تحلیل بازار روانکارهای آمریکا در سالی که گذشت

صادرات روانکارهای آمریکا نیز در ماه سپتامبر نسبت به‌دوره مشابه سال گذشته تا ۱۳ درصد کاهش یافته است. اما با این وجود حجم صادرات در ماه آگوست امسال بیش‌تر از سال گذشته میلادی بود که دلیل اصلی آن تامین تقاضای بازار برزیل و هندوستان بوده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از این‌که ایالات‌متحده موج دیگری از قرنطینه را تجربه کرد، کنفرانس مجازی ICIS به‌بررسی شرایط بازار روانکارها و روغن‌های پایه در منطقه پان آمریکا پرداخت. آماندا های «Amanda Hay»، مدیر بخش آمریکا ICIS در این کنفرانس گزارش داد که تقاضا برای روغن‌های پایه و محصولات نهایی طی ماه‌های آوریل و می به‌ترتیب ۴۰ تا ۶۰ درصد و ۳۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است. 

اما درمقایسه عملکرد بازار طی ماه‌های مارس تا نوامبر با مدت‌زمان مشابه سال گذشته، نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌ها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر ثبت شده است. البته در این میان بلندینگ‌ها افت تولید کمتری داشتند. 

در ماه آوریل اما باتوجه به‌پر بودن مخازن ذخیره‌سازی، نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌های روغن‌پایه تا ۵۰ الی ۶۰ درصد نیز کاهش یافت. هی گفت: «در ماه آوریل و تاحدودی در ماه می شاهد قفل شدن بازار به‌خاطر نخستین قرنطینه سراسری در کشور بودیم. 

همچنین صادرات گروه ۲ نیز انجام نشد؛ چرا که در سایر نقاط دنیا شرایط مشابهی (کاهش تقاضا) تجربه شد و به‌همین ترتیب حجم کلی صادرات نیز کاهش یافت.» لازم به‌ذکر است نرخ بهره‌وری پالایشگاه‌ها تا پیش از اعمال قرنطینه‌ها تا ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده بود؛ اما از سوی دیگر بسیاری از پالایشگاه‌ها به‌خاطر این شرایط تا ۲۵ آگوست بیش‌تر دوام نیاورده و تعطیل شدند. 

از جمله این کارخانه‌ها می‌توان به ‌سایت پارالابس در وست‌لیک لوئیزیانا که ظرفیت تولید ۲۲ هزار بشکه روغن‌پایه گروه ۲ در روز را داشت و همچنین سایت تولید گروه ۲ موتیوا در پورت‌آرتور تگزاس با ظرفیت ۴۰ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز اشاره کرد که البته پس از گذشت دو هفته مجدد فعالیت خود را ادامه داد. اما اکسل پارالابس تا پیش از ماه اکتبر فعالیت خود را شروع نکرد. 

همچنین شرکت محصولات تخصصی کالومت با ظرفیت تولید ۱۱ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز که محصولات نتفتنیک و پارافنیک را در شرورپورت لوئیزیانا تولید می‌کرد، به‌مدت یک هفته و تا پایان ماه آگوست فعالیت خود را متوقف کرده بود. به‌همین خاطر ظرفیت تولید این پالایشگاه‌ها در آمریکا به‌مدت چندهفته تا ۴۰ درصد کاهش یافته بود. 

هی درباره این شرایط گفت: «بدون هیچ‌ شکی طوفان لورا تاثیر زیادی در کاهش نرخ تولید پالایشگاه‌های گروه داشت و درحال حاضر عرضه روند بهتری دارد تا ضرر ناشی از تعطیلی به‌خاطر طوفان لورا تا حدی جبران شود. باوجود این‌که تمام تولیدکنندگان به‌فعالیت خود برگشته‌اند، اما سطح عرضه به‌شرایط قبلی برنگشته و ایالات‌متحده همچنان با کاهش تقاضا در این بخش دست‌وپنجه نرم می‌کند.» 

صادرات روانکارهای آمریکا نیز در ماه سپتامبر نسبت به‌دوره مشابه سال گذشته تا ۱۳ درصد کاهش یافته است. اما با این وجود حجم صادرات در ماه آگوست امسال بیش‌تر از سال گذشته میلادی بود که دلیل اصلی آن تامین تقاضای بازار برزیل و هندوستان بوده است. 

با این وجود نرخ تبادلات انجام‌شده در تابستان برای صادرات نسبت به‌سال گذشت ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. اما درفصل پاییز این افت تا ۵ درصد جبران شد.

درمورد گروه ۳ اما قضیه متفاوت است و قیمت فعلی حتی از قیمت سال گذشته نیز بالاتر رفته است. دلیل این موضوع را نیز می‌توان در کاهش حجم تولید این محصول در بازار جهانی دانست. اما به‌نظر می‌رسد این روند در سال ۲۰۲۱ شیوه معکوسی به‌خود بگیرد و با افزایش حجم تولید پالایشگاه‌ها شاهد متعادل شدن قیمت گروه ۳ و افزایش نسبی قیمت گروه ۲ باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =