سید حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار سهام

صیانت از حقوق سهام‌داران خرد، حضور یک نماینده از بازار سرمایه در جلسات هیات‌ دولت و ایجاد سازوکار مطمئن برای جذب سرمایه‌ های پراکنده مردم در بورس از جمله خواسته‌ های اصلی سهام‌ داران بازار سرمایه است

برخی فعالان و کارشناسان بازار سهام معتقدند بسیاری از سهم‌هایی که طی مدت اخیر با رشد همراه بودند، از نظر بنیادی وضعیت مطلوبی دارند. بازار نیز درحال‌حاضر به نمادهایی نگاه ویژه دارد که هم از سودسازی مناسب و هم از بنیاد خوبی برخوردارند. از سوی دیگر، ریسک سرمایه‌گذاری در این قبیل نمادها بسیار کمتر از سایر شرکت‌هاست.

سید حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار سهام با اشاره به ریزش ۹ماهه اخیر بورس که با بیش‌از ۶۰درصد اصلاح روبه‌رو شد، گفت: «باتوجه به پتانسیل مناسبی که این شرکت‌ها دارند، طبعا قیمت سهام این نمادها بسیار جذاب است و همین موضوع عاملی در جهت رشد اخیر بورس شد که شاهد آن بودیم.»

وی در ادامه به درخواست‌های اهالی بازار سهام از رئیس‌جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: «در این رابطه سه خواسته را می‌توان مطرح کرد؛ نخست این‌که حقوق سهام‌داران خرد بازار باید محترم شمرده شود و از هرگونه عملی که این موضوع را خدشه‌دار می‌کند، خودداری شود. دوم آنکه نماینده‌ای از بازار سرمایه در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد تا بتواند از حقوق سرمایه‌داران دفاع کند و دست آخر نیز شرایطی فراهم شده تا سرمایه‌های خرد و پراکنده مردم جذب بورس شود. در نهایت این منابع، صرف تامین مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی شوند.»

به نظر شما شیوه قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان، چه عواقبی را برای این صنعت به دنبال دارد؟

باید در آینده به‌سوی کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری محصولات شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند، برویم. هرگونه دستکاری و دخالت در بازار سرمایه و مکانیزم‌های مرتبط با آن‌ درنهایت به ضرر سهامداران و شرکت‌های بازار سرمایه است. اتفاقاتی که در مورد قیمت‌گذاری دستوری فولاد رخ داد و حواشی بسیاری نیز در پی داشت، مؤید معضلات و مشکلات ناشی‌از این‌گونه تصمیم‌گیری‌هاست. بنابراین اگر می‌خواهیم در بلندمدت، بورس وضعیت باثبات و متعادلی داشته باشد، باید به سمت کم‌کردن و حذف دخالت دولت در بازار سرمایه و مسائل مرتبط با آن باشیم.

انتظار شما به‌عنوان یکی از اهالی بازار سهام از رئیس‌جمهور آینده چیست؟

اولین درخواست در این زمینه، حفظ حقوق سرمایه‌گذاران بورس ازجمله سهامداران خرد بازار است؛ به این معنی که قوانین و مقرراتی که در حوزه بازار سرمایه و چه در سایر حوزه‌های اقتصادی اتخاذ می‌شود، نباید به‌گونه‌ای باشد که حقوق سهامداران شرکت‌های بورس و فرابورسی زیر پا گذاشته شود. به بیان دیگر، تمامی حقوق اهالی بازار سرمایه باید محترم شمرده شود. این در حالی است که اگر وضعیت بورس عادی شود، به‌طور قطع این موضوع بر فضای کلی اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند متغیرهای اقتصادی را نیز تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

این موضوع مهمی است که از سوی رئیس‌جمهور آینده و همچنین کابینه اقتصادی او باید موردتوجه قرار گیرد. دومین درخواست اهالی بازار سرمایه از دولت جدید این است که یک نماینده از طرف بازار سرمایه در هیات دولت حضور داشته باشد، این نماینده می‌تواند رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یا شخص دیگری باشد.

اگر این امکان فراهم شود، زمینه‌ساز سامان‌بخشی بازار سرمایه و رفع بسیاری از مشکلات آن خواهد بود. درخواست سوم سهام‌داران بورس از رئیس‌جمهور منتخب، ایجاد نهضت سرمایه‌گذاری در بورس است که می‌تواند بازار سهام را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برساند. ازسوی‌دیگر، اگر سازوکاری اندیشیده و ایجاد شود که باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های خرد مردم در بورس و صرف آن برای تامین مالی شرکت‌های بورسی شود، این موضوع نیز می‌تواند اتفاق مهمی برای اقتصاد کشور باشد. بنابراین اگر به‌منظور تامین مالی بخش تولید کشور، سرمایه‌های خرد و پراکنده مردم جمع‌آوری و به سوی بورس هدایت شود، قطعا اقتصاد کشور نیز دچار تحول اساسی خواهد شد.

آیا قیمت‌گذاری برخی محصولات صنایع بالادستی از سوی دولت مانند فولاد که یکی از مایحتاج اساسی صنعت خودرو به شمار می‌رود، می‌تواند زیان گروه خودرویی را از میان بردارد؟

در قیمت‌گذاری دستوری برخی کالاها و محصولات مانند خودرو، فولاد و سیمان که طی سال‌های گذشته انجام شده، هم حقوق سهام‌داران را نادیده گرفته‌اند، هم باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شده‌اند و هم مشکلات اقتصادی زیادی را به بار آورده‌اند. معضلات و مشکلاتی که قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته در بازارهای مختلف ایجاد کرده، نشان‌دهنده آن است که استفاده از مکانیزم عرضه‌وتقاضا و ایجاد رقابت در تعیین قیمت محصولات، تنها راهی است که می‌تواند شفافیت اقتصادی به‌وجود بیاورد. ازسوی دیگر، باتوجه به این‌که یکی از مهم‌ترین ارکان بورس، ایجاد شفافیت است؛ حذف قیمت‌گذاری دستوری از تمام محصولاتی که تولیدکنندگان آن در بورس حضور دارند، باید پیگیری شود.

برای کنترل ورود و خروج سرمایه‌ها در بورس چه راهکاری به دولت منتخب پیشنهاد می‌کنید؟

قوانین و مقرراتی که دررابطه با سایر حوزه‌های اقتصادی در دولت تصویب می‌شود، می‌تواند برای بازار سهام دارای تبعاتی باشد. بنابراین باید نماینده‌ای از بورس در دولت حضور داشته باشد تا بتواند از منافع سرمایه‌گذاران بورس حمایت کند. از سوی دیگر، جمعیت ۵۰میلیونی سهام‌داران بورسی که دارندگان سهام عدالت نیز اکثریت این افراد را تشکیل می‌دهند، دارای حق و حقوقی هستند که باید آن‌ها را محترم شمرد.

به‌نظر شما چشم‌انداز بورس تهران در ماه‌های آینده تا پایان سال جاری چگونه خواهد بود؟

باتوجه به این‌که گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها خوب بوده و از سوی دیگر افزایش قیمت دلار نیز محرک خوبی برای بازار سهام است، این تصور که دلار دیگر احتمالا به زیر ۲۰هزار تومان نخواهد آمد، اثر مثبتی بر بورس گذاشته است. زیرا دولت دوازدهم بودجه و زمان لازم زا برای این‌که بتواند با تزریق ارز به بازار قیمت دلار را پایین بیاورد، ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =