کامیون ‌های دست‌ دوم اروپایی

با آن‌که 13 ماه از ثبت‌نام برای طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور از طریق کامیون‌های کارکرده اروپایی می‌گذرد، اما هنوز اقدام درخوری در این خصوص انجام نشده است و تا امروز تنها کمتر از 200 دستگاه از این خودروها ترخیص شده و برای پلاک‌گذاری آماده‌ شده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با آن‌که 13 ماه از ثبت‌نام برای طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور از طریق کامیون‌های کارکرده اروپایی می‌گذرد، اما هنوز اقدام درخوری در این خصوص انجام نشده است و تا امروز تنها کمتر از 200 دستگاه از این خودروها ترخیص شده و برای پلاک‌گذاری آماده‌ شده‌اند. همین کندی در روند انجام این طرح در یک هفته اخیر باعث ایجاد اختلاف بین گمرک و وزارت راه‌وشهرسازی شده است. این دو طی روزهای گذشته یکدیگر را در عدم‌اجرای این طرح مقصر دانسته و با خطاب قرار دادن یکدیگر سعی در کمرنگ‌ کردن نقش خود داشته‌اند. در تازه‌ترین اقدام نیز معاون امور گمرکی گمرک کشور در نامه‌ای خطاب به سازمان راهداری، 4 راهکار را برای جلوگیری از انباشت کامیون‌های دست دوم پیشنهاد داده است.

راهکارهای پیشنهادی گمرک
معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به سازمان راهداری ۴پیشنهاد را برای جلوگیری از تجمع و انباشت کامیون‌های دست دوم وارداتی ارائه کرد. مهرداد جمال ارونقی در این نامه خطاب به قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهار راهکار را برای جلوگیری از تجمع و انباشت کامیون‌ها در گمرکات کشور پیشنهاد داده است. در این نامه آمده است:‌ «عطف به نامه مورخ یکم تیرماه 1400 مدیر نوسازی توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای، به استحضار می‌رساند با توجه به این‌که در زمان شماره‌گذاری، وضعیت ظرفیت کامیون‌های وارداتی مشخص شده و در آن زمان در شناسنامه مالکیت و کارت خودرو، ظرفیت توسط ناجا درج می‌شود و برابری ظرفیت کامیون‌های اسقاطی با ظرفیت کامیون‌های وارداتی به‌صورت دقیق امکان‌پذیر است، پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از تجمع و انباشت کامیون‌ها در گمرکات؛ 1- شماره شاسی کامیون‌های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری به ناجا اعلام شود. 2- در صورت بروز هرگونه مغایرت در تایپ موتور یا سایر مشخصات در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه‌های ابلاغی ضمن درج مشخصات صحیح موتور و.. در سوابق گمرک بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام شود تا مراتب در زمان شماره‌گذاری ملحوظ نظر قرار گیرد. 3- یکی از مواردی که باعث عدم ترخیص کامیون‌های وارداتی در گمرکات شده تاخیر در صدور و ارسال کد رهگیری بانک است که در این خصوص پیشنهاد می‌شود در صورت تایید و پذیریش موضوع توسط وزارتخانه نسبت به ترخیص فوری کامیون‌ها اقدام و ارائه کد رهگیری بانک به زمان شماره‌گذاری کامیون‌های موکول شود. 4- با توجه به احتمال وجود ایرادات جزیی در حین تشریفات گمرکی، گمرک آمادگی دارد تا پذیرای حضور نمایندگان آن سازمان در گمرکات اجرایی برای رفع مشکلات احتمالی موجود باشد.»

هر ماه یک بخشنامه در مورد واردات کامیون!
معاون فنی و امور گمرکی گمرک با اشاره به این‌که تمامی موارد از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرک تکلیف شده است، گفت: «قبل از ترخیص کالا باید این موارد مورد بررسی قرار بگیرند.» وی با اشاره به این‌که درباره واردات کامیون تقریبا هر ماه یک بخشنامه داشته‌ایم، افزود: «در این بخشنامه‌ها تاکید شده است گمرک بررسی‌های لازم را انجام دهد. ارزیابی فیزیکی کامیون‌ها توسط گمرک نیز یک‌روزه انجام می‌شود. اما اگر فرض کنیم سه روز زمان می‌برد و ارزش‌گذاری کامیون‌ها هم طی یک فرآیند انجام می‌شود، این کار مستلزم ارائه فهرست قیمت از مبدا است؛ در این رابطه به دلیل تحریم‌ها، گمرک با استفاده از سوابق ارزش کالا را تعیین کرده و تمامی نامه‌هایی که درباره ارزش کامیون‌ها به گمرک واصل شده ظرف کمتر از یک هفته پاسخ داده شده است.»

وزارت راه مجوز بدهد؛ 48 ساعته خودروها آماده ترخیص می‌شوند
این مقام مسئول تاکید کرد:‌ «کل فرآیند ارزیابی و تشریفات گمرکی حداکثر یک هفته انجام می‌شود و درواقع مجوز سایر سازمان‌هاست که می‌تواند ترخیص کامیون‌ها را تسریع کند. بنده صراحتا می‌گویم؛ اگر وزارت راه‌وشهرسازی با توجه به اختیاراتی که دارد، بدون اخذ مجوزهای قانونی، مجوز ترخیص کامیون‌ها را بدهد، گمرک تمام کامیون‌ها را ظرف حداکثر ۴۸ ساعت ترخیص می‌کند و در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی قرار می‌دهد.» معاون فنی و امور گمرکی گمرک با بیان این‌که هیچ سازمانی در بحث واردات کامیون‌های دست‌دوم به اندازه گمرک با وزارت راه و شهرسازی همکاری نکرده است، اظهار کرد: «هیچ سازمانی پیش‌نویس مصوبه اختیارداری وزارت راه به‌عنوان تعیین‌کننده تکلیف ثبت سفارش کالا را به دولت ارائه نداده و فقط گمرک بوده که به دلیل عدم رسوب کالا این کار را انجام داده است.» ارونقی با اشاره به این‌که گفته می‌شود کالا در گمرک مانده است، اضافه کرد:‌ «هنوز کالایی به گمرک اظهار نشده و کالا در انبار مناطق ویژه، مناطق آزاد یا انبار تحویل‌گیرنده است. اما متاسفانه عوام گمرک را مقصر می‌دانند و می‌گویند کالای ما در گمرک مانده است. به نظر می‌رسد تلقی وزیر راه‌وشهرسازی این است که کالا چه به گمرک اظهار شده، چه نشده باشد، منظور این بوده که سازمان‌های دیگر در این فرآیند تاثیرگذار بوده‌اند. در غیر این صورت باید به صراحت اعلام کند گمرک مقصر است. در این صورت باید پرسیده شود گمرک چه مسئولیتی بر عهده داشته که آن را انجام نداده یا چه کارشکنی در رابطه با واردات کامیون‌های دست دوم، مرتکب شده است.»

موافقت وزارت صمت با ورود کامیون‌ها به گمرکات بدون ثبت سفارش
ارونقی ادامه داد:‌ «مورد دیگر ورود این کامیون‌هاست که عمدتا از مرز بازرگان صورت گرفته است؛ به‌رغم این‌که گمرک طبق مصوبه صریح هیأت وزیران نمی‌توانند اجازه ادامه مسیر این کامیون‌ها را بدون ثبت سفارش بدهند، اما این پیشنهاد به وزارت صمت داده شد تا به دلیل رسوب کامیون‌ها در مرزهای غربی کشور اجازه داده شود تا کامیون‌ها بدون ثبت‌سفارش ادامه مسیر بدهند، به گمرکات داخلی برسند، آن‌جا دپو شوند و صاحبان کالا تشریفات قانونی را انجام دهند که این پیشنهاد مورد موافقت وزارت صمت قرار گرفت و اکثر کامیون‌ها بدون ثبت سفارش وارد گمرکات شده‌اند.» این مقام مسئول یادآور شد: «اگر گمرک این کار را انجام نمی‌داد، تمامی ۱۵۰۰ کامیون باید آن سمت مرز کشور می‌ماند و مشمول هزینه‌های مربوط به دِمُراژ می‌شدند. اما اجازه ندادیم این هزینه‌ها به صاحبان کالا تحمیل شود. اگر کامیون در آن طرف مرز می‌ماند، ۳سال ساخت خود را از دست می‌داد و طبق قانون، گمرک نمی‌توانست مجوز واردات آن‌ها را صادر کند.»

کار ترخیص 1500 کامیون را به تاخیر مَیندازید
پیش از این وزیر راه‌وشهرسازی اظهار امیدواری کرده بود؛ دستگاه‌های مربوطه کار ترخیص 1500 دستگاه کامیون مانده در گمرک را بیش از این به تاخیر مَیندازند. محمد اسلامی به‌تازگی در مورد همین اظهار نظر معاون فنی گمرک اعلام کرد: «این‌که نامه من را نخوانید و فقط امضای من را در برنامه زنده نشان دهید، عملا غیراخلاقی است. ضمن این‌که این موضوع در سطح وزیر است و من باید پاسخ وزیر اقتصاد را بدهم.» وی افزود: «طبق بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی، واردات کامیون‌های با عمر سه سال با مشخصات وزارت راه در ازای اسقاط کامیون است.» وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: «باید ۵۵هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۴۰ سال از مدار فعالیت خارج شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =