خودروهای عضلانی

براساس آمارها، بیش از ۸۶ درصد از مجموع فروش این سه خودرو یعنی ۱۲۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه در ایالات‌متحده فروخته شده است.

با افزایش استقبال مشتریان از خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ در سراسر جهان، سایر رده‌ها شامل سدان، استیشن‌واگن، هاچ‌بک، مینی‌ون و کوپه از مرکز توجه خارج شده و به‌مرور در حال واگذاری سهم خود از بازار هستند. این مساله درمورد خودروهای پونی هم صدق می‌کند. کوپه‌های سریع و جمع‌وجور با قیمت مناسب که عملکرد فنی قابل توجهی ارائه می‌کنند. اکنون تنها سه‌مدل از این رده به‌حیات خود ادامه می‌دهند؛ یعنی فورد موستانگ، دوج چلنجر و شورولت کامارو که در دوران همه‌گیری کرونا یعنی سال ۲۰۲۰، درمجموع ۱۶۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن‌ها در سراسر جهان به‌فروش رسید.

مجموع فروش این سه خودرو در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۱۵۱ و ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه اعلام شد که نسبت به‌فروش ۲۲۳ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹، کاهش چشمگیری را به‌نمایش می‌گذارد.

براساس آمارها، بیش از ۸۶ درصد از مجموع فروش این سه خودرو یعنی ۱۲۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه در ایالات‌متحده فروخته شده است. درحالی‌ که کانادا و اروپا با فروش ۷ هزار و ۴۲۵ و ۴ هزار و ۳۴۷ دستگاه، رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند. فروش در آمریکا و اروپا به‌ترتیب یک و ۳ درصد کاهش داشته؛ اما در کانادا با افزایش ۶ درصدی مواجه شده است.

فروش بیشتر به‌ازای حجم موتور بیشتر!

پیشینه تاریخی، پیشرانه‌های حجیم و ابعاد بزرگ بدنه با فرم عضلانی، از مهم‌ترین دلایل موفقیت این سه خودرو در ایالات‌متحده به‌شمار میرود. در این میان، دوج چلنجر در سال ۲۰۲۲ توانسته فاصله خود را با جایگاه نخست یعنی فورد موستانگ تا حد زیادی کاهش دهد. در سال ۲۰۱۹، به‌ازای هر ۱.۶ فورد موستانگ، یک دستگاه دوج چلنجر به‌فروش رسیده بود؛ اما این رقم امسال به ۱.۲ رسیده است.

در طول سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، فروش شورولت و دوج به‌ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ اما چلنجر از سال ۲۰۲۱ به‌میدان بازگشته؛ به‌نحوی که اگر فروش سه خودرو پونی را براساس فرم بدنه کوپه یا روباز رده‌بندی کنند، دوج چلنجر در بالاترین رتبه قرار میگیرد.

هنوز نمی‌توان درباره سرنوشت احتمالی سه خودرو پونی آمریکایی اظهار نظر کرد. تاکنون شایعات زیادی درباره قطع تولید شورولت کامارو در سال ۲۰۲۴ یا تبدیل این خودرو به‌نمونه کاملا برقی، انتشار یافته؛ اما هیچ‌یک هنوز تایید نشده است. اما دوج درعین کنار گذاشتن پیشرانه‌های قدیمی، قصد دارد نسل جدید چلنجر را با نیروی کمکی برقی تولید کند؛ اما نکته جالب این‌که با معرفی نسل جدید فورد موستانگ در سپتامبر گذشته، معلوم شد که تنها پیشرانه‌های درون‌سوز ۲.۳ یا ۵ لیتری در محفظه سینه این خودرو نصب شده است. البته براساس برخی شایعات و اخبار تاییدنشده، این آخرین نسل از موستانگ با موتور غیربرقی خواهد بود. به‌این ترتیب تقاضا برای فورد موستانگ و دوج چلنجر در سال ۲۰۲۲، به‌میزان بی‌سابقه‌ای نزدیک بوده است.

از سوی دیگر، شورولت کامارو تماشاگر کم‌رمق بازار باقی ماند. فروش بالای فورد موستانگ به‌عنوان محبوب‌ترین ماسل‌کار جهان، چندان عجیب نیست. سال ۲۰۱۹ نیز این خودرو آمریکایی توانست جایگاه پرفروش‌ترین مدل اسپرت دودر جهان را کسب کند؛ اما ظاهرا دوران سلطنت موستانگ در بازار دنیا رو به‌پایان است. برخلاف انتظار عموم مردم و طرفداران فورد، فروش جهانی موستانگ طی سال‌های اخیر، کاهش دائمی دارد و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، تقاضای جهانی برای این خودرو، هر سال به‌تعداد قابل توجهی کمتر از سال قبل بوده است.

حالا فروش موستانگ نسبت به ۳ سال قبل، ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. فروش ۱۰۲ هزار و ۹۰ دستگاه موستانگ در سال ۲۰۱۹، موفقیت بزرگی برای فورد محسوب می‌شد. نکته‌ مهم در آن زمان، صادرات ۳۰ درصد کل ظرفیت تولید موستانگ به‌کشورهای خارج از آمریکا بود. آلمان، لهستان و فرانسه در سال ۲۰۱۹، غالب فروش اروپایی موستانگ را به‌خود اختصاص دادند. دیگر نکته‌ مهم، کاهش فروش جهانی برای سه خودرو عضلانی ساخت آمریکاست.

در سال ۲۰۱۹، مجموع فروش موستانگ و چلنجر و کامارو به ۲۲۳ هزار دستگاه رسید. این میزان برای سال ۲۰۲۲، تقریبا ۳۴ درصد کمتر شده و ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده است. تقاضای جهانی برای ماسل‌کارهای سه‌گانه در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ترتیب اعداد ۱۶۹ هزار و ۵۰۰ و ۱۵۱ هزار را نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۶ درصد کل فروش خودروهای عضلانی آمریکا به‌بازار داخلی این کشور اختصاص داشته که نشانه‌ کم‌توجهی مردم کشورهای مختلف به‌این نوع از مدل‌های اسپرت است. درمجموع حدود ۹۳ درصد از کل فروش موستانگ و چلنجر و کامارو به‌آمریکا و کانادا و آمریکای لاتین اختصاص دارد.

چالش تراشه‌ای برای موستانگ

موستانگ طی سال‌های اخیر با موفقیت لقب پرفروش‌ترین خودرو اسپرت جهان را برای خود حفظ کرده است؛ اما مشکل کمبود تراشه برطرف نشده و شمار زیادی از خودروسازان کماکان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کمپانی فورد که قبلا به‌خاطر این مشکل برخی از خطوط خود را متوقف کرده بود، حالا خبر توقف مجدد خط تولید موستنگ را اعلام کرده است. پیش از این و در ماه ژانویه هم تولید فورد موستانگ به‌خاطر کمبود تراشه با اختلال مواجه شده بود.

براساس اطلاعیه شرکت فورد خط‌تولید فلت راک در میشیگان طی چند هفته تعطیل شده و هیچ موستانگی در آن تولید نشد. ناگفته پیداست که این تعطیلی آمار تولید و فروش اسب سرکش آمریکایی را به‌میزان قابل توجهی تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. نسل کنونی فورد موستانگ با کد S۵۵۰ شناخته می‌شود. این نسل در انتهای حیات خود بوده و احتمالا سال آینده جای خود را به‌نسل جدید (با کد S۶۵۰) خواهد داد.

خبر خوش این‌که طبق شنیده‌ها موتور ۸ سیلندر حذف نشده و در نسل جدید هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته از آن‌جایی که قاره اروپا خود را برای اجرای استاندارد یورو ۷ آماده می‌کند، شاید موستانگ ۸ سیلندر در کشورهای اروپایی عرضه نشود. پیش از این یکی از نشریات مدعی شده بود که فورد موستانگ تا پایان این دهه الکتریکی شده و تنها با پیشرانه برقی به‌فروش خواهد رسید.

این نشریه حتی زمان دقیق رونمایی را هم تعیین و ادعا کرده موستانگ برقی در دسامبر ۲۰۲۸ از راه خواهد رسید. اگر این موضوع صحت داشته باشد، باید گفت نسل بعدی دارای چرخه عمر ۵ ساله خواهد بود؛ امری که در نوع خود عجیب و غیرعادی است. برای مقایسه بد نیست بدانید نسل کنونی موستانگ نزدیک به ۸ سال است که تولید می‌شود.

رقابتی از میان اعداد

حتی در آمریکا کاهش فروش موستانگ از سال ۲۰۱۹ شروع شده و زنگ خطر به‌صدا در آمده بود؛ اما افزایش تقاضا برای این خودرو در بازار جهانی، حقایق مهمی را مخفی نگه داشت.

شاید بتوان کاهش فروش موستانگ در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ را به‌شیوع کرونا نسبت داد؛ اما افزایش تقاضا برای دوج چلنجر که به‌طور مدام از سال ۲۰۲۰ تا امروز ادامه داشته، تامل‌برانگیز است. در سال ۲۰۱۹، تقاضا برای موستانگ نسبت به‌چلنجر ۶۰ درصد بیشتر بود. یعنی به‌ازای فروش ۱۰ دستگاه دوج چلنجر، ۱۶ فورد موستانگ فروخته شد.

این میزان درسال ۲۰۲۲ به‌نسبت حیرت‌انگیز ۱/۱ نزدیک شده است که به‌معنی، فروش ۱۰ دستگاه دوج چلنجر، هم‌زمان با فروش ۱۱ فورد موستانگ است. مدیران جنرال‌موتورز با آگاهی کامل از شرایط اسفبار شورولت کامارو در بازار آمریکا و جهان، اتمام تولید این خودرو در سال ۲۰۲۴ را خبر داده‌اند. البته شانس اندک برای تولید یک خودرو اسپرت تمام‌برقی با نام کامارو وجود دارد.

سال ۲۰۲۲ تقاضا برای چلنجر بیش از ۲/۲ برابر کامارو بوده است. آستانه قیمت فورد موستانگ مدل ۲۰۲۳ در بازار جهانی، ۲۹ تا ۳۰ هزار دلار است.

این مدل با موتور ۲/۳ لیتر توربوشارژ مجهز به‌اینترکولر، ۳۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتون‌متر گشتاور است. موستانگ اکوبوست در زمان ۵/۲ ثانیه به‌سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد. ارزان‌ترین دوج چلنجر ۲۰۲۳، قیمت ۳۲ هزار دلاری دارد.

چلنجر SXT دیفرانسیل‌عقب با موتور ۳/۶ لیتر تنفس‌طبیعی، ۳۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل برای رسیدن به‌سرعت صد کیلومتر برساعت، ۵/۵ ثانیه زمان لازم دارد و میانگین ۱۱ تا ۱۲ لیتر بنزین را در صد کیلومتر می‌سوزاند.

درسال ۲۰۲۳ با پرداخت ۲۸ هزار دلار می‌توان نسخه‌ پایه از شورولت کامارو را خریداری کرد. این مدل از موتور ۲ لیتر توربوشارژ، ۲۷۵ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور می‌گیرد تا ظرف ۶ ثانیه، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت را محقق کند. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =