جی‌تی‌تایر

قیمت تایرهای قاچاق که از گذشته تا امروز به‌دلیل عدم پرداخت عوارض قانونی، ارزان‌تر از واردات رسمی تمام می‌شد، ‌این روزها هم‌پای تایرهای وارداتی شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت تایرهای قاچاق که از گذشته تا امروز بهدلیل عدم پرداخت عوارض قانونی، ارزانتر از واردات رسمی تمام میشد، این روزها همپای تایرهای وارداتی شده است. به گزارش روزنامه «دنیایخودرو» تعریف تایر قاچاق در بازار تغییر کرده و دیگر صفت ارزانتر را برای آن بهکار نمیبرند چون تایرهای قاچاق ارزانتر از کالاهایی که به صورت رسمی وارد کشور میشوند، نیستند بلکه فقط بیدردسرترند!

دردسری کمتر از احتمال کشف و ضبط توسط سازمان تعزیرات و نهادهای نظارتی، آنهم به این دلیل که لازم نیست خریدار مشخصات خریدوفروش این تایرها را در سامانه کالا و سامانه جامع تجارت ثبت کند و ماهها برای فروش و رسیدن به اصل سرمایه خود انتظار بکشد. گزارش خبرنگار روزنامه «دنیایخودرو» از بازار تایر حکایت از عدم اقبال تجار قدیمی و باسابقه برای فعالیت رسمی دارد. چون کالاهای قاچاق چنین مشکلاتی را از سر راه برداشتهاند و قیمت تایر برای قاچاقچی هم 50تا 60درصد ارزانتر تمام میشود و همبه جای آن سود خوبی روی فروش بهدست میآورد. الزام ثبت در سامانه جامع تجارت، سامانه کالا، پرداخت عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تنها بخشی از دستاندازهای واردات رسمی بر سر راه تایر است. البته اگر اجبار به ارائه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش را فاکتور بگیریم که هزینه هنگفتی برای تجار به همراه دارد.

البته ماههاست تجار، تایرفروشان و حتی تایرسازان کشور نسبت به مشکلاتی که این سامانه برای تولید و بازار تایر ایجاد کرده است، تذکر دادهاند اما بیتوجهی کارشناسان مستقر در وزارت صمت باعث شده است بازار رویه خود را در پیش بگیرد و به جای درخواستهای بهحق به سمت پدیده قاچاق برود. یکی از فعالان این صنف با سابقهای طولانی میگوید: «بیشترین حجم قاچاق از بازارهای عراق و امارات صورت میگیرد، وضعیت به شکلی است که قاچاقچیها بازار تایر کشور را در دست گرفتهاند. حتی آنقدر شرایط برای تجار قانونی دشوار شده است که دیگر کسی تمایل به واردات رسمی تایر ندارد و آنچه بیشتر در تایرفروشیها فروخته می شود، کالای قاچاق است که از مرزهای جنوبی و غربی کشور وارد میشوند.»

وی علت اصلی گرایش بازار به سمت کالای قاچاق را مشکلات ناشی از ثبت سامانه میداند و میگوید: «در بازا وقتی به خریدار گفته میشود تایر باید در سامانه ثبت شود، چند گام به عقب میرود و ترجیح میدهد نیاز خود را از طریق تایرهای قاچاقی تامین کند تا نیازمند ثبتسامانهای نباشند. همین موضوع باعث شده است این روزها برخلاف گذشته تایر قاچاق که بسیار ارزانتر از نمونههای واردشده به صورت رسمی بود، با همان قیمت عرضه شود و خریداران بهدلیل عدم الزام به ثبت درسامانه برای آن سرودست بشکنند. از قضا اکثر برندهای معتبر باکیفیت و حتی معمولی دنیا از اروپایی، ژاپنی، کرهای گرفته تا چینی به وفور در بازار پیدا میشوند و همگی به صورت قاچاق سر از بازار در میآورند. البته سود بالای قاچاق ازیکسو و اشباع بازار از تایرهای رینگ 13تا 15سواری تولید داخل از سویدیگر باعث شده، قاچاقچیها بیشترین تمرکز خود را بر واردات محصولات اتوبوسی کامیونی و SUVها یا همان تایر خودروهای شاسیبلند بگذارند.

با کمی بررسی میتوان به سرنخ تایرهای قاچاق در عراق نیز پی برد. تجار بزرگ عراقی در غیاب بازرگانان ایرانی دستبهکار شدهاند و با گرفتن نمایندگی اکثر تایرهای باکیفیت دنیا، محصولاتشان را با شرایط خوب و حتی نسیه و چکی به قاچاقچیهای ایرانی میفروشند.

اگرچه گفتن درباره زیانهای فروش سامانهای تایر به دلیل تعدد گفتار دیگر سودی ندارد، اما به نظر میرسد مسئولان بهویژه در دولت آینده باید فکری به حال این معضل بکنند زیرا کسبوکار تجار رسمی و کارخانههای تایرسازی را با مشکل مواجه کرده است. علاوهبر این واردات رسمی تایر مزایای ویژهای نیز دارد که چند سالی است مصرف کنندگان نهایی از آن محروم هستند؛ ازجمله ارائه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش که قاچاقچیها چیزی در باره آنها در قاموسشان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =