کد خبر: 232851
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
آلودگی هوای تهران

این روزها گویی در اتاق گاز زندگی می‌کنیم و هریک از مسئولان نیز درباره دلایل آلودگی هوا نظر مختص به‌خود را دارند و سخن دیگری را تکذیب می‌کنند و درعین حال خط و هشدار می‌دهند مردم بیش از پیش مراقب باشند

به گزارش «اخبار خودرو»، بهناز جلالی‌پور در سرمقاله امروز (چهارشنبه ـ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « انتقال تجربیات شهردار تهران به ‌همتای خود برای مهار آلودگی هوا » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

شهردار تهران در روزهایی که چشم، چشم را نمی‌بیند، حالت تهوع لحظه‌ای دست از سر کوچک و بزرگ‌مان برنمی‌دارد، هوا برای همه‌مان خطرناک است و از مرز هشدار گذشته و سرفه‌هایمان معلوم نیست از کووید-۱۹ است یا تلاش ناکام ریه‌ها، بلکه ذره‌ای اکسیژن پیدا کنند و درحالی که بعد از یک سال به‌تنفس زیر چند لایه ماسک عادت کرده‌ایم و درعین حال همچنان از ابتلا به‌کرونا وحشت داریم، چشم به‌چشم شهردار سارایوو دوخته و پیشنهاد داده است تجربیات و فناوری‌ها و برنامه‌هایی را که ایران برای کنترل و مهار آلودگی هوا به‌کار گرفته است، سخاوتمندانه به آن‌ها نیز منتقل کند! غافل از آن‌که این مقام مسئول احتمالا آخرین روزی را که هوای تهران پاک و قابل تنفس اعلام شده است، به‌خاطر نخواهد آورد. 

این درحالی است که این روزها گویی در اتاق گاز زندگی می‌کنیم و هریک از مسئولان نیز درباره دلایل آلودگی هوا نظر مختص به‌خود را دارند و سخن دیگری را تکذیب می‌کنند و درعین حال خط و هشدار می‌دهند مردم بیش از پیش مراقب باشند و رعایت کنند. 

دراین شرایط سوزاندن مازوت توسط کارخانه‌ها عامل اصلی آلایندگی محسوب می‌شود و با این‌که پیش‌تر این خبر تکذیب شد، اما در ادامه با جرح و تعدیل تلطیف شده و مورد تایید قرار گرفت و درعین حال نه‌تنها هیچ‌ارگان یا شخص حقیقی و حقوقی مسئولیت آن را نپذیرفت و هریک بر گردن دیگری انداختند، بلکه میزان آن ناچیز شمرده شد. 

اما به‌رغم تمام نفی و انکارها، این معضل همچنان دامنگیر شهرهای صنعتی و بزرگ شده است و درعین حال نفس کشیدن نیز مشکل.

اگرچه همواره پیرامون آن بحث می‌شود و پیش‌تر نیز دراین‌باره قانون هوای پاک با دقت و ریزبینی به‌تصویب رسید و به‌کلیه دستگاه‌های مربوطه ابلاغ و برای متخلفان نیز مجازات‌های قابل توجه درنظر گرفته شد، اما اجرای آن به‌دلیل ملاحظات و تردیدهای فراوان به‌زمان دیگر و مناسب‌تری موکول شد! این قانون همچنان مسکوت و معلق مانده است و دولت نیز برای اجرای آن عجله‌ چندانی ندارد. 

حال با چنین سابقه و دستاوردهای روشنی، شهردار تهران به‌همتای خود پیشنهاد انتقال تجربیاتی را داده که اساس و مستندات آن حتی برای وی نیز مبهم و پرسش‌برانگیز است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =