باتری‌های سدیم-یون

تقاضا برای باتری درصنایع مختلف از جمله صنعت‌خودرو رو به‌افزایش است و چالش تامین مواداولیه باتری سبب شده است شرکت‌های بزرگ باتری‌ساز به‌فکر روش‌های دیگری برای تولید باتری باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تقاضا برای باتری درصنایع مختلف از جمله صنعت‌خودرو رو به‌افزایش است و چالش تامین مواداولیه باتری سبب شده است شرکت‌های بزرگ باتری‌ساز به‌فکر روش‌های دیگری برای تولید باتری باشند. تولید باتری خودرو از موادی غیر از لیتیوم و نیکل سبب شده است بحث کاهش تقاضا برای این مواد مطرح شود. هرچند که به‌گفته صاحبان معادن، بعید است باتری‌های نسل جدید که در خودروها استفاده می‌شود، تقاضا را برای فلزاتی مانند لیتیوم کاهش دهد.
شرکت‌های معدنی می‌گویند از برنامه شرکت CATL چین برای ساخت باتری خودروهای برقی بدون استفاده از لیتیوم و سایر فلزات کلیدی هراسی ندارند. زیرا طرح دارای محدودیت است و فناوری‌های قدرتمند تولید باتری از آن عبور خواهند کرد.
به‌نظر می‌رسد اتکای شرکت‌های معدنی به‌بحث افزایش تقاضا برای باتری نه‌تنها در بحث حمل‌ونقل، بلکه در تمام بخش‌های اقتصادی است. از این رو شرکت‌های معدنی اطمینان دارند که فناوری جدید تولید باتری بدون نیاز به‌فلزات اصلی تاثیری در تقاضا برای ‌این مواد به‌دلیل افزایش تقاضا در بخش‌های دیگر صنعت نخواهد داشت.
به‌گفته آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تا سال ۲۰۳۰ تعداد خودروهای برقی بیش از ۱۴ برابر افزایش می‌یابد و به ۱۴۵ میلیون‌دستگاه خودرو می‌رسد. همچنین تقاضا برای باتری در دیگر صنایع نیز روند افزایشی به‌خود می‌گیرد. شرکت‌های تولیدکننده برق در حال ساختن ناوگان عظیمی از باتری برای ذخیره برق هستند و با این روند انتظار می‌رود باتری‌های لیتیوم-‌یونی همچنان در صنعت باتری نقش غالب داشته باشند. با این وجود طی ماه‌های اخیر شرکت CATL اعلام کرد که یک باتری سدیم-‌یونی تولید خواهد کرد که فاقد فلزاتی مانند نیکل، کبالت و لیتیوم باشد.
پل گریوز، مدیر اجرایی شرکت Livent Corp (تولیدکننده لیتیوم) که تامین‌کننده تسلا، ب‌ام‌و و... است می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم باتری‌های سدیم‌-یون تقاضا برای لیتیوم را کاهش دهد.» درواقع تقاضا برای لیتیوم با عرضه محدود می‌شود و
این درحالی است که برخی از خودروسازان غربی در تلاش هستند وابستگی خود را به‌این فلزات کمیاب کاهش دهند. چراکه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده آن است.
با این وجود براساس برآوردهایی که شرکت مشاوره معدنی Adamas Intelligence انجام داده، مصرف باتری‌های سدیم-‌یون تا سال ۲۰۳۵ می‌تواند به ۱۵ درصد از بازار جهانی باتری برسد. البته این شرکت اعلام کرده که این رشد مربوط به‌باتری‌های لیتیوم-یون-فسفات است که در اتوبوس‌ها و ماشین‌های صنعتی استفاده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =