فیدلیتی

پس از دو بار ابطال پیش‌فروش دو مدل خودرو پرطرفدار گروه‌بهمن یعنی فیدلیتی و دیگنیتی، این بار شرکت این دو خودرو پرطرفدار را دربورس کالا عرضه خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از دو بار ابطال پیش‌فروش دو مدل خودرو پرطرفدار گروه‌بهمن یعنی فیدلیتی و دیگنیتی، این بار شرکت این دو خودرو پرطرفدار را دربورس کالا عرضه خواهد کرد.
به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» تعداد ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۱۸ خرداد درتالار بورس کالا به‌صورت حراج بازعرضه می‌شود که شامل ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی هفت‌نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی پنج‌نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنیتی خواهد بود.
شرایط خرید این خودروها نسبت به‌روش‌های فروش سابق که پیش‌فروش و قرعه‌کشی بود بسیار شفاف‌تر شده و هر کد ملی درصورت داشتن یک کد معاملاتی بورس کالا می‌تواند یک خودرو را خریداری کند.
برای ثبت خرید خودرو نیز باید از طریق شرکت‌های کارگزاری ۳۰ درصد مبلغ خودرو مورد نظر از طریق حساب وکالتی در بانک ملت در وجه خودروساز واریز شود و بدین‌ترتیب سفارش خرید شما ثبت خواهد شد.
ثبت سفارش عرضه این دو خودرو نیز از تاریخ ۱۱ خرداد آغاز شده و تا ساعت ۰۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد (روز معامله) ادامه دارد.
همچنین به‌قیمت‌های پایه نیز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برمبنای قیمت نهایی فروش، هزینه‌های مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره‌گذاری و بیمه شخص‌ثالث اضافه می‌شود.
قیمت پایه‌ای که گروه‌بهمن برای فیدلیتی هفت‌نفره اعلام کرده، 803 میلیون و 500 هزار تومان و فیدلیتی پنج‌نفره 789 میلیون‌تومان است. همچنین بهمن‌موتور دیگنیتی را نیز با قیمت 843 میلیون و 500 هزارتومان روی تابلوی معاملاتی خواهد برد.
البته این نرخ‌ها قیمت پایه بوده و با توجه به‌این‌که خودرو به‌صورت حراج باز روی تابلو می‌رود امکان رقابت و پیشنهاد قیمت بالاتر نیز وجود دارد.
به‌گفته کارگزاران درحال حاضر درمورد برخی مدل‌ها اگر خرید با نرخ پایه انجام شود، نسبت به‌بازار از مابه‌التفاوت حدود 400 میلیون‌تومانی برخوردارند؛ اما باید دید در حراج باز چه‌اتفاقی می‌افتد؛ چراکه برای مصرف‌کننده تا یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان صرفه خرید دارد؛ اما برای سرمایه‌گذاران بیش از یک‌میلیاردتومان توجیه اقتصادی ندارد.
نکته قابل تامل این‌که محدودیتی برای خریداران قائل نشده و هر کد ملی حتی اگر خودرو نیز داشته باشد، می‌تواند درصورت داشتن کد معاملاتی بورس کالا که پیش‌شرط خاصی نیز ندارد، سفارش خرید خود را ثبت کند. این نحوه فروش از شفافیت بیشتری برخوردار است و هر خریداری می‌تواند سقف خرید خود را به‌کارگزار اعلام کند و بدین‌ترتیب از جزئیات مربوط به‌معامله خود خبر داشته باشد. درعین حال دیگر خبری از قرعه‌کشی نیست و پس از مدت‌ها این برای نخستین‌بار است که عرضه و تقاضا و درواقع بازار تعیین‌کننده قیمت خودرو می‌شود.

تا سه نشه بورسی نشه!
از ابتدای عرضه خودرو در بورس کالا تاکنون درمجموع 139 کارا شامل 81 دستگاه کارای دو کابین و 58 دستگاه کارای تک‌کابین معامله شده و به‌نظر می‌رسد این بار از عرضه‌های روز چهارشنبه 18 خردادماه نیز استقبال خوبی شود. گروه‌بهمن نیز برای فروش محصولاتش در بورس کالا راه پر پیچ و خمی را طی کرد و در سومین دور خیز خود برای فروش به‌نظر می‌رسد بهترین گزینه را انتخاب کرده است. بهمن‌موتور قصد داشت روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت فیدلیتی پرایم را پیش‌فروش کند که به‌دلیل تغییر تاریخ روز عید فطر و درخواست مشتریان، زمان ثبت‌نام به‌تعویق افتاد و برای بار دوم فروش به‌روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه موکول شد که طبق اعلام بهمن‌موتور، این بار وزارت صمت زمان فروش اینترنتی محصولات این کارخانه را به‌تعویق انداخت. طبق دستور، وزارت صمت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محصولات خودروسازان تنها درسامانه یکپارچه فروش خودرو باید عرضه شود و هرگونه فروش خارج از این سامانه ممنوع است. بهمن‌موتور نیز با انتشار بیانیه‌ای از توقف فروش فیدلیتی خبر داده و اعلام کرده بود که زمان عرضه این محصول متعاقبا اعلام خواهد شد. درکل این تعویق انداختن‌های مکرر و همچنین فروش به‌صورت قرعه‌کشی انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت و برخی آن را به‌لاتاری خودرو بهمن تشبیه کرده بودند. اما درنهایت بهترین تصمیم اخذ شد و خودروهای پرطرفدار فیدلیتی و دیگنیتی گروه‌بهمن از بستر شفاف معاملاتی بورس کالا برای همگان عرضه خواهند شد.

نویسنده:آزاده حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =