تجاری ساز

تولید خودروهای باری سنگین و نیمه‌سنگین در سه‌ماه نخست سال جاری با بیشترین افزایش تولید در مقایسه با سایر بخش‌های خودروسازی همراه بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروسازان تجاری در سال جاری برخلاف آن‌چه انتظار می‌رفت، توانستند تولید افزایشی را به ثبت برسانند. این خودروسازان که در سال‌های اخیر بیشترین تاثیر را از تحریم‌ها گرفتند اما تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا بتوانند از رکود ناشی‌از این شرایط نجات یابند. این در حالی است که تجاری‌سازان کشور در سه ماه سال جاری موفق شدند بیشترین افزایش تولید را به ثبت برسانند. در همین راستا، به نظر می‌رسد افزایش تولید در سال جاری تنها نصیب بخش باری شده است و خودروهای مسافری از سنگین تا سبک با افت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند. براساس آخرین گزارش در زمینه تولید خودروهای داخلی، طی سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب کامیون‌ها (کامیون، کامیونت و کشنده)، کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) و انواع سواری رشد ۶.۵درصدی تا ۷۱.۲درصد داشته‌، اما تولید وانت‌ها یک دستگاه کمتر شده، این در حالی است که اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۱.۱درصد و تراکتور ۱۱درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.


افزایش تولید خودروهای باری سنگین و نیمه‌سنگین

تولید خودروهای باری سنگین و نیمه‌سنگین در سه‌ماه نخست سال جاری با بیشترین افزایش تولید در مقایسه با سایر بخش‌های خودروسازی همراه بوده است. به نظر می‌رسد تولید در بخش باری‌ها به‌رغم تمام مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، تحت‌تاثیر واردات مدل‌های نیمه‌سنگین قرار گرفته و خودروسازان با پیدا کردن راهی برای واردات قطعات مورد نیاز خود توانسته‌اند بخشی از تولید خود را در این زمینه احیا کنند. در این مدت بیشترین میزان افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مختص کامیون‌، کامیونت و کشنده بوده که از ۱۰۲۵ دستگاه با افزایش ۷۱.۲درصدی به ۱۷۵۵ دستگاه رسیده است.
افزایش تولید برای کمباین و کاهش تولید تراکتور
بعد از خودروهای باری بیشترین افزایش تولید در سه‌ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مربوط به خودروهای زراعی و کمباین‌ها بوده است. تولیدکنندگان کمباین در کشور طی این مدت موفق شده‌اند 141 دستگاه از این خودروها را تولید کنند که این رقم در مقایسه با سه ماه نخست سال 1399 رشد 38.2 درصدی را به همراه داشته است. در مجموع در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، حدود ۱۰۲ دستگاه از این مدل خودروها تولید شده بود. شاید این افزایش تولید در میان کمباین‌ها را بتوان در وابستگی کمتر آن‌ها به تولیدکنندگان خارجی جست‌وجو کرد. برخلاف کمباین‌ها اما دومین کاهش تولید در بخش تراکتورها به ثبت رسیده است. میزان تولید این نوع خودرو از ۴۳۵۰ دستگاه در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ به ۳۸۷۲ دستگاه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده و کاهش ۱۱درصدی را تجربه کرده است.

خودروهای مسافری بر مدار کاهش تولید
برخلاف تولید خودروهای باری که بیشترین رشد تولید را در این مدت به ثبت رسانده‌اند، خودروهای مسافری شامل مینی‌بوس، اتوبوس و ون با کاهش تولید همراه شده‌اند. میزان تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۱.۱درصدی را ثبت کرده است.
براساس این آمارها طی سه‌ماهه نخست سال جاری خودروسازان این بخش توانسته‌اند 374 دستگاه از انواع این خودروها را تولید کنند. میزان تولید این خودروها در سه ماه نخست سال گذشته ۳۷۸ دستگاه بوده است. به دلیل آن‌که این خودروها در سال‌های اخیر همواره از سوی مشتریان اصلی خود با افت تقاضا همراه بوده‌اند، کاهش تولید آن‌ها نیز دور از ذهن نیست.

تولید بیش‌از 15هزار وانت در سه ماه نخست سال

وانت‌ها نیز به‌عنوان کوچک‌ترین خودروهای باری کشور گرچه طی این مدت با افزایش تولید همراه نبوده‌اند، اما کاهش تولید آن‌ها نیز چندان چشمگیر نبوده و می‌توان گفت تولیدکنندگان این خودروها تقریبا بدون تغییر به کار خود ادامه داده‌اند. میزان تولید وانت‌های داخلی در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها یک دستگاه کاهش داشته است. در سه‌ماهه نخست سال گذشته ۱۵هزار ۹۴۳ دستگاه وانت تولید شد و در سال جاری هم این رقم به ۱۵هزار و ۹۴۲ دستگاه رسید. گرچه این خودروها را می‌توان یکی از پرتقاضاترین محصولات تجاری کشور دانست اما گزارش‌های منتشرشده نشان از آن‌ دارد که تولیدکنندگان این بخش همچنان توجهی به کیفیت این خودروها ندارند و تولید خود را کماکان با شرایط گذشته ادامه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =