فروش نفت خام

روسیه با افزایش صادرات و فروش نفت خام خود به چین توانست جایگزین عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خام چین شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،روسیه با افزایش صادرات و فروش نفت خام خود به چین توانست جایگزین عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خام چین شود. براساس جدیدترین آمار، دولت چین ۵۵درصد بیشتر نسبت‌به سال گذشته میلادی از روسیه نفت خریداری کرده و در حال حاضر روسیه جایگزین عربستان در فروش نفت به چین شده است. گمرک چین در این ارتباط اعلام کرد واردات نفت از روسیه درمجموع نزدیک به ۸.۴۲ میلیون تن بوده است که نشان می‌دهد روسیه حتی در شرایط تحریم‌های گسترده کشورهای غربی و آمریکا موفق به فروش و صادرات نفت خود شده است.
کارشناسان معتقدند تحریم‌های اتحادیه اروپا بر واردات نفت از روسیه (که فشار عرضه در بازارها و قیمت نفت را افزایش می‌دهد)، تاثیر موردانتظار بر اقتصاد مسکو را نداشته است. اگرچه اتحادیه اروپا که حدود ۲۵درصد نفت مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند، با این تحریم‌ها قصد دارد اقتصاد روسیه را هدف قرار دهد اما داده‌ها نشان می‌دهند این هدف در نقطه‌ای که امروز به آن رسیده، موفق نبوده است.
بر اساس گزارش ماه می‌ آژانس بین‌المللی انرژی از بازار نفت، درآمد ماهانه نفت روسیه از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۰درصد افزایش یافته و به ۲۰میلیارد دلار رسیده است. کشورهای اتحادیه اروپا نیز بیشترین سهم را از صادرات نفت روسیه داشته‌اند.
بر اساس این گزارش، به‌رغم تحریم‌های فعلی، صادرات نفت روسیه در ماه آوریل به ۶۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۸.۱ میلیون بشکه در روز رسید. آموس هوچستاین، نماینده امنیت انرژی ایالات‌متحده آمریکا پنجشنبه هفته گذشته در سخنرانی خود در نشست همکاری امنیتی اروپا و منطقه گفت: «افزایش قیمت جهانی نفت تاثیر تحریم‌های اتحادیه اروپا بر درآمد نفت روسیه را محدود کرد و حتی درآمد روسیه از سوخت‌های فسیلی نیز نسبت به قبل از جنگ افزایش یافت.
گزارش جدید گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور از روسیه نسبت‌به سال گذشته افزایش 55درصدی داشته، به این ترتیب روسیه به جای عربستان سعودی به اصلی‌ترین تامین‌کننده نفت چین تبدیل شده است.» هم‌زمان، پالایشگاه‌های چینی از درگیری روسیه در جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه این کشور نهایت استفاده را برده‌اند و تخفیف‌های کلانی از روسیه دریافت می‌کنند.
براساس آمار جدید اداره کل گمرک چین، واردات نفت از روسیه از مسیر خط لوله سیبری-پاسیفیک شرقی و حمل‌ونقل دریایی به 8.42میلیون تن رسیده است. حجم نفت وارداتی به چین از طریق کشتیرانی تقریبا 2میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است، یعنی یک‌چهارم بیشتر از واردات نفت در 2ماه گذشته.
چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است. شرکت‌های چینی ازجمله بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های چینی مانند سینوپک و شرکت نفت ژنهوآ درپی تخفیف‌های قابل‌توجهی که روسیه پس از تحریم‌های اقتصادی گسترده برای فروش نفت خود درنظر گرفته است، میزان خرید نفت از روسیه را به‌شدت افزایش داده‌اند.
تخفیف بیش‌از 30درصدی به روسیه کمک کرده است با وجود تحریم‌های اقتصادی بتواند ورود پول به خزانه‌ خود را حفظ کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، درآمد روسیه از محل صادرات نفت در ماه گذشته حدود 20میلیارد دلار بوده است. البته افزایش قیمت نفت نیز در تقویت ورود پول به جیب روسیه بی‌تاثیر نبوده، طی 12ماه گذشته قیمت نفت افزایی 60درصدی داشته و روز دوشنبه قیمت جهانی آن به 112دلار رسید.
بخشی دیگر از افزایش خرید نفت چین از روسیه هم به رویکرد محتاطانه چین نسبت به بحران اوکراین و وعده دولت چین به حمایت از روسیه بازمی‌گردد. عربستان‌سعودی اکنون دومین تامین‌کننده بزرگ نفت چین محسوب می‌شود. میزان واردات نفت از عربستان در ماه گذشته 9درصد افزایش یافته و به 7.82میلیون تن، یا 1.84میلیون بشکه در روز رسیده، داده‌های گمرک چین نشان می‌دهند این کشور ماه گذشته 260هزار بشکه نفت از ایران وارد
کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =