صنعت خودرو

وزیـر صمـت مــدعــی است برنامه‌های بسـیاری برای صنعت خودرو و البته کل وزارتخانه دارد. در حوزه خودرو با پیگیری‌های وزیر جدید، قیمت‌ مصوب تا ‍۱۸درصد افزایش پیدا کرد و قرار بر این شد تیراژ و نه صرفا میزان فروش خودرو افزایش پیدا کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،وزیـر صمـت مــدعــی است برنامه‌های بسـیاری برای صنعت خودرو و البته کل وزارتخانه دارد. در حوزه خودرو با پیگیری‌های وزیر جدید، قیمت‌ مصوب تا ‍۱۸درصد افزایش پیدا کرد و قرار بر این شد تیراژ و نه صرفا میزان فروش خودرو افزایش پیدا کند. هرچند تا این لحظه پولی به قطعه‌ساز برای افزایش تیراژ تولید تزریق نشده است. بنابراین فعلا خبری از رشد تولید نیست. در این شرایط قطعه‌سازان معتقدند دیگر نمی‌توانند از بانک‌ها پولی دریافت و برای تولید قطعات اقدام به خرید مواد اولیه کنند؛ خریدی که به‌صورت نقدی انجام می‌شود و تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی و خارجی هزینه‌ها را به‌صورت یک‌جا دریافت می‌کنند. در این شرایط قطعه‌سازان می‌گویند باید حداقل ۲۵ تا ۳۰هزارمیلیارد تومان نقدینگی به آن‌ها تزریق شود تا بتوانند تولید را افزایش دهند. در بخش پایانی مصاحبه با محمدرضا نجفی‌منش، رئیس‌ انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور که ریاست کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران را نیز عهده‌دار است، به این موضوعات و همچنین پیشنهاد ایجاد خط آبی در گمرک به منظور ترخیص سریع قطعات برای تجاری‌سازی محصولات ناقص کارخانه‌ها پرداخته‌ایم.
وزیر صمت افزایش ۱۸درصدی قیمت خودرو را در ازای افزایش تولید به تصویب رساند. آیا به قطعه‌سازان پولی بابت افزایش تیراژ و تامین قطعات پرداخت شده است؟ با این شرایط تا پایان سال تولید افزایش پیدا خواهد کرد؟
خیر، فعلا پولی پرداخت نشده است. البته تا پایان سال سه‌ماه زمان وجود دارد. هرچند درحال‌حاضر به قطعه‌سازان پولی پرداخت نشده، اما اگر شروع به تزریق پول به قطعه‌سازان کنند، ما هم افزایش عرضه قطعات به خودروسازان را خواهیم داشت و بنابراین تیراژ افزایش پیدا می‌کند.

یعنی اگر شرایط به همین منوال باشد و پولی پرداخت نشود، نمی‌توان انتظار افزایش تیراژ در ماه‌های پایانی سال را داشت...
قطعا با ادامه این شرایط، تیراژ افت خواهد کرد و افزایش تولیدی به دست نخواهد آمد.

درحال‌حاضر چند دستگاه خودرو در روز توسط خودروسازان تولید می‌شود؟ باتوجه به آن‌که نقدینگی کم شده و تزریق قطعه به خودروسازان هم کمتر شده، تولید به چند دستگاه رسیده است؟
مجموع تولید روزانه خودرو به حدود 3هزار دستگاه تقلیل یافته بود که قرار است با تزریق نقدینگی حاصل از افزایش قیمت مصوب به 4هزار دستگاه افزایش یابد. اما این موضوع بلافاصله شدنی نیست و دو، سه ماه زمان می‌برد. البته خودروسازان به‌راحتی می‌توانند ۵هزار دستگاه خودرو در روز تولید کنند. اما در این بخش تولید مهم نیست. مهم این است خودرو چقدر تجاری می‌شود و به‌صورت ناقص تولید نمی‌شود. اگر این شرایط ادامه پیدا کند خودروها به پول تبدیل نمی‌شوند و شرایط سخت‌تر می‌شود.

پیش‌بینی شما تا پایان سال باتوجه به دستور فروش هفتگی چیست؟ آیا این فروش‌ها نقدینگی لازم را در اختیار خودروساز و به تبع آن قطعه‌سازان قرار می‌دهد؟
هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، اما باید به قطعه‌ساز پول تزریق کنند تا بتواند میزان تولید را افزایش دهد. هنوز در این خصوص هیچ جلسه‌ای با وزیر صمت در این خصوص برگزار نشده و این‌که قرار است با مجموعه‌های خودروسازی چه برنامه‌ای داشته باشیم، مشخص نیست.

برای افزایش تولید چه مقدار نقدینگی نیاز است؟
۴۵هزار میلیارد تومان کل بدهی خودروساز به قطعه‌سازان است. از این رقم ۱۲هزار میلیارد تومان عقب مانده و بیش از ۱۲۰ روز است که پرداخت نشده، برای افزایش تولید باید به برخی مشکلات اشاره کرد. درحال‌حاضر تمام خریدها نقدی شده‌اند. یعنی اگر قرار است مواد اولیه را از خارج بخرید، باید نقدا پول را پرداخت کنید تا ۳ ماه بعد جنس به دست شما برسد. خرید مواد اولیه در داخل هم همین وضعیت را دارد و باید به‌صورت نقدی تسویه کرد. بنابراین شرایط، باید ۲۵هزار میلیارد تومان تامین نقدینگی برای خودروساز به منظور پرداخت به قطعه‌ساز انجام شود. اگر این امکان فراهم شود قطعه‌ساز باید بتواند حداکثر یک‌ماهه پول خود را دریافت کند. چراکه خریدها نقدی است و قطعه‌ساز باید هزینه حقوق و دستمزد و بیمه و انرژی را سروقت پرداخت کند. چون قطعه‌ساز دیگر پولی در بساط ندارد که بتواند این هزینه‌ها را پوشش دهد. بانک‌ها هم دیگر پرداختی نخواهند داشت. چون هرچقدر که امکان داشته، از بانک‌ها دریافت کرده‌ایم و این راهکار دیگر اشباع شده است. بنابراین نقدینگی حتما باید به قطعه‌سازان تزریق شود.
میزان مطالبات از خودروسازان در حالت عادی حداکثر چقدر باید باشد؟
به‌طور تقریبی اگر ماهانه خودروسازان ۱۰هزار میلیارد تومان از قطعه‌سازان خرید دارند، حداکثر مطالبه قطعه‌سازان باید ۱۰هزار میلیارد تومان باشد و ماهانه این رقم پرداخت شود. یعنی باید ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌ساز پرداختی داشته باشند و بعد از آن ماهانه ۱۰هزار میلیارد تومان پرداخت شود تا قطعه‌ساز بتواند تولید را ادامه دهد.

درحال‌حاضر بحث ترخیص قطعات کامل یا نیم‌ساخته وارداتی هم تبدیل به یک مشکل برای قطعه‌ساز و خودروساز برای افزایش تیراژ و تجاری‌سازی محصولات ناقص شده است. در این خصوص چه اقدامی می‌توان انجام داد؟
در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد درخصوص گمرک و مالیات داشتیم، یک پیشنهاد به ایشان ارائه کردیم. در گمرک یک خط سبز، یک خط زرد و یک خط قرمز داریم. پیشنهاد کردم یک خط آبی هم در گمرک ایجاد شود. در خط آبی گمرک قطعه‌ای که خودروساز در کارخانه منتظر دریافت آن و تجاری‌سازی خودروهاست، نباید معطل بماند. یعنی به محض این‌که این اجناس رسید، چند نمونه از آن بردارند و مابقی را سریعا ترخیص و به خطوط تولید ارسال کنند. یعنی ابتدا قطعات ترخیص شوند و بعدا به بحث حقوق گمرکی و مالیات و... بپردازند. ما خواستار یک خط آبی برای ترخیص سریع قطعاتی هستیم که در کارخانه به آنها برای تجاری‌سازی محصولات نیاز است. در این بخش، وزارت صمت می‌تواند ضروری‌بودن ترخیص را تایید کند. اصولا وقتی جنس را با هواپیما به کشور وارد می‌کنند، یعنی نیاز به آن قطعات بسیار ضروری است. در این شرایط نباید یک‌روز هم معطل ترخیص کالا شود. این روش باعث می‌شود در سال حمایت از تولید، یک شیوه حمایتی جدید از تولیدکنندگان انجام شود.

به وزارت صمت و تایید آن برای ترخیص قطعات اشاره کردید. درحال‌حاضر ساختار سازمانی وزارت صمت تغییر کرده است. به نظر شما ساختار جدید می‌تواند به کمک تولید بیاید؟ آیا ساختار قبلی مشکل جدی داشت؟
موضوع این است وقتی دو وزارتخانه در هم ادغام شدند، تغییر ساختاری جدی در آن به وجود نیامد و صرفا در کنار هم قرار گرفتند. یعنی ترکیب ساختاری جدی نداشتند. درحال‌حاضر یک‌سری اصلاحات ساختاری در وزارت صمت انجام شده است. مثلا در معاونت حمل‌ونقل که خودرو هم در آن قرار دارد، تمام کارها با این معاونت خواهد بود. کسی که می‌خواهد خودروسازی ایجاد کند یا وام بگیرد، طرح توسعه بدهد و... همگی در این بخش انجام می‌شود. این در حالی است که در گذشته امور مالی مربوط به یک معاونت می‌شد، امور تولید یک معاونت بود و امور خرید خارجی هم یک معاونت مجزا داشت. یعنی برای هرکدام از این‌ها باید به جاهای مختلفی می‌رفتیم. در ساختار جدید قرار است تمام کارهای مربوط به یک حوزه، در وزارتخانه یک پنجره واحد داشته باشد. یعنی اگر بخواهیم جنسی را از خارج خریداری کنیم یا در داخل کاری داریم، در یک معاونت مشخص ادغام‌ شده و نیازی نیست به چند معاونت مراجعه کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =