اجاره

نرخ‌هابرای خودرو پراید روزانه از 150 تا 300 هزار تومان متغیر است. همان‌طور که هر شغلی دردسرهایی هم دارد اما چنین اقدامی، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و اجاره‌دهندگان خودرو را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها بازار اجاره خودرو برای کار در تاکسی‌های اینترنتی بسیار داغ است. اگر سری به سایت‌ها بزنید، آگهی‌های اجاره خودرو برای توجه شما را جلب خواهد کرد. نرخ‌هابرای خودرو پراید روزانه از 150 تا 300 هزار تومان متغیر است. همان‌طور که هر شغلی دردسرهایی هم دارد اما چنین اقدامی، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و اجاره‌دهندگان خودرو را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. در ادامه به بررسی معضلات این کسب‌وکار می‌پردازیم.

کار کردن با خودرو اجاره‌ای مقرون‌به‌صرفه است؟
سهولت استفاده و قیمت مقرون‌به‌صرفه تاکسی‌های اینترنتی باعث شده است بسیاری از جابه‌جایی‌های روزانه از طریق این اپلیکیشن‌ها انجام شود. همین استقبال بی‌نظیر افراد بسیاری را به کار در این بخش علاقه‌مند کرده است. اما درپی افزایش قیمت خودرو در چند ماه گذاشته، شاید خرید خودرو برای برخی افراد کاری دشوار و دور از ذهن باشد. این موضوع موجب شده است افرادی که می‌خواهند در تاکسی‌های اینترنتی کار کنند اما توانایی خرید ندارند، خودرو اجاره کنند. به‌همین‌دلیل عده‌ای به فکر اجاره خودرویشان به علاقه‌مندان کار در تاکسی اینترنتی بیفتند. یکی از مشکلات مالک خودرو و فردی که آن را اجاره کرده، پرداخت هزینه تعمیرات خودرو است. حال این سوال مطرح می‌شود هزینه تعمیرات به عهده مستاجر است یا اجاره‌دهنده؟ افرادی که خودرو اجاره می‌دهند، می‌گویند خودرویی که اجاره داده می‌شود، صفر بوده و نیازی به تعمیر ندارد بنابراین اگر خودرو به تعمیر نیاز داشته باشد، تمام هزینه برعهده مالک خودرو خواهد بود. اما شنیده‌ها حاکی از آن است، زمانی که مالک، خودرو را از اجاره‌کننده تحویل می‌گیرد هزینه تعمیرات را از آنها طلب کرده و حتی در بعضی موارد هزینه‌های تعمیرات و استهلاک خودرو را نیز دریافت می‌کند. ازسوی‌دیگر بعضی مالکان خودرو برای فعالیت خودرویشان محدودیت زمانی تعیین کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال در یکی از آگهی‌ها ساعت ۷ صبح تا ۷ شب برای کار با خودرو تعیین شده است و خودرو در روزهای تعطیل در دست مستاجر نیست. درواقع مستاجر خودرو غیر از ساعات تعیین‌شده توسط مالک باید خودرو را به پارکینگ موردنظر تحویل دهد. راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی درباره کار کردن با خودروهای اجاره‌ای می‌گوید: «کار کردن با خودرو اجاره‌ای مقرون‌به صرفه نیست. چون مشخص نیست سرویس داشته باشید یا نه. از صبح تا دیر وقت باید کار کنید تا درآمد داشته باشید که بخشی از آن هم مربوط به خودرو است. اگر مشکلی هم برای خودرو پیش نیاید، چون اغلب خودروهای اجاره‌ای مدل‌های پایین دارند نیاز به تعمیر دارند.»
برخی مشکلات اجاره خودرو
یکی دیگر از مشکلات ایجادشده میان رانندگان خودروهای اجاره‌ای و شرکت‌ها یا افراد اجاره‌دهنده خودرو، دریافت وجه اضافه برای خلافی احتمالی خودرو است. برخی دیگر از شرکت‌های اجاره خودرو برای تبلیغات در آگهی درج می‌کنند که ودیعه، پیش‌پرداخت و حق‌بیمه بدنه دریافت نمی‌شود و تنها داشتن حداقل 4 تا 6 برگ چک برای اجاره یک سال خودرو کافی است. از موارد اختلاف دیگر اجاره خودرو برای کار در تاکسی‌های اینترنتی، ودیعه و پرداخت خسارت در زمان تصادف خودرو است. درواقع برخی شرکت‌های اجاره خودرو با دریافت هزینه‌های بالا از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تنها به سود خود فکر می‌کنند. اجاره‌بهای پراید این شرکت‌ها دست کمی از اجاره یک خانه کوچک ندارد! ازسوی‌دیگر چون مدل خودروهای اجاره‌ای معمولا بالا نیست بنابراین کمتر آگهی را می‌بینید که خودروهای نو و زیر ٤‌سال را برای کار در تاکسی‌های اینترنتی عرضه کرده باشند. در این میان خودروهایی که طرح‌ترافیک دارند، با نزدیک به دوبرابر خودروهای معمولی اجاره داده می‌شوند. البته شرایط اجاره این خودروها کمی سخت‌تر و درمقابل شرط و شروط‌ بیشتر است.

کلاهبرداری به بهانه اجاره خودرو
ثبت آگهی‌های رایگان یا با هزینه کم در برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، بازخورد قابل‌توجهی دارد به همین‌دلیل موجب تشویق به استفاده از این سیستم نیازمندی‌هاست. همین موضوع باعث به وجود آمدن بستر برای برخی کلاهبرداری‌ها شده است.
آگهی‌های اجاره خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در این سایت‌ها و برنامه‌ها، خودروها توسط اشخاص اجاره داده می‌شوند. یعنی فرد خودرو شخصی خود را برای اجاره آگهی می‌کند. به همین دلیل قانون و قاعده‌ای برای اجاره خودرو وجود ندارد. در واقع این افراد به دلخواه خودشان قواعدی را تعریف می‌کنند. یکی از مهم‌ترین شکایت‌های مطرح‌شده در این زمینه برنگرداندن ودیعه است. شما برای ضمانت اجاره خودرو باید یکی از موارد چک، ودیعه یا سفته را ارائه دهید. فرد صاحب خودرو به ‌راحتی می‌تواند ودیعه، سفته یا چک شما را برنگرداند. چون هیچ قرارداد رسمی وجود ندارد. از دیگر ترفندهای کلاهبرداری، اجاره خودرو به بهای ارزان برای جذب مشتری است. در این مورد فرد اجاره‌دهنده برای جذب مشتری قیمت بسیار پایینی پیشنهاد می‌دهد اما بلافاصله پس از اینکه ودیعه پرداخت شد، گوشی خود را خاموش می کند و پول پرداختی از دست می‌رود. پنهان کردن خش‌های خودرو برای مقصر دانستن اجاره‌دهنده و پس ندادن ودیعه، یکی دیگر از موارد مهم در اجاره خودرو است. برخی کلاهبرداران خش‌های خودروها را به‌صورت ماهرانه‌ای می‌پوشانند تا بعد از عودت خودرو، ودیعه را نگه می‌دارند چون شما را مقصر می‌دانند. پس هنگام تحویل خودرو حتما باید از داخل و بیرون خودرو فیلم گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =