بازار خودرو

دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو از روز شنبه ۲۵ تیرماه آغاز شد و تا روز گذشته ادامه داشت. در این طرح فروش حدود ۷۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو توسط خودروسازان برای ثبت‌نام در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

در دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو، متقاضیان خرید خودرو امکان ثبت‌نام در طرح فروش فوق‌العاده ۹۰ روزه ایران‌خودرو، طرح پیش‌فروش یک‌ساله ایران‌خودرو، طرح فروش فوق‌العاده ۹۰ روزه سایپا، طرح پیش‌فروش یک‌ساله سایپا، طرح پیش‌فروش مشارکتی سایپا، طرح فروش فوق‌العاده ۹۰ روزه لاماری ایما، طرح فروش فوق‌العاده ۹۰ روزه دایون، طرح فروش فوری نقدی ۳۰ روزه دایون، طرح فروش فوق‌العاده ۶۰ روزه FMC T۵، طرح پیش‌فروش ۱۲۰ روزه FMC SX۵، طرح فروش فوق فوری دو ماهه دیگنیتی و طرح فروش فوق فوری دو ماهه فیدلیتی را داشتند.

بر اساس آخرین آمار به‌دست‌آمده از دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو تا ساعت ۷ صبح روز گذشته حدود ۵ میلیون و ۲۷۵ هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کردند. این درحالی است که آمار به‌دست‌آمده از این ثبت‌نام نشان می‌دهد رکورد ثبت‌نام خودرو در این سامانه شکسته شده است.

آماری که نشان می‌دهد بیش از ۳ میلیون نفر از نخستین مرحله فروش یکپارچه خودرو بیشتر ثبت‌نام کردند. درحال حاضر می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل تعداد بالای ثبت‌نام خودرو در این سامانه اختلاف قیمت خودروهای عرضه‌شده توسط شرکت‌های خودروسازی و بازار است.

مساله‌ای که درباره آن همواره حرف و حدیث‌های زیادی مطرح بوده است. اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار خودروهای داخلی و مونتاژی هرچندوقت یک‌بار سبب می‌شود صدای برخی فعالان و کارشناسان بازار خودرو بلند شود و نارضایتی خود را از شرایط موجود در بازار اعلام کنند.

چندی پیش بود که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به‌اختلاف قیمت بالای برخی خودروها از کارخانه تا بازار اشاره کرد و مهم‌ترین دلیل این اختلاف قیمت را ناشی از عرضه کم و عدم‌توانایی خودروسازان در تامین نیاز بازار خودرو دانست.

موتمنی عنوان کرده بود: «با توجه به‌این‌که عرضه خودرو همچنان متناسب با تقاضای بازار نیست، اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه در برخی مدل‌ها بسیار بالاست و برای تنظیم بازار خودرو باید خودروهای اقتصادی و با کیفیت وارد شود؛ زیرا واردات خودروهای گران‌قیمت تاثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت.»

سعید موتمنی در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای‌خودرو» گفت: «اگر از نیمه دوم سال ۹۷ به‌بعد به‌آمار نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که در سه‌سال گذشته حدودا بیش از دو میلیون دستگاه خودرو تولید و روانه بازار شده است. این درحالی است که نیاز بازار خودرو کشور ماهانه حدود ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار دستگاه است. واقعا در چهار ماه اخیر چنددستگاه خودرو به‌بازار عرضه شده است و اگر ماهانه بیش از ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو به‌بازار عرضه شود، باید سالی حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد بازار شود که این آمار بیشتر از نیاز سالانه کشور خواهد بود و قطعا می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد و اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار را بیشتر از هر زمان دیگری کاهش دهد. هم‌اکنون در بازار خودرو مشتری برای خرید خودرو وجود ندارد و تغییرات قیمتی خاصی نیز در ۲ ماه اخیر در بازار اتفاق نیفتاده است. درچنین شرایطی اگر تولید و عرضه خودرو در بازار بیشتر می‌شد، قطعا شاهد کمتر شدن اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار بودیم.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها در چندسال گذشته نیز گفت: «اگر نگاهی به‌گذشته بازار خودرو داشته باشیم، خواهیم دید که در سال ۹۶ به‌دلیل تولید و عرضه خودرو در بازار و وجود خودروهای وارداتی، در بازار خودرو کمبودی احساس نمی‌شد. به‌طوری که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ پژو پارس ۷۰۰ هزارتومان، تندر ۹۰ حدود یک‌میلیون‌تومان و سمند حدود ۵۰۰ هزارتومان زیر قیمت کارخانه در بازار معامله می‌شدند و مابقی خودروها نیز با اختلاف قیمت سه تا چهار درصدی زیر قیمت کارخانه در بازار به‌فروش می‌رسیدند.

در آن زمان هیچ خریداری برای خرید و ثبت‌نام خودرو صف نمی‌کشید؛ اما هم‌اکنون شاهد این هستیم که در دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو برای حدود ۷۶ هزار دستگاه خودرو بیش از ۵ میلیون‌نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند. اتفاقی که رکورد ثبت‌نام خودرو در کشور را جابه‌جا کرد. دلیل این اتفاق هم اختلاف قیمت زیاد میان کارخانه و بازار است؛ جایی که امکان گرفتن سودهای بیش از ۵۰ درصد هم از خرید خودرو از کارخانه وجود دارد.»

موتمنی ادامه داد: «هم‌اکنون به‌دلیل این‌که خودرو در کشور کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، با کم شدن ارزش پول، مردم مجبور هستند برای از بین نرفتن سرمایه خود آن را به‌کالاهای سرمایه‌ای تبدیل کنند. به‌همین دلیل بیشتر مردم به‌سمت خرید خودرو گرایش پیدا می‌کنند و تقاضا در بازار زیاد می‌شود که این تقاضا متناسب با عرضه خودرو در کشور نیست. به‌همین دلیل اگر به‌آرشیو قیمتی اسفند ۹۹ برگردیم خواهیم دید که به‌دلیل عرضه زیاد خودرو کوییک اتومات در بازار، این خودرو در یک بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ روزه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون‌تومان زیر قیمت مصوب به‌فروش می‌رسید. در آن زمان قیمت کارخانه کوییک اتومات حدود ۲۳۰ میلیون‌تومان بود؛ اما در بازار حدود ۱۹۷ تا ۲۰۰ تومان به‌فروش می‌رسید.»

همچنین موتمنی درباره اختلاف قیمت موجود بین خودروهای چینی بازار نیز گفت: «وقتی خودروهای ارزان‌قیمت بازار مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس اختلاف قیمت زیادی با بهای کارخانه پیدا کنند، قطعا این موضوع روی خودروهای چینی نیز تاثیرگذار است. این درحالی است که تمام خریداران خودروهای چینی مونتاژی می‌دانند که این خودروها به‌دلیل نبود قطعات و مشکلات تولید، کمبود عرضه دارند و اگر مشکلی در زمینه عرضه این خودروها وجود نداشت، قیمت برخی خودروهای چینی در بازار فعلی به‌یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان نمی‌رسید. شرکت‌های مونتاژکننده خودرو در بازار کشور یاد گرفته‌اند بازار را مدیریت کنند و با عرضه قطره‌چکانی، خودروهای‌شان را خوب می‌فروشند.»

موتمنی راهکار کم شدن اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار را در واردات خودرو دانست و گفت: «هم‌اکنون اگر می‌خواهیم به‌این اما و اگرها درباره شرایط قیمتی در بازار خودرو خاتمه دهیم، باید خودرو را هم همانند کالاهای مصرفی دیگر به‌اندازه کافی و به‌اندازه نیاز بازار تولید کنیم و اگر هم قادر به‌تولید خودرو به‌اندازه کافی نیستیم، باید مسئولان ما در وزارت صمت برای واردات خودرو تدابیری بیندیشند. دولت باید حداقل یک سال برای واردات خودرو یارانه پرداخت کند و تعرفه واردات را به‌صفر برساند تا تعداد خودرو مورد نیاز کشور با بهای مناسب تامین شود و اختلاف قیمت این محصول در کارخانه و بازار کاهش یابد. هم‌اکنون نیاز خودرویی کشور درسال حدود یک‌میلیون و ۵۵۰ تا یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است؛ نیازی که قطعا تولید داخل نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد و بنابراین چاره‌ای نداریم جز آن‌که از بخش مربوط به‌واردات خودرو نیز کمک بگیریم.»

خودروهایی که در سامانه یکپارچه فروش حضور نداشتند

نوع خودرو قیمت کارخانه (تومان) قیمت بازار(تومان) اختلاف قیمت کارخانه و بازار
ام وی ام X۲۲ PRO اکسلنت ۶۴۱,۸۰۰,۰۰۰ ۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۸۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۳۳ S اسپرت فیس جدید - CVT ۷۲۴,۳۲۰,۰۰۰ ۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۴,۳۲۰,۰۰۰
ام وی ام X۵۵ اکسلنت ۹۳۳,۰۶۰,۰۰۰ ۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶۳,۰۶۰,۰۰۰
چری تیگو ۷ IE ۱,۰۵۱,۲۹۸,۰۰۰ ۱,۰۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۸,۷۰۲,۰۰۰
فونیکس تیگو ۷ پرو‏، اکسلنت ۱,۲۵۶,۷۲۰,۰۰۰ ۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۲۳,۲۸۰,۰۰۰
فونیکس تیگو ۸ پرو پرمیوم ۱,۷۹۴,۷۳۰,۰۰۰ ۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۵,۲۷۰,۰۰۰
جک J۴ اتوماتیک ۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک S۵ اتوماتیک ۹۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵,۰۰۰,۰۰۰
جک S۵ اتوماتیک نیوفیس ۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۰۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۹۰,۰۰۰,۰۰۰

خودروهایی که در سامانه یکپارچه فروش خودرو حضور داشتند

نوع خودرو قیمت کارخانه (تومان) قیمت بازار(تومان) اختلاف قیمت کارخانه و بازار
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۵۰,۱۷۵,۴۰۰ ۳۰۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۰,۸۲۴,۶۰۰
پژو پارس سال ۱۶۵,۶۹۴,۱۰۰ ۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۲,۳۰۵,۹۰۰
پژو ۲۰۷ اتومات سقف قرمز MC با موتور TU۵P ۳۱۸,۶۰۸,۰۰۰ - -
تارا اتومات ۴۱۵,۷۸۶,۴۰۰ ۵۹۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱۷۹,۲۱۳,۶۰۰
دنا پلاس توربو شارژ اتومات ۳۹۸,۲۲۹,۵۰۰ ۵۰۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۷,۷۷۰,۵۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۸۱,۳۶۱,۰۰۰ - -
پژو ۲۰۷ دنده دستی پانوراما ۲۳۶,۳۴۴,۰۰۰ ۴۰۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱۷۲,۶۵۶,۰۰۰
پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU۷P ۲۱۱,۳۸۰,۰۰۰ ۴۲۶,۰۰۰,۰۰۰ ۲۱۴,۶۲۰,۰۰۰
پژو پارس سال سفارشی با موتور XU۷P ۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس ۲۴۲,۵۲۴,۰۰۰ ۳۴۷,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۴,۴۷۶,۰۰۰
دنا پلاس توربو شارژ دنده دستی ۳۴۵,۸۵۵,۰۰۰ ۴۹۴,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴۸,۱۴۵,۰۰۰
کوییک معمولی ۱۶۸,۰۷۴,۰۰۰ ۲۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ۴۷,۹۲۶,۰۰۰
کوییک R ۱۷۸,۰۲۰,۰۰۰ ۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰ ۴۴,۹۸۰,۰۰۰
کوییک S ۱۸۴,۶۶۲,۰۰۰ ۲۳۸,۰۰۰,۰۰۰ ۵۳,۳۳۸,۰۰۰
ساینا S ۱۶۹,۸۳۱,۰۰۰ ۲۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ۴۶,۱۶۹,۰۰۰
دیگنیتی ۹۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی پنج نفره ۸۴۴,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی هفت نفره ۸۵۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۸۱,۰۰۰,۰۰۰
FMC SX۵ ۸۴۹,۰۰۰,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۱,۰۰۰,۰۰۰
FMC T۵ ۱,۰۴۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۳۱,۰۰۰,۰۰۰
لاماری ایما ۱,۰۷۹,۰۰۰,۰۰۰ - -
دایون Y۵ ۱,۱۴۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۸۱,۰۰۰,۰۰۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =