تویوتا لندکروز با پورشه ماکان

مقایسه لندکروز با پورشه ماکان نبرد خیلی جذابی است؛ چراکه از یک طرف تویوتا لندکروز با جثه درشت خود ادعای فرمانروایی خیابان‌ها را دارد و از طرف دیگر پسرک شرور و کله‌شقی به‌نام پورشه ماکان را داریم که از کَل‌کَل ‌کردن با این فرمانروا لذت می‌برد!

به گزارش «اخبار خودرو»،مقایسه لندکروز با پورشه ماکان نبرد خیلی جذابی است؛ چراکه از یک طرف تویوتا لندکروز با جثه درشت خود ادعای فرمانروایی خیابان‌ها را دارد و از طرف دیگر پسرک شرور و کله‌شقی به‌نام پورشه ماکان را داریم که از کَل‌کَل ‌کردن با این فرمانروا لذت می‌برد! اگر کنجکاو هستید که نتیجه این نبرد جذاب به‌سود چه‌کسی رقم خواهد خورد و به‌خرید خودرو شاسی‌بلند علاقه دارید، این بررسی جذاب از «دنیای‌خودرو» را از دست ندهید.

معرفی تویوتا لندکروز و پورشه ماکان

تاریخچه تویوتا لندکروز (با تلفظ صحیح لندکروزِر) به‌سال 1951 میلادی برمی‌گردد و نخستین نمونه‌های این خودرو، آفرودرهایی سخت‌جان و فاقد امکانات لوکس بودند که بیش‌تر با هدف استفاده نظامی تولید شدند. اما از سال 1967 و با معرفی نسل موسوم به J50 تویوتا تصمیم گرفت کمی چاشنی لوکس‌گرایی را نیز به‌این فرزند ارشد خود اضافه کرده و یک SUV متمدن‌تر را خلق کند. نسخه مدنظر ما نسل پنجم این SUV شهرنشین است که با کد J200 شناخته می‌شود و در بین فعالان بازار خودرو ایران به‌لندکروز اتاق 200 مشهور است.

تویوتا لندکروز J200 از سال 2008 تا 2021 روی خط تولید بود و درطی عمر طولانی 13 ساله خود دو بار فیس‌لیفت شد. با توجه به‌علاقه هم‌وطنان ما به‌خودروهای درشت‌هیکل این نسل از تویوتا لندکروز نیز هم‌زمان با بازار جهانی وارد کشور ما شد و به‌رغم قیمت نجومی خود، آمار فروش فوق‌العاده‌ای را ثبت کرد. روزهای خوش این فرمانروای ژاپنی در ایران ادامه داشت تا این‌که منع واردات خودروهایی با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی‌سی، ترمز تویوتا لندکروز را کشید و آخرین نسخه‌های آن با مدل 2013 وارد کشور ما شدند. البته این ممنوعیت، چیزی از ارزش‌های این خودرو کم نکرد و کماکان نسخه‌های کارکرده آن را به‌قول معروف روی هوا می‌بَرَند.

اما به‌آلمانی جذاب و مغرور قصه می‌رسیم. پس از موفقیت مدل کاین به‌عنوان نخستین کراس‌اوور ساخت پورشه، این اسپرت‌ساز مشهور آلمانی تصمیم گرفت یک کراس‌اوور دیگر را نیز در یک کلاس پایین‌تر طراحی کند و سهم خود را از بازار جذاب و رو به‌رشد این سگمنت افزایش دهد. این‌گونه بود که پورشه ماکان در سال 2014 متولد شد. عرضه پورشه ماکان با پیشرانه دو لیتری توربو، راه ورود این خودرو به‌بازار کشور ما را هموار کرد و نخستین نمونه‌های آن در اواخر سال 2015 روانه ایران شدند. پورشه ماکان تا سال 2018 در بازار کشور ما حضور داشت و به‌لطف ویژگی‌های جذاب خود و البته غیبت برادر بزرگ‌ترش پورشه کاین، آمار فروش خیلی خوبی را ثبت کرد. پورشه ماکان برخلاف تویوتا لندکروز، کماکان در نسخه‌های صفرکیلومتر نیز قابل خریداری است.

مقایسه طراحی لندکروز با پورشه ماکان

مقایسه تویوتا لندکروز و پورشه ماکان را با بررسی طراحی این خودروها آغاز می‌کنیم. تویوتا لندکروز ظاهر پیچیده‌ای ندارد و طراحان آن از الگوی مکعب‌مستطیل عریض و طویلی پیروی کرده‌اند. اما همین سادگی را می‌توانیم نقطه‌قوت طراحی این خودرو محسوب کنیم؛ چراکه سبب شده ‌است تویوتا لندکروز ظاهری با ابهت و مردانه پیدا کند که کاملا با ذات بیابان‌گرد آن هماهنگ است. از طرف دیگر عدم‌به‌کارگیری خطوط اغراق‌آمیز، ماندگاری طرح را افزایش داده است و مالک را به‌این زودی‌ها از خودرو خود دل‌زده نخواهد کرد. طرحی کابین تویوتا لندکروز نیز پیچیدگی و شلوغ‌کاری خاصی ندارد؛ اما کنسول میانی حجیم و به‌کارگیری یک‌سری قطعات طرح چوب این کابین را از یک طرح آفرودی خشک بیرون آورده است و حس نشستن در یک SUV فول‌سایز نسبتا لوکس را به‌سرنشینان القا می‌کند.

اما پورشه ماکان سبک طراحی کاملا متفاوتی نسبت به‌رقیب ژاپنی دارد و اکثر بخش‌های بدنه آن با استفاده از خطوط منحنی و زوایای نرم شکل گرفته‌اند. البته این خطوط نرم برخلاف بسیاری از خودروهای آسیایی، چهره پورشه ماکان را خنثی و مهربان نشان نمی‌دهند؛ بلکه این خودرو نیز مثل تمام محصولات پورشه، چهره‌ای عصیان‌گر و تهاجمی را به‌نمایش می‌گذارد. درمجموع، طراحی پورشه ماکان به‌روزتر از تویوتا لندکروز به‌چشم می‌آید که البته با توجه به‌اختلاف سال طراحی دو خودرو طبیعی است.

طراحان پورشه ماکان درطراحی کابین این خودرو تعادل خیلی خوبی بین اِلِمان‌های اسپرت و لوکس برقرار کرده‌اند؛ چراکه از یک طرف، بخش‌هایی مثل غربیلک‌فرمان، صفحه نشان‌دهنده‌ها و ساعت کورونوگراف معروف پورشه، کاملا شبیه به‌خودروهای سوپراسپرت هستند و در طرف دیگر، استفاده فراوان از چرم باکیفیت و کلیدهای کنترلی متعدد در جای‌جای کابین به‌کام لوکس‌بازان است.

مقایسه مشخصات فنی تویوتا لندکروز و پورشه ماکان

تویوتا لندکروز اتاق 200 در دو تیپ GXR (شش‌سیلندر) و VXR (هشت‌سیلندر) در بازار کشور ما عرضه شده‌است؛ اما با توجه به‌این‌که اکثر نسخه‌های موجود در ایران از تیپ شش‌سیلندر هستند، تویوتا لندکروز GXR مجهز به‌یک پیشرانه 6 سیلندر تنفس‌طبیعی چهار لیتری با حداکثر قدرت 271 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 385 نیوتون‌متر است که این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس پنج‌سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ‌محرک 4WD روانه هردو محور این سامورایی پرقدرت می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا 100 تویوتا لندکروز با این مشخصات فنی نیز به‌ترتیب برابر با 13.4 لیتر در صد کیلومتر و حدود 11 ثانیه است.

اما پورشه ماکان زمانی پا به‌سرزمین ایران گذاشت که قانون منع واردات خودروهایی با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی‌سی وضع شده بود و از این‌رو، این کراس‌اوور آلمانی، پیشرانه‌های حجیم خود را کنار گذاشت و با یک قلب تپنده چهار سیلندر دو لیتری راهی بازار کشورمان شد. این پیشرانه به‌لطف توربوشارژر قادر است حداکثر قدرت 252 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 370 نیوتون‌متر را تولید و از طریق یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه و سیستم تمام‌چرخ‌محرک AWD روانه هر دو محور این کراس‌اوور لوکس کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا 100 پورشه ماکان با این مشخصات فنی نیز به‌ترتیب برابر با 7.4 لیتر در صد کیلومتر و 6.7 ثانیه است که از برتری قابل توجه این خودرو نسبت به‌تویوتا لندکروز حکایت می‌کند.

مقایسه پورشه ماکان و لندکروز از نظر امکانات رفاهی

خودروهای تویوتا از قدیم علاقه چندانی به‌آپشن نداشتند و تویوتا لندکروز نیز از این قاعده مستثنی نیست و نسبت به‌قیمت نجومی خود، فهرست آپشن‌های چندان بلندبالایی ندارد. البته اوضاع خیلی هم آزاردهنده نیست و این SUV‌ ژاپنی در نسخه‌های فول‌آپشن، امکانات معقولی مثل کی‌لس استارتر، کروزکنترل، سانروف، چراغ‌های جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و مجهز به‌چراغ‌شور، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کول‌باکس، سنسور نور، سیستم مالتی ‌مدیا با مانیتور هشت‌اینچی لمسی، تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوکاناله، تهویه جداگانه ردیف دوم و… را ارائه می‌کند.

اما پورشه ماکان به‌عنوان یک خودرو نسبتا به‌روز اروپایی، فهرست بسیار کاملی از آپشن‌ها را به‌همراه دارد و روی نسخه‌های فول‌آپشن آن شاهد امکاناتی مثل کروزکنترل هوشمند، Drive Mode سه‌حالته، تعلیق هوشمند، کیت اگزوز، سیستم استارت-استاپ، چراغ‌های جلو تمام LED هوشمند (PDLS Plus)، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، سیستم صوتی حرفه‌ای Burmester با 16 بلندگو، مانیتور سرنشینان عقب، دوربین 360 درجه، تنظیم برقی 18 حالته صندلی‌های جلو، گرم‌کن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن غربیلک‌فرمان، درِ صندوق‌بار برقی، سقف پانوراما و… هستیم.

» مقایسه ایمنی لندکروز و پورشه ماکان

تویوتا لندکروزر شش‌سیلندر به‌کمک امکاناتی همچون کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو، ترمز کمکی و شش ایربگ از جان و مال سرنشینان خود حفاظت می‌کند؛ اما عدم‌برخورداری آن از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی واقعا انتقادبرانگیز است. درعوض پورشه ماکان در این بخش نیز دست پر ظاهر شده‌ و نسخه‌های فول‌آپشن آن علاوه‌بر امکانات تویوتا لندکروز، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم‌رانندگی بین خطوط، ترمز اضطراری، پشت‌سری‌های فعال‌شونده و ایربگ‌های جانبی ردیف عقب را نیز به‌همراه دارند تا نماینده ژاپن بیش از پیش خجالت‌زده شود. تویوتا لندکروز چهار ستاره ایمنی را از موسسه استرالیایی A-Ncap دریافت کرده و نتیجه تست تصادف پورشه ماکان نیز امتیاز 5 ستاره از موسسه Euro Ncap بوده است که باز هم کفه ترازو را به‌سمت نماینده آلمان سنگین می‌کند.

» مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی نهایی

تویوتا لندکروز محبوبیت عجیب‌وغریبی در بازار کشور ما دارد و کاری به‌تحلیل دلایل این محبوبیت نداریم؛ اما نتیجه این موضوع بازار فروش بسیار داغ نسخه‌های کارکرده این خودرو و افزایش روزافزون قیمت لندکروز است. سادگی نسبی سیستم فنی تویوتا لندکروز نیز سبب شده‌ است دسترسی به‌خدمات پس از فروش آن در بسیاری از نقاط کشور امکان‌پذیر باشد. قطعات این خودرو نیز با قیمت‌هایی گران اما معقول‌تر از رقبای آلمانی به‌فروش می‌رسند.

اما پورشه ماکان به‌دلیل تکنولوژی به‌روز خود حساسیت فنی بسیار بالایی دارد و تعمیر آن نیز از دایره علم و تجربه بیش‌تر تعمیرکاران کشور خارج است. از این ‌رو اگرچه برند پورشه بسیار محبوب‌تر از برند تویوتاست، اما بسیاری از علاقه‌مندان ترجیح می‌دهند برای در امان‌ ماندن از دردسرهای احتمالی به‌سراغ خرید پورشه ماکان نروند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    معلومه که پورشه ماکان از تویوتا لند کروز بهتره هم از نظر چهره هم از نظر امکانات رفاهی و هم از نظر سرعت .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =