راه‌اندازی اتوبوس برقی

محمد علیخانی درخصوص واردات اتوبوس الکتریکی به کشور اعلام کرد به دلیل آن که «دولت پول نداد» این پروژه متوقف شده است. وی در این زمینه گفت: «برای ورود اتوبوس‌های برقی هم باید دولت سهم خود را می‌داد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،ورود اتوبوس‌های برقی به کشور یک الزام محسوب می‌شود؛ نیاز به خودروهایی با سوخت پاک به‌منظور کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت، موضوعی است که عرضه این خودروها در بازار و ناوگان کشور را روزبه روز پراهمیت‌تر جلوه می‌دهد. با این‌حال اما در سال‌های اخیر گرچه صحبت‌هایی در زمینه تولید یا واردات این خودروها مطرح بوده، اما تا امروز به‌جز معدود مواردی، چندان اقدام درخور توجهی در این خصوص انجام نشده است. به‌طور معمول نیز در بخش خودروهای سواری تمام مشکلات به عدم تخصیص بودجه و بی‌پولی شهرداری‌ها ختم می‌شود. همان‌طور که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به‌تازگی اعلام کرد؛ واردات اتوبوس‌های برقی به کشور به دلیل عدم پرداخت پول توسط دولت به تعویق افتاده است.
ورود اتوبوس برقی در گرو تخصیص ارز
محمد علیخانی درخصوص واردات اتوبوس الکتریکی به کشور اعلام کرد به دلیل آن که «دولت پول نداد» این پروژه متوقف شده است. وی در این زمینه گفت: «برای ورود اتوبوس‌های برقی هم باید دولت سهم خود را می‌داد.
شهرداری هم باید سهم خود را پرداخت کند، ولی هنوز 400 میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال 98 وصول نشده که باعث آسیب‌های بسیاری شده است.» وی همچنین بیان کرد: «اتوبوس‌های برقی هم کارشان تمام شده بود. شهرداری هم منابع داشت، اما دولت پول نداد و کار به تعویق افتاد.» این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: «البته سرانجام اتوبوس‌ها وارد می‌شوند، اما عدم تعهدها باعث می‌شود کار به تأخیر بیفتد.»

تولید اتوبوس‌های داخلی با استانداردهای روز دنیا
گلایه از عدم همکاری دولت برای واردات اتوبوس‌های الکتریکی به کشور در حالی مطرح می‌شود که به تازگی دو خودروساز دولتی و خصوصی برای تولید اتوبــوس‌های الکتریکی اعلام آمادگی‌ کرده‌اند.
به نظر می‌رسد این خودروسازان توانایی کافی برای انتقال دانش فنی تولید این اتوبوس‌ها را در اختیار دارند و قرار است محصولات نزدیک به استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید کنند. همان‌طور که مدیرعامل گروه مپنا هم اعلام کرده است، تولیدکنندگان خودروهای برقی برخلاف مدل‌های قدیمی و سوخت‌های فسیلی، فاصله چندانی با تکنولوژی روز دنیا ندارند و این توان را دارند که مدل‌هایی برخوردار از استانداردهای جدید و روز دنیا روانه بازار داخلی کنند.
الکتروباس‌های داخلی؛ 40 درصد ارزان‌تر از خارجی‌ها
فاصله کم تکنولوژی اتوبوس‌های برقی ساخت داخل با مدل‌های تولیدشده خارجی در حالی مطرح می‌شود که قیمت تمام‌شده محصولات داخلی را می‌توان به‌عنوان یک مزیت رقابتی برای آن‌ها در نظر گرفت. پیش از این اعلام شده بود تولید این اتوبوس‌ها در داخل کشور تقریبا با کاهش هزینه 40 درصدی در مقایسه با مدل‌های چینی و اروپایی همراه خواهد بود. این در حالی است که قائم‌مقام ایران‌خودرو ‌دیزل پیش از این اظهار کرده بود «شهرداری قصد دارد اقدام به واردات اتوبوس‌های برقی ۹میلیارد تومانی کند، درحالی‌که این شرکت می‌تواند هر اتوبوس برقی را با حدود 5.5میلیارد تومان برای سیستم حمل‌ونقل عمومی عرضه کند.» بر این اساس، دولت و شهرداری‌ و طرفداران واردات، می‌توانند با هزینه مشابه برای واردات اتوبوس‌های الکتریکی، تقریبا دو برابر اتوبوس الکتریکی در کشور تولید کنند.
سرمایه گذاری در تولید داخل به جای واردات
باید این موضوع را مدنظر قرار داد که هدایت هزینه‌های واردات به سمت سرمایه‌گذاری در ساخت داخل، رونق در تولید قطعه‌سازان و اتوبوس‌سازان را به همراه خواهد داشت. به‌طور قطع، آغاز تولید انبوه اتوبوس‌های برقی در کشور، بسیاری از سرمایه‌های سرگردان را به این صنعت کشانده و در کنار آن رونق را در صنعت اتوبوس‌سازی ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، همکاری قطعه‌سازان با اتوبوس‌سازان فعال در این بخش می‌تواند باعث تحول در صنعت قطعه کشور شود و مسیر را برای تولید قطعات جدید همواره کند. بنابراین، به‌جای خروج ارز از کشور و واردات اتوبوس‌هایی که در داخل نیز امکان تولید مدل‌های مشابه آن‌ها وجود دارد، این هزینه‌ها به صنعت اتوبوس‌سازی کشور وارد شده و امکان تولید مدل‌های الکتریکی و نوسازی ناوگان با اتوبوس‌های پاک فراهم می‌شود.

تحول در آینده صنعت خودروهای برقی با تولید اتوبوس ها
به نظر می‌رسد در صورتی که ادعای تولید اتوبوس‌های برقی با هزینه‌ای ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت اتوبوس‌های وارداتی برقی صحیح باشد، صنعت خودرو ایران می‌تواند قابلیت صادراتی نیز پیدا کند. آن‌طور که گفته می‌شود غیر از باتری و چند قطعه از جمله قطعات الکترونیکی، مابقی قطعات در داخل تولید می‌شود و همین مساله باعث ارزان تمام شدن قیمت اتوبوس‌های برقی داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی خواهد شد. هرچند به گفته کارشناسان به لحاظ کیفی نمونه‌های داخلی همچنان فاصله بسیاری با برخی از نمونه‌های خارجی دارند، اما همین‌که توانایی ساخت این اتوبوس‌ها با قیمت ارزان‌تر وجود دارد، بحث صادرات آن جذاب خواهد بود. بنابراین درصورتی‌که دستگاه دیپلماسی دولت جدید بتواند راهی برای صادرات اتوبوس‌های برقی به کشورهای دیگر باز کند، این صنعت می‌تواند دچار تحول بزرگی شود، تحولی که ممکن است آینده صنعت خودرو و تولید خودروهای برقی را تضمین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

آخرین اخبار