روغن موتور

روغن سرریز فقط 10هزار تومان! این را به هر تعویض روغنی باانصافی بگویید شما را از رفتن به سمت چنین روغن موتوری منصرف می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،روغن سرریز فقط 10هزار تومان! این را به هر تعویض روغنی باانصافی بگویید شما را از رفتن به سمت چنین روغن موتوری منصرف می‌کند. یک سم واقعی برای موتور خودرو شما که می‌تواند بعد از حداکثر500کیلومتر یک تعمیر موتور درست و حسابی روی دستتان بگذارد.
حالا تصور کنید یک‌ماه قبل برای تعویض روغن و سرویس خودرو به اتوسرویس مراجعه کرده و مازاد روغن باقیمانده درظرف را از سرویس‌کار تحویل نگرفته‌اید. تا اینجای کار مشکلی نیست اما وقتی گیج روغن را می‌کشید و متوجه می‌شوید سطح روغن در موتور کاهش پیدا کرده، به فکر سرریز کردن روغن روی روغن قبلی می‌افتید. کاری که سال‌هاست انجام می‌شود و روغن سرریز بشکه‌ای به بخشی جدا نشدنی از اتوسرویس‌ها تبدیل شده است.
اما این‌که روغن سرریز چه بلایی سر خودرو می‌آورد را باید از زبان کارشناسان صنعت روانکارها شنید. یکی از متخصصان تکنولوژی ساخت روغن در شرکت نفت بهران در این‌باره می‌گوید: «برای تولید روغن‌های مالتی‌گرید یا چنددرجه‌ای به منظور رسیدن به گرید و ویسکوزیته موردنظر باید از پلیمر استفاده کرد. پلیمرها در کارخانه‌ها به صورت استاندارد استفاده می‌شوند اما در کارگاه‌های زیرزمینی و تولیدکننده محصولات تقلبی این پلیمرها چیزی جز یونولیت آب شده،‌کفی کفش و حتی دمپایی آب‌شده نیستند. وقتی این به ظاهر پلیمر با گازوئیل مخلوط شود، درظاهر می‌توان روغن30یا 40تولید کرد و اگر با روغن تصفیه دوم ترکیب شود حتی روغن 50هم به‌دست می‌آید. اما به‌هیچ عنوان کیفیت ندارد و در صورت استفاده ناگهان قلب خودرو شما را ازحرکت باز می‌دارد.

سرریز روغن یک عادت نادرست و قدیمی
به گفته این کارشناس صنعت روانکارها یکی از مشکلات رایج هنگام تعویض روغن به همراه نبردن اضافه روغن باقیمانده در قوطی توسط راننده است. به‌عنوان‌مثال پژو 405 برای تعویض روغن به 4.7لیتر روانکار نیاز دارد اما ممکن است پس از مدتی کارکرد با مشکل کم کردن روغن مواجه شود. اگر صاحب خودرو اضافه روغنی را که خریداری کرده و در موتور ریخته است، ازتعویض روغنی گرفته باشد، می‌تواند میزان کم شدن روغن را با همان محصول اصلی جبران کند و مشکلی برای خودرو پیش نیاید. اما اگر از آن روغن در اختیار ندارد باید کار را به تعویض روغنی بسپارد. در این مرحله دو اتفاق ممکن است رخ بدهد؛ یا اتوسرویس جانب عدالت را رعایت می‌کند و از روغن‌های با کیفیت به موتور اضافه می‌کند یا سراغ روغن بشکه و حتی روغن سرریزهایی می‌رود که از ترکیب گازوئیل یا روغن تصفیه با پلیمرهای غیراستاندارد تولید شده است.
در هردو صورت موتور خودرو شما به شدت آسیب می‌بیند. در شکل اول به‌دلیل ممنوع بودن اختلاط روغن،‌ ممکن است گرید و ویسکوزیته روغن‌موتور به کلی تغییر کند و حتی فیلم روانکاری خراب شود.
در نهایت نیز روغن به صورت چسب در می‌آید و در موتور رسوب چسبناک می‌کند. اما در مورد روغن‌های سرریز شرایط از این هم بدتر است زیرا بعد از چندکیلومتر کارکرد باید منتظر اتفاقات بدی در موتور خودرو باشید و مبلغ زیادی را برای تعمیرات کنار بگذارید.

ترفندی برای قاچاق گازوئیل
این اما تمام ماجرا نیست.ترکیب گازوئیل با یونولیت و کفه کفش را می‌توان ترفندی برای قاچاقچی‌های سوخت دانست که با این شیوه به ظاهر روغن تولید می‌کنند و از مرز عبور می‌دهند اما در آن سوی مرزها با گرم کردن آن اقدام به جداسازی پلیمر از گازوئیل می‌کنند. اگرچه بررسی این مورد برعهده نهادهای نظارتی است اما توجه به استفاده نکردن از روغن سرریز غیر از نوع و برند روغنی که از ابتدا در موتور ریخته‌اید، وظیفه شماست تا قربانی سودجویان نشوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =