اتوبوس

قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس، ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۱۰هزار ون و ۱۵۰هزار موتورسیکلت برقی اجرایی شده است و اواخر بهار آینده در تهران شاهد ورود این اتوبوس‌ها و ون‌ها و موتورها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود

خرید اتوبوس و ون از چین توسط شهـــــــــرداری پایتخت، این روزها گرچه خبـــــــــری داغ و پرزرق و برق است، اما مخالفت‌های بسیاری را به همراه داشته، شهرداری مدعی است تا امروز قراردادی برای تامین ۲۵۰۰ اتوبوس و ۱۰هزار دستگاه ون در کنار موتورسیکلت و تاکسی با چینی‌ها به امضا رسانده و در نخستین فصل سال آینده بخشی از این خودروها در ناوگان کشور حضور خواهند یافت.

گرچه امروز ناوگان حمل‌ونقل مسافری کشور بیش‌از همیشه نیازمند حضور مدل‌های جدید است اما این عدم تعادل بین واردات اتوبوس و ون از چین و خرید از خودروسازان داخلی، نارضایتی‌هایی را به همراه دارد.

ازجمله آن‌که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهری در جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و عمران و حمل‌ونقل شورای تهران با معاونان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، وضعیت فنی و کشف قیمت این خودروها را غیرشفاف و وضعیت خدمات پس از فروش آن‌ها نامشخص دانسته است.

جزئیات نامشخص از ویژگی‌های فنی و امکانات اتوبوس‌های چینی

در همین راستا، جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و سایر مسئولان این حوزه برای بررسی خریدهای صورت‌گرفته از چین برگزار شد.

این جلسه به منظور بررسی خریدهای انجام شده از چین با حضور برخی مسئولان حوزه حمل‌ونقل تهران برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از وضعیت قراردادهای حمل‌ونقل عمومی با کشور چین بیان شد و سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که مشخصات فنی اتوبوس‌های خریداری‌شده هنوز به‌صورت شفاف مشخص نیستند، گفت: «باید گفته شود روش کشف قیمت که به خرید از برخی خودروسازان چینی انجامیده، چگونه بوده است.»

وی ادامه داد: «مشخصات فنی که مبنای قرارداد قرار گرفته‌اند، به همراه استعلام قیمت آن‌ها باید به شورای شهر ارائه شود؛ همچنین دل‌نگرانی‌هایی در رابطه با نحوه خدمات بعد از فروش اتوبوس‌ها وجود دارد که باید درخصوص آن‌ها توضیح داده شود.»

سال جولان خودروهای چینی در حمل‌ونقل عمومی تهران

در حالی صحبت از غیرشفاف بودن واردات مدل‌های چینی ازسوی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل مطرح می‌شود به‌نظر می‌رسد قرارداد شهرداری با چین به مرحله اجرا رسیده و چند گام بیشتر تا ورود این خودروها به کشور نمانده است.

سخنگوی شهرداری تهران به‌تازگی با اشاره به این قرارداد اعلام کرده است که اولین نمونه تاکسی، اتوبوس و ون برقی چینی به تهران آمده است.

وی عبدالمطهر محمدخانی همچنین اظهار کرده است: «از اردیبهشت تعداد تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی در شهر افزایش می‌یابد.»

وی در ادامه افزود: «قرارداد تکمیلی حمل‌ونقل برقی با شرکت‌های چینی منعقد و اولین نمونه تاکسی، اتوبوس و ون برقی وارد کشور می‌شود.»

سخنگوی شهرداری تهران گفت: «به‌طور کلی قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس، ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۱۰هزار ون و ۱۵۰هزار موتورسیکلت برقی اجرایی شده است و اواخر بهار آینده در تهران شاهد ورود این اتوبوس‌ها و ون‌ها و موتورها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود.»

خدمات و تامین قطعه؛ نگران‌کننده‌ترین جنبه واردات اتوبوس

واردات خودروها به کشور همواره چند جنبه مهم داشته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خدمات پس از فروش و تامین قطعات بوده است.

به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده بر صنایع ایران، دور از ذهن نیست تامین قطعات و امکان ارائه خدمات برای بسیاری از شرکت‌ها امری دشوار است.

با آن که اتوبوس‌ها و ون‌های موردنظر شهرداری، از چین خریداری شده‌اند، اما باید این موضوع را هم مدنظر قرار داد که حتی چینی‌ها هم همچنان با بسیاری از برندهای اروپایی همکاری کرده و هنوز برخی از قطعات خود را از تامین‌کنندگان جهانی خریداری می‌کنند.

این موضوع چالشی برای تامین قطعات خودروهای وارداتی یا الزام به حضور واسطه‌ها برای خرید این قطعات است. بنابراین دور ازانتظار نیست که هزینه تعمیر و نگهداری این خودروها در مقایسه با مدل‌های داخلی چندبرابر باشد.

در همین خصوص، سیدجعفر هاشمی‌تشکری نیز اظهار کرد که دل‌نگرانی‌هایی در رابطه با نحوه خدمات بعد از فروش اتوبوس‌ها وجود دارد که باید درخصوص آن‌ها توضیح داده شود.

به‌گفته وی، در طول تاریخ تهران هیچ‌گاه دامنه تصدی‌گری شهرداری‌ها به این اندازه افزایش نیافته بوده و خود شهرداری به دنبال خرید خودرو، ایجاد بنگاه‌های تجاری و شرکت‌داری در بخش خودرو نبوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

آخرین اخبار