باتری خودرو

در دهه اخیر صنعت باتری‌های سرب-‌اسید در ایران پیشرفت زیادی کرده و کارخانه‌های زیادی با درنظر گرفتن تکنولوژی ‌روز دنیا شروع به‌تولید این‌نوع از محصولات کرده و کشور را از واردات بی‌نیاز کرده‌اند.

  به گزارش «اخبار خودرو»، پیشرفت در برخی صنایع و درحوزه‌های مختلف قطعه‌سازی با توجه به‌گردش مالی بالا در این بخش‌ها، از نیازهای بسیار مهم کشور محسوب می‌شود و تولید محصولات متفاوت در صنایع گوناگون، کشور را از واردات کالا در حجم وسیع بی‌نیاز می‌کند. یکی از محصولاتی که در سال‌های اخیر در کشور تولید شده و حتی مازاد عرضه آن وجود دارد، باتری خودرو است و کشور از واردات صرف در دهه‌های گذشته و تولید اندک این محصول عبور کرده و درشرایط فعلی، برخی تولیدکنندگان برای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا در محصولاتشان سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری کرده‌اند. 
درهمین زمینه مرتضی سلیمانی، مدیر کنترل‌کیفیت شرکت «پاسارگادصنعت‌باتری» به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «در دهه اخیر صنعت باتری‌های سرب-‌اسید در ایران پیشرفت زیادی کرده و کارخانه‌های زیادی با درنظر گرفتن تکنولوژی ‌روز دنیا شروع به‌تولید این‌نوع از محصولات کرده و کشور را از واردات بی‌نیاز کرده‌اند.» این مدیر صنعت باتری درخصوص نحوه تولید باتری و همچنین نوع باتری‌های موجود در کشور اظهار می‌کند: «بیش‌تر باتری‌های سرب‌-اسید در کشور به‌صورت باتری‌های سیلد تولید می‌شوند و آلیاژ شبکه تولیدی این نوع باتری سرب، کلسیم و قلع بوده و به دوروش ریخته‌گری یا اکسپند تولید می‌شود.»
سلیمانی درخصوص ویژگی‌های این باتری‌ها نیز می‌گوید: «از ویژگی‌های این نوع باتری‌ها عدم‌دسترسی مشتری به‌داخل آن بوده و به‌این ترتیب از اضافه کردن الکترولیت‌های نامناسب به‌داخل باتری جلوگیری می‌شود.» مدیر کنترل کیفیت شرکت «پاسارگادصنعت‌باتری» می‌افزاید: «این نوع باتری‌ها نیز مانند مدل‌های پیچ‌دار قدیمی حاوی الکترولیت هستند که مشتری نهایی به‌دلیل عدم‌رویت الکترولیت تصور می‌کند که این باتری‌ها خشک هستند. درصورتی که آن‌ها با باتری‌های نسل قبل در میزان الکترولیت تفاوت چندانی ندارند.» این فعال صنعت‌باتری درپاسخ به‌این پرسش که مشتری چگونه می‌تواند باتری باکیفیت را از نوع بی‌کیفیت تشخیص دهد؟ تصریح می‌کند: «متاسفانه مصرف‌کننده نهایی برای تشخیص باتری با کیفیت بالا از امکانات خاصی برخوردار نیست. زیرا برای سنجش ظرفیت باتری نیاز به‌دستگاه خاص و 48 ساعت زمان است تا بتوان ظرفیت واقعی باتری را تعیین کرد.» وی تاکید می‌کند: «یکی از روش‌های ساده مقایسه باتری‌ها برای کسانی که علاقه‌مند به بررسی آن‌ها هستند، استفاده از یک لامپ است. مصرف‌کننده با اتصال لامپ به‌باتری و اندازه‌گیری زمان خاموش شدن آن می‌تواند به‌طور مقایسه‌ای این پارامتر قطعه را بررسی کند. البته این تست استاندارد نیست و برای مصرف‌کنندگانی است که می‌خواهند دو محصول مختلف را از نظر کیفی مقایسه کنند.» مرتضی سلیمانی درادامه با اشاره به‌پارامتر دیگری درخصوص تشخیص باتری باکیفیت اظهار می‌کند: «پارامتر دیگر بررسی مقدار CCA  است که سازنده روی محصول خود اعلام می‌کند و در یک استاندارد ثابت محصولی که CCA  بالاتری دارد، از قدرت استارت‌زنی بالاتری نیز برخوردار است.»
وی تصریح می‌کند: «نکته حائز اهمیت درخصوص این قطعه نحوه گارانتی شرکت تولیدکننده است که باید توسط مشتری بررسی شود و پس از اطمینان از خدمات مناسب که در سایت تولیدکننده وجود دارد، از محصول مورد نظر استفاده کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =