سرقت خودرو

پلیس آگاهی جلسات مختلفی با خودروسازان داشته که به‌طور مداوم برگزار می‌شود و در آن‌ها موضوعات مرتبط با سرقت خودرو یا سرقت از خودروها مورد بحث‌وبررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،از زمان ورود خودرو به ایران همواره ابزارهای متنوعی برای تامین امنیت خودروها وجود داشته است. روش‌های پیشرفته‌ای که هرروز برای سرقت خودرو به‌کار گرفته می‌شوند، دغدغه همیشگی مالکان است. براساس آماری که سازمان آمار ایران اعلام کرده است پنج استان تهران، خراسان‌رضوی، البرز، خوزستان و اصفهان به ترتیب بیشترین سرقت‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند. بر اساس آخرین سالنامه آماری کشور، به ازای هر 136نفر یک مورد سرقت در کشور رخ می‌دهد که 40درصد از این سرقت‌ها مربوط به لوازم خودرو و وسایل آن است. خودروهای تولید داخل به دلیل ضعف تجهیزات ایمنی، هدف قابل‌دسترسی‌تری برای سارقان و بیشترین خودروهای سرقتی هم پراید و انواع پژو هستند. ابداع دزدگیر خودرو یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌هایی بود که برای جلوگیری از سرقت وسیله‌نقلیه رخ داد. اما به‌زودی روش‌های جدیدی در سرقت شکل گرفت آمد که دیگر حتی استفاده از انواع دزدگیرها هم برای جلوگیری از سرقت خودرو کارآمد نبودند. به همین دلیل شاهد حضور نسل جدیدی از سیستم‌های حفاظتی بودیم که به نام ردیاب خودرو شناخته می شوند. اما متاسفانه ردیاب‌ها به‌رغم‌آنکه در بحث تامین امنیت، بسیار مناسب‌تر از دزدگیر ها عمل می‌کنند اما به‌اندازه دزدگیرهای هوشمند شناخته‌شده نیستند. در ادامه به جزییات بیشتر این موضوع می‌پردازیم.
هر ساله ده‌ها هزار خودرو در ایران به سرقت می‌روند
درسال 2018 صاحبان وسایل‌نقلیه مختلف متحمل حدود 6میلیارد دلار خسارت به‌دلیل سرقت خودرو شده‌اند. شاید باورش کمی سخت باشد، اما این آمار در سال‌های بعد با افزایش روبه‌رو بوده و خودروهای بیشتری به سرقت رفته است. در ایران نیز هر ساله ده‌ها هزار خودرو دزدیده می‌شود و آمارها نشان می‌دهند سرقت خودرو به‌طور متوسط در ایران تنها 2.5 دقیقه زمان نیاز دارد! بر اساس اطلاعات سال 1395 بالغ‌بر 40درصد دزدی‌ها مربوط به سرقت خودرو بوده است. در این زمینه سردار مهدی حاجیان گفت: «از یکم فرودین تا امروز حدود ۲۰هزار خودرو در کشور به سرقت رفته است که البته ۹۱ درصد خودروها یعنی حدود ۱۸ هزار خودرو توسط پلیس کشف شده است.» وی در ادامه افزود: «مدل ۷۸درصد خودروهای سرقتی قبل از سال ۸۸ و مدل ۲۲ درصد خودروها بعد از سال ۸۸ بوده است.» سخنگوی فراجا ادامه داد: «خودروهای پراید، تیبا، ساینا، پژو، سمند و پیکان ازجمله خودروهایی هستند که بیشتر به سرقت می‌روند اما پراید و پژو در صدر این جدول قرار دارند.»
برای جلوگیری از سرقت خودرو چه کار کنیم؟
دزدگیر تصویری خودرو، یکی از بهترین دزدگیرهاست زیرا می‌توانید تمام اتفاقاتی را که رخ می‌دهد، از طریق ریموت آن ببینید، اما باز هم نمی‌توان گفت که این دزدگیر برای تضمین امنیت خودرو کافی است! زیرا پس‌از سرقت وسیله‌نقلیه دیگر نمی‌توانید از طریق دزدگیر تصویری از مکان و موقعیت خودرو خود باخبر شوید. اینجاست که شما احتیاج به ردیاب خودرو دارید! ردیاب خودرو یا جی‌پی‌اس وسیله کوچکی است که می‌توانید در جای مناسب خودرو نصب کنید بدون آنکه کسی از وجود آن با خبر یا متوجه ردیاب شود. با ربوده شدن خودرو یا موتورسیکلت، می‌توانید از طریق ردیاب موقعیت مکانی وسیله‌نقلیه خود را دنبال کنید و از به سرقت رفتن خودرو یا موتورسیکلت جلوگیری کنید. ردیاب خودرو در دو نوع ردیاب سیمی و ردیاب آهنربایی وجود دارند. ردیاب خودرو کاربردهای گوناگونی دارد به‌همین‌دلیل یکی از پرطرفدارین محصولات ضدسرقت است. زیرا با افزایش آمار سرقت و گران شدن خودرو، صاحبان وسایل‌نقلیه برای جلوگیری از این حادثه علاوه‌بر خرید دزدگیر خوب و حرفه‌ای، ردیاب را نیز تهیه می‌کنند. البته ناگفته نماند ردیاب‌های آهنربایی برخلاف ردیاب سیمی، نیاز به نصب توسط نصاب حرفه‌ای ندارند. ردیاب‌های آهنربایی بدون نیاز به نصب، در زیر خودرو یا مکان دلخواه قرار می‌گیرد به طوری‌که هیچ‌کس متوجه وجود آن نشود.

همکاری خودروسازان و پلیس
در همین زمینه رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از همکاری پلیس و خودروسازان برای مقابله با سرقت خودرو و قطعات آن خبر داد. سرهنگ علی ولی‌پورگودرزی گفت: «پلیس آگاهی جلسات مختلفی با خودروسازان داشته که به‌طور مداوم برگزار می‌شود و در آن‌ها موضوعات مرتبط با سرقت خودرو یا سرقت از خودروها مورد بحث‌وبررسی قرار می‌گیرد. در همین راستا قرار شد تعاملاتی میان پلیس و خودروسازان در مورد شناسایی قطعات خودروهای سواری شکل بگیرد که خوشبختانه این روند آغاز شده است. بر این اساس از شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و ... خواسته شده است بانک اطلاعات قطعات اصلی خودروها را در اختیار پلیس قرار دهند و همچنین هر قطعه خودرو دارای یک شماره و کد شناسایی باشد تا در صورت سرقت، بلافاصله امکان شناسایی آن وجود داشته باشد.»‌ رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی درحال تحویل دیتای خود به پلیس هستند، ادامه داد: «اگر پلیس اطلاعات قطعات اصلی خودروها را داشته باشد، آنوقت می‌تواند در بحث شناسایی و برخورد با سارقان خودرو و قطعات آن و همچنین برخورد با خریداران اموال مسروقه و سارقان پیگیری و اقدام سریع‌تری داشته باشد.» وی ادامه داد:‌ «به‌عنوان‌مثال اگر کامپیوتر خودرو سرقت شود، پلیس این امکان را خواهد داشت که از طریق کد شناسایی آن، هم مالک اجناس مسروقه را پیدا کند و هم بتواند با سرعت بیشتری خریداران و سارقان این اموال را مورد شناسایی قرار دهد و برای دستگیری آنان اقدام کند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =