نیسان تیانا

گیربکس سی‌وی‌تی به‌دلیل کاهش مصرف سوخت و هزینه تولید خودرو در خودروسازی مورد توجه و استقبال ویژه قرار گرفته است. این گیربکس نیز مانند سایر گیربکس‌های اتوماتیک، حساسیت ویژه‌ای به کیفیت روغن گیربکس دارد.

  به گزارش «اخبار خودرو»، گیربکس‌های اتوماتیک مورد استفاده در خودروها انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها گیربکس سی‌وی‌تی است. گیربکس سی‌وی‌تی به‌دلیل کاهش مصرف سوخت و هزینه تولید خودرو در خودروسازی مورد توجه و استقبال ویژه قرار گرفته است. این گیربکس نیز مانند سایر گیربکس‌های اتوماتیک، حساسیت ویژه‌ای به کیفیت روغن گیربکس دارد. عمدتا خرابی‌های به‌وجود آمده در این گیربکس به‌دلیل نگهداری نادرست راننده از گیربکس و وارد کردن فشار بیش از حد به آن است. گیربکس‌های سی‌وی‌تی برخلاف  تیپ‌ترونیک، تحمل تنش‌های وارده در زمان حرکت یا تعلل تعویض روغن را ندارند و به‌سرعت با اختلال عملکرد مواجه می‌شوند. هفته گشته راننده یک دستگاه نیسان تیانا مدل 1389 با کارکرد 129‌هزارکیلومتر به تعمیرگاه مراجعه و علت حضور خود را تعویض دیرهنگام دنده‌ها در زمان حرکت بیان کرد. باتوجه به سی‌وی‌تی بودن گیربکس، مکانیک از راننده سوال کرد که روغن و فیلتر گیربکس را چه زمانی تعویض کرده است؟ راننده بیان کرد که خودرو را یک‌ماه است خریداری کرده و از زمان تعویض روغن و فیلتر گیربکس اطلاعی ندارد. ازاین‌رو مکانیک به بررسی گیربکس پرداخت و متوجه شد مشکل به‌دلیل تعلل در تعویض روغن گیربکس، افت فشار و فرار روغن به‌همراه تنظیم نبودن ساعت گیربکس رخ داده که نیاز به تعویض و تنظیم آن است. در ادامه مراحل تعمیر را از مرور می‌گذرانیم.

1.مکانیک برای پی‌بردن به مشکل اصلی خودرو، ابتدا آن را تست خیابانی کرد که دریافت تعویض دنده‌ها به‌موقع‌ انجام نشده  و مصرف سوخت نیز افزایش یافته است. سپس به‌وسیله دستگاه، مشغول بررسی فشار روغن شد که دریافت فشار آن بسیار پایین است. بعد از آن با دستگاه، مشغول بررسی‌کردن قطعات الکترونیکی و عملگرها شد که دریافت ساعت گیربکس نیاز به سرویس دارد.

2.در این مرحله مکانیک خودرو را روی جک قرار داد. سپس مشغول تخلیه روغن، باز کردن سر باتری و قطعات الکترونیکی گیربکس شد. در زمان تخلیه دریافت که رنگ روغن، تیره شده است. تیرگی روغن به‌دلیل تعلل در تعویض آن رخ داده که این عامل زمینه لازم برای خرابی را ایجاد کرده است. سپس برای تخلیه کامل روغن از گیربکس، از دستگاه مخصوص استفاده کرد. 

3.  مکانیک مشغول باز کردن پیچ‌های کارتر گیربکس شد. بعد از بازکردن کارتر ساعت‌ گیربکس را از گیربکس خارج و تست کرد زیرا هرگونه تغییر رنگ روغن گیربکس و کاهش فشار  به شیرهای موجود در ساعت آسیب وارد می‌کند. تاخیر در تعویض دنده‌ها نیز به‌دلیل معیوب‌شدن شیرهای ساعت بوده است. 

4. در این مرحله مکانیک فیلتر گیربکس را باز کرد و به بررسی آن پرداخت. در زمان بررسی دریافت که سطح فیلتر انباشته از ذرات‌ناخالص بوده و این امر سبب کاهش عبور جریان روغن از فیلتر شده است. همچنین قسمتی از فیلتر دچار پارگی شده بود. 

5.مکانیک به شست‎‌وشوی ساعت گیربکس پرداخت. بعد از آن مجموعه ساعت را باز و سوپاپ گاورنر و مدولاتور را سرویس و تنظیم کرد زیرا کاهش فشار روغن سبب ایجاد اختلال در عملکرد این سوپاپ‌ها شده بود و از آن‌جایی‌که ذرات معلق در مدارهای هیدرولیکی ساعت وجود داشتند، باید آن‌ها را تنظیم و سرویس می‌کرد. 

6. مکانیک سفارش قطعات جدید ازجمله فیلتر گیربکس، روغن گیربکس و اورینگ جدید کارتر را داد. لازم به‌ذکر است که حساسیت گیربکس سی‌وی‌تی نسبت به تعویض فیلتر و کیفیت روغن بیشتر از سایر گیربکس‌هاست، زیرا زنجیر و پولی‌های این گیربکس با اصطکاک و سایش بالا در تعامل هستند و اگر در کیفیت و فشار روغن مشکلی ایجاد شود، منجربه خرابی گیربکس خواهد شد. عمدتا در زمان بروز چنین خرابی‌هایی در گیربکس ابتدا مجموعه ساعت، فلیتر و روغن گیربکس، تنظیم و تعویض می‌شوند و اگر مشکل برطرف نشود اقدام به تعمیر کل گیربکس می‌کنند.

7.با فراهم‌شدن قطعات، مکانیک مشغول نصب کردن و تنظیم سوپاپ‌های ساعت شد. بعد از جمع کردن ساعت نیز آن را به‌وسیله دستگاه تست کرد تا از عملکرد آن اطمینان حاصل کند. سپس آن را در داخل مجموعه گیربکس نصب می‌کند. لازم به‌ذکر است که تامین قطعات اورجینال این گیربکس به‌ویژه فلیتر و ساعت آن در بازار با مشکل جدی مواجه است. با نصب ساعت در گیربکس مکانیک مشغول بررسی فیلتر آن شد. بعداز اطمینان یافتن از کیفیت مناسب آن فیلتر را در داخل گیربکس، نصب و مشغول بستن کارتر شد. پیش از بستن کارتر اورینگ‌های آب‌بندی گیربکس را تعویض کرد و کارتر را که قبلا شست‌وشو داده بود، بست.

8.با اتمام مراحل تعمیر و سرویس گیربکس، مکانیک روغن مخصوص را در داخل گیربکس ریخت و مشغول نصب اجزای الکتریکی خودرو شد. سپس مکانیک به‌وسیله دستگاه، مشغول تعریف برنامه و دنده برای گیربکس شد. سپس خودرو را تست خیابانی کرد و ادامه تعری

ف دنده را در آن تست انجام داد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • keywan IQ ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    1 1
    من هیوندای اکسنت 2017 دارم که به هنگام دنده عقب r بعد از 3 تا4 ثامیه به بعد متشین به دنده میرود علتش چیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =