کامیون ‌های کارکرده

سال گذشته واردات کامیون‌ سه‌سال‌کارکرده اروپایی به کشور با هدف کمک به نوسازی ناوگان فرسوده داخلی، آزاد شد. تعدادی از این کامیون‌ها چندماه بعد از آن‌که در گمرک خاک خوردند، ترخیص شدند. اما تعداد زیادی از آن‌ها همچنان در گمرک کشور باقی مانده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال گذشته واردات کامیون‌ سه‌سال‌کارکرده اروپایی به کشور با هدف کمک به نوسازی ناوگان فرسوده داخلی، آزاد شد. تعدادی از این کامیون‌ها چندماه بعد از آن‌که در گمرک خاک خوردند، ترخیص شدند. اما تعداد زیادی از آن‌ها همچنان در گمرک کشور باقی مانده است. معاون فنی گمرک ایران نیز به‌تازگی طی نامه‌ای به قائم‌مقام ریاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از میزان رسوب کامیون‌های وارداتی و عدم اظهار آن‌ها به گمرک، خواستار شد این موضوع به قید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد و برای جلوگیری از به خطر افتادن صدها میلیون دلار سرمایه واردشده به گمرکات، یک کارگروه از نمایندگان کلیه مراجع و سازمان‌های مرتبط به‌سرعت تشکیل شود تا ضمن بررسی دقیق مشکلات کامیون‌های وارداتی، تصمیمات لازم را در چارچوب قوانین و مقررات اتخاذ کند.

نامه‌نگاری برای رسیدگی به رسوب کامیون‌ها
مهرداد جمال ‌ارونقی، معاون فنی گمرک ایران خواستار رسیدگی به وضعیت کامیون‌های باقی‌مانده در گمرک کشور شده است. وی در نامه‌ای به قائم‌مقام ریاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی کشور با انتقاد از رسوب این کامیون‌ها، خواستار برگزاری یک کارگروه فوری برای حل این مشکل شد. در بخشی از این نامه با اشاره به شرایط کامیون‌های وارداتی آمده است: «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت صمت، طی ابلاغیه‌های متعدد در تاریخ‌های متفاوت، اقدام به ارسال دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف درخصوص ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات کامیون‌های وارداتی، شرایط کامیون‌های وارداتی و اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و تأیید منشأ ارز کامیون‌های وارداتی کرده که این شرایط و ضوابط به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است.» در این نامه خواسته شده است «سازمان گمرک، آمادگی کامل خود را به‌منظور بررسی همه‌جانبه این امر و تلاش در راستای رفع مشکلات مبتلابه اعلام می‌دارد.»

زیر سایه بی‌توجهی مسئولان؛ میلیون‌ها سرمایه در خطر نابودی
به‌رغم آن‌که دو ارگان گمرک کشور و سازمان راهداری طی ماه‌های اخیر مکاتبات بسیاری درخصوص نحوه ترخیص این کامیون‌ها داشته‌اند، به نظر می‌رسد هنوز مشکلات این بخش لاینحل مانده است و با توجه به آخرین نامه ارسال‌شده از سوی گمرک، هنوز کامیون‌های زیادی موفق به ترخیص از گمرک نشده‌اند. باید به این موضوع هم توجه داشت که قیمت‌ بالای این خودروها و رقابت آن با مدل‌های صفرکیلومتر موجود در بازار ازجمله مشکلاتی است که تقاضا برای این خودروها را کاهش داده است؛ مشکلی که طی ماه‌های اخیر نظارت چندانی هم بر آن انجام نشده است. در بخش دیگری از این نامه نیز با اشاره به نامه‌نگاری‌های پیشین این دو ارگان آمده است: «بررسی‌های انجام‌شده حکایت از این موضوع دارد که به‌رغم گذشت یک ماه از توافقات صورت‌پذیرفته، پیشرفت چندانی در تسهیل و تسریع ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرکات کشور حاصل نشده و میلیون‌ها دلار سرمایه وارده به این کشور، زیر آفتاب سوزان فصل تابستان یا شرایط جوی در گمرکات کشور، در حال از بین رفتن است که علاوه بر این خسارات مادی، این امر، باعث ایراد ضربات و لطمات روحی فراوان به صاحبان اصلی کالا شده که لازم است ضمن آسیب‌شناسی موضوع، تصمیمات عاجلی برای تعیین تکلیف این سرمایه‌های بلاتکلیف اتخاذ شود.»

رسوب بیش از 3600 کامیون در گمرکات کشور
در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود تنها 2هزار دستگاه کامیون وارداتی به کشور وارد شده است، معاون فنی گمرک اما گفته است که 3643 دستگاه خودروها در گمرکات کشور رسوب کرده، این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا امروز حدود 200 دستگاه از این خودروها ترخیص شده بود. در ادامه این نامه بیان شده است: «بررسی‌های میدانی و آمار واصله از ۹ گمرک اجرایی کشور نشان می‌دهد ۳۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در این گمرکات رسوب کرده که ۲۵۵۹ دستگاه از این کامیون‌ها هنوز به گمرک اظهار نشده و ۱۰۸۴ دستگاه از آن‌ها به‌رغم این‌که به گمرک اظهار شده، تاکنون قابلیت ترخیص پیدا نکرده است.»
همچنین در این نامه با اشاره به ممانعت برخی گمرک‌های کشور برای ارائه آمار گفته شده است: «صرفا ۹ گمرک اجرایی نسبت به ارائه آمار مربوطه اقدام کرده‌اند. اما برخی ئ گمرکات اجرایی تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ‌گونه آماری به این حوزه معاونت ارائه نکرده‌اند که با محاسبه آمار کامیون‌های رسوبی سایر گمرکات، این تعداد به بیش از ۳۶۴۳ دستگاه نیز افزایش خواهد یافت.» از دیگر مواردی که در این نامه به بررسی آن‌ها پرداخته شده، این است که «بیش از ۷۰ درصد کامیون‌های وارداتی موجود در گمرکات کشور، هنوز به گمرک اظهار نشده‌اند که لازم است دلیل این امر بررسی شود. گرچه گفته شده است این کامیون‌ها به دلیل عدم صدور ثبت سفارش، به گمرک اظهار نشده‌اند. ولی صحت و سقم این موضوع باید به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است عدم اتخاذ تصمیم لازم در این خصوص، کامیون‌های رسوبی را در آستانه متروکه شدن قرار خواهد داد.» این در حالی است که بنا به اظهارات یک منبع آگاه، طی یکی دو سال اخیر بیش از 7هزار دستگاه کامیون کارکرده وارد کشور شده، اما ترخیص و شماره‌گذاری آن با چالش مواجه شده است. به گفته وی، برخی از این کامیون‌ها به دلیل تاخیر در ترخیص و شماره‌گذاری سن مورد نظر قانونی برای اجازه ورود به ایران یعنی کامیون‌های سه‌سال‌کارکرده را از دست داده و همین مساله ترخیص آن‌ها را با مشکل مواجه کرده، این در حالی است که بسیاری از این کامیون‌ها جزو خودروهای باکیفیت و روز دنیا هستند.

عدم ترخیص کامیون‌ها به‌رغم رعایت ضوابط
شاید در نگاه نخست به نظر برسد که رسوب این کامیون‌ها در گمرک کشور به دلیل نقض قوانین این طرح باشد، اما آن‌طور که معاون فنی گمرک اشاره می‌کند، «اسناد اولیه و ترانزیتی کامیون‌ها نشانگر این است که کامیون‌های وارداتی اکثرا از برندهای معتبر اروپایی مانند داف هلند، رنو فرانسه و ولوو سوئد هستند که مطابق قوانین و مقررات مربوطه با واردات این کامیون‌ها موافقت شده است.» وی همچنین در این نامه آورده است: «اکثر این کامیون‌ها توسط برخی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی وارد و حتی اظهار شده‌اند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =