لنت ترمز

تولید لنت به‌چندین و چند ماده‌اولیه احتیاج دارد. برخی از این مواد در داخل کشور تولید شده و برخی دیگر به‌صورت کامل از خارج تامین می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید لنت به‌چندین و چند ماده‌اولیه احتیاج دارد. برخی از این مواد در داخل کشور تولید شده و برخی دیگر به‌صورت کامل از خارج تامین می‌شوند. اما مواداولیه تولید داخل گاهی کفاف نیاز بازار بزرگ کشور را نمی‌دهد. در این بین تولیدکنندگان لنت با محدودیت‌های داخلی و خارجی برای تامین مواداولیه مواجه هستند. از یک سو برای واردات برخی مواد، ارزی در اختیار ندارند و از سوی دیگر تامین برخی مواد از بازار داخلی و بورس کالا نیز با دشواری همراه است.
بسیاری از تولیدکنندگان از کمبود عرضه مواداولیه مورد نیازشان در بورس کالا گلایه می‌کنند و خواستار نظارت و دخالت بیشتر وزارت صمت هستند. تولیدکنندگان محصول نهایی عنوان می‌کنند همان‌گونه که وزارت صمت در قیمت‌گذاری روی محصول نهایی ما تاثیرگذار است و گاهی در بحث فروش نیز دخالت می‌کند، باید در بحث تامین مواداولیه نیز این روند نظارتی وجود داشته باشد. یکی از مواد اولیه‌ای که نمونه آن در کشور تولید می‌شود اما عرضه آن در بورس کالا کافی نیست، ماده کائوچو است.
محمود عسگری، دبیر انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور با بیان اینکه طی 10 روز گذشته این ماده در بورس کالا عرضه نشده است، به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «ما در زمینه کائوچو تولید داخل داریم و این ماده از طریق بورس کالا عرضه ‌شده، اما مدتی است عرضه آن متوقف شده و خبری از کائوچو در این بورس نیست.»
وی می‌افزاید: «قیمت این ماده در بازار آزاد به‌بیش از 48 هزار تومان رسیده است و نظارتی درخصوص عرضه آن وجود ندارد. یعنی برای تامین این ماده باید به‌بازار آزاد مراجعه کرد و در بورس کالا نمی‌توانید این ماده را خریداری کنید.»
این کارشناس صنعت تولید لنت با بیان اینکه کسی ‌کائوچو وارد نمی‌کند، درخصوص تامین آن در بازار آزاد اظهار می‌کند: «هرقدر از این ماده بخواهید در بازار آزاد وجود  دارد و افرادی در گذشته توانسته‌اند این ماده را در بورس خریداری کنند و در بازار آزاد با قیمت گزاف بفروشند. این درحالی است که بسیاری از تولیدکنندگان که به‌این ماده نیاز دارند، نتوانسته‌اند آن را از بورس کالا تامین کنند.»
وی در رابطه با مشکل تامین برخی مواداولیه از بورس کالا به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «تامین مواداولیه به‌چالش بزرگی برای تولیدکنندگان در هر حوزه‌ای تبدیل شده و اگر مواداولیه وارداتی باشد، ارزی برای خرید آن وجود ندارد و اگر این مواد داخلی باشد، با نوسان شدید قیمت آن به‌دلیل افزایش قیمت ارز مواجهیم.»
وی می‌افزاید: «تامین برخی مواداولیه از بورس کالا به‌دلیل لحظه‌ای بودن قیمت‌ها به‌دشواری صورت می‌گیرد و گاهی مواداولیه به‌دست کسانی می‌افتد که اصولا تولیدی ندارند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و پس از خرید مواداولیه از بورس کالا با قیمت بالایی در بازار آزاد بفروشند. به‌هرحال وزارت صمت باید در این بخش ورود کند؛ در غیر این صورت به‌زودی صرفه اقتصادی تولید از بین می‌رود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =