بازار خودروهای وارداتی

بیش از سه سال از ممنوعیت واردات خودرو با توجیه کنترل خروج ارز از کشور می‌گذرد و در این مدت خودروسازان به دلیل مواجهه با تحریم‌های همه‌جانبه بین‌المللی مجبور به تکیه بر پروژه‌های بومی‌سازی و تعمیق ساخت داخل برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان شده‌اند که نتیجه  آن در ماه‌های پایانی سال گذشته به منصه ظهور رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»،بیش از سه سال از ممنوعیت واردات خودرو با توجیه کنترل خروج ارز از کشور می‌گذرد و در این مدت خودروسازان به دلیل مواجهه با تحریم‌های همه‌جانبه بین‌المللی مجبور به تکیه بر پروژه‌های بومی‌سازی و تعمیق ساخت داخل برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان شده‌اند که نتیجه آن در ماه‌های پایانی سال گذشته به منصه ظهور رسید. ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص معتقد است: «شاید این ممنوعیت اجباری خودروسازان را به توسعه بیشتر وا داشته، اما به‌طور قطع نیاز بخش بزرگی از مصرف‌کنندگان هیچ‌گاه تامین نشد.» این درحالی است که این روزها بحث انتخابات ریاست‌جمهوری پررنگ‌تر شده و اظهارنظر صریح برخی کاندیداهای این سِمت، مبنی‌بر ضرورت آزادسازی واردات با هدف ارتقای کیفیت خودرو بحث‌برانگیز شده است. یکی از کاندیداها کیفیت پایین و قیمت‌های بالا در این صنعت را به ممنوعیت واردات نسبت داده است.

باید برای واردات برنامه داشته باشیم
خلخالی معتقد است: «آزادسازی واردات خودرو عاملی برای رشد یا عقب‌افتادگی صنعت خودرو به شمار نمی‌رود. ممنوعیت واردات یک شرط لازم برای تحول در صنعت خودرو به شمار می‌رود که در دنیا نیز این روند سابقه دارد و نمونه آن ممنوعیت واردات در کره جنوبی در یک بازه زمانی بود. اما همسو با این موضوع، شروط دیگری لازم است که در این سال‌ها و همزمان با ممنوعیت واردات محقق نشده‌اند. به نظر می‌رسد واردات بی‌رویه و بدون حساب‌وکتاب به این صنعت لطمه وارد کرده است و باعث از بین رفتن آن می‌شود. اما اگر تجارب 50ساله و توانمندی‌هایی را که در زمینه دانش فنی کسب شده است، در نظر بگیریم و در جهت رشد و توسعه آن‌ها گام برداریم، باید برای واردات برنامه داشته باشیم تا هم واردات انجام شود و هم مانع از واردات بی‌رویه خودرو شویم، به‌طوری‌که در یک دهه واردات از صفر به یک عدد مشخصی برسد و در این مدت برنامه‌های جدی برای صنعت خودرو داشته باشیم که این برنامه‌ها باید بیشتر بر ساماندهی بخش خصوصی متمرکز باشد.» وی تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی تنها با حذف موانع از مسیر فعالیت آن موفق خواهد شد تا بخش خصوصی شکل بگیرد و برای رشد سریع‌تر این بخش باید نسبت به مدیریت واردات اقدام کرد.»

حتی یک صنعت دولتی هم می‌تواند رشد خوبی داشته باشد
در همین راستا محمد فرح‌آبادی، کارشناس اقتصادی معتقد است: «بزرگ‌ترین چالش در صنعت خودرو، شیوه تصمیم‌گیری‌های نادرست دولتی در بنگاه‌های بزرگ تولید خودرو است. این صنعت جزو معدود صنایعی بوده که با تمام ناملایمت‌ها موفق به حفظ خود شده است. همیشه برخی سیاسیون در مدیریت این مجموعه‌ها دخالت کرده‌اند. بنابراین اگر تمرکزمان را بر مبارزه با فساد ناشی‌از این ابراز نظرها در صنعت خودرو معطوف کنیم تا رانت این بخش ریشه‌کن شود، حتی یک صنعت دولتی هم می‌تواند رشد خوبی داشته باشد.» وی افزود: «با تکیه بر توانمندی‌های دانشگاهیان و فعالان این حوزه، زمینه مناسبی برای توسعه محصولات وجود دارد. ضمن آن‌که توانمندی خوبی در صنعت قطعه شکل گرفته است که می‌تواند کمک‌کننده باشد. بنابراین مدیریت واردات و حمایت زمان‌بر می‌تواند عاملی برای رونق بیشتر باشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =