرض ۱۸۴۲ میلی‌متری و ارتفاع ۱۴۷۳ میلی‌متری سبب شده است فضای داخلی کاملا راحت و جاداری در اختیار سرنشینان این خودرو قرار گیرد. زاویه بیش‌تر ستون C و شیب سقف سبب شده است فضای عقب برای سرنشینان بلندقامت نیز مناسب باشد.

خط و نشان برای رقبا، با گشتاور ۲۵۰ نیوتون‌متری!

آن‌چه ام‌جی جی‌تی را نسبت به‌سایر رقبا متمایز می‌کند، بخش فنی و قوای محرکه آن است. زیر کاپوت این سدان کامپکت اسپرت، یک موتور چهار سیلندر خطی کم‌حجم اما پرتوان جا خوش کرده است.

ارمغان «فردا موتورز» برای اسپرت‌ دوستان

به‌عبارت دقیق‌تر، یک موتور چهار سیلندر خطی به‌حجم ۱۴۹۰ سی‌سی با ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر و سیستم زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها و با هماهنگی فناوری سیستم پرخوران توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم، نیروی لازم برای حرکت ام‌جی جی‌تی را تامین می‌کند.

این موتور که با نام ۱۵S۴E شناخته می‌شود، از بالاترین سطح فناوری پیشرانه‌های بنزینی برخوردار است. بر این اساس این پیشرانه با توجه به‌سیستم پرخوران توربوشارژ، سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها و سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر ۱۷۳ اسب‌بخار قدرت را در ۵۶۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را بین ۱۷۵۰ آرپی‌ام تا ۴ هزار آرپی‌ام فراهم آورد.

این توان و گشتاور نسبتا بالا به‌کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با در نظر گرفتن ساختار شاسی آلومینیومی و توزیع وزن ۵۸ به ۴۲ این سدان فست‌بک ام‌جی و حداکثر وزن خالص (در حالت بدون سرنشینان و بدون محاسبه وزن باک ۵۰ لیتری پر از بنزین) ۱۲۶۰ کیلوگرمی این خودرو، تنها ۸.۵ ثانیه زمان نیاز است که ام‌جی جی‌تی از حالت ایستاده به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد.

اما این نکته را فراموش نکنید که این زمان به‌صورت رسمی از سوی کمپانی ام‌جی اعلام شده که اگر شرایط تست رانندگی این سدان فست‌بک اسپرت فراهم شود، شاید بتوان شتاب اولیه بهتری به‌ثبت رساند.

امکانات رفاهی و ایمنی دردانه ام‌جی

فهرست بلندبالایی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی به‌روز برای ام‌جی جی‌تی در نظر گرفته شده است. از مهم‌ترین امکانات رفاهی ام‌جی جی‌تی می‌توان به: سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی به‌همراه سیستم کنترل توزیع یکسان نیروی بین چرخ‌ها، سیستم کمکی ترمز، سیستم ترمز اضطراری خودکار، کروزکنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه پایش نقاط کور، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی حرکت در سربالایی‌ها، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو، ۸ ایربگ، فرمان الکتریکی، سامانه کنترل کشش، سیستم پایداری الکترونیکی، آینه‌ میانی الکتروکرومیک، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک و شارژر وایرلس و... اشاره کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیژن IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 1
    فردا موتور نه شیاد موتور یک ساله پول مردم را گرفته اصلا جوابگو نیست قرار ۱۲۰ روزه شده یک سال
    • مهدی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      1 1
      سلام چه ماشینی ثبت نام کردین شما که تحویل ندادن؟
  • Rezaei US ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 0
    سلام شنيدم مثل اينكه نزديك به ١٨٠٠ تا هم ستاره ايمني داره🧐🧐 خدا به خير كنه
    • محمد IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      0 0
      عزیزم یه مقدار دندون سر جیگر بزار من یک سال قبل تی5 ثبت نام کردم تازه تحویل گرفتم ولی واقعا کیفیت عالیه اگه دیر میدن به جاش کیفیت عالی تحویل میدن
  • فرشید IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    4 0
    ام جی جزو خودروهایی هست که اگر یکبار داشته باشی دل کندن ازش بسیار سخت هست .کافیه یک ساعت باهاش رانندگی کنی تا به حرف من برسی .البته قبلش باید دیگر خودروهای چینی و کره ای تجربه کرده باشی تا ام جی درک کنی
  • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 1
    اشغال ترین وخترناکترین خودروی دنیا شناخته شده حتی ۱ ستاره از تست ایمنی توی دنیا نگرفته صد رحمت به پراید نمیخام بگم چینی‌ها اشغالن اما این سطل آشغاله چینی خوب زیاده اما واسه از ما بهترونهاست .
  • محمدعلی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 1
    شیادترین شرکت فرداموتوره آی مردم ساده گول وعده های این شرکت رو نخورین
  • behnaad IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    یکی از بهترین برندهای معتبر جهان ام جی است گربه سیاه کیا و هیوندایی
  • وحید IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 0
    حرف ندارد ماشین ام جی
  • Panahi IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    0 0
    سلام به اخبار خودرو حرفه‌ای ضمن‌تشکر از مطالب خوبتون میخواستم بگم که حدود ۴ سال ام‌جی ۵۵۰ داشتم این ماشین نسبت به ماشینای الان کم آپشن‌ تر هست ولی خب این رو بدونین که ام جی واقعا کیفیتش خیلی بالاست الان سه سال سراتو ۲۰۱۵ دارم نه از نظر نرمی‌ نه فنی ماشین به گرد لاستیکای ام جی هم‌ نمیرسه واقعا خدا صبر بده به اونای که‌ کره ای می‌خرن بخاطر قیافه اش ولی خدایش اگه پولش رو دارین حتما برین بخرین ام جی خیلی اسپورت تر‌ از کیا هیوندای‌ اشغال

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

آخرین اخبار