لنت‌های سرامیکی

وقتی واردات لنت انجام می‌شود، به‌همان میزان فروش تولیدکنندگان داخلی کاهش می‌یابد. چراکه بازار دیگر کشش نخواهد داشت. این روند  به صلاح صنعت کشور نیست

طبق مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت و مطابق با ضوابط کارتابل فنی، واردات تمام قطعاتی که تولید داخلی دارند و از لحاظ کیفی و کمی پاسخگوی نیاز داخل هستند، ممنوع بوده و درصورت تایید انجمن مربوطه، ثبت سفارش آن امکان‌پذیر است. درحوزه لنت‌ترمز درحال حاضر تولیدکنندگان بیش از نیاز کشور هم تولید دارند و در این شرایط لنت نباید از خارج کشور وارد شود. مگر در موارد خاصی که امکان تولید نوعی از آن در کشور وجود ندارد یا به‌قدری اندک است که ناچار باید از طریق واردات تامین شود.

در این صورت افراد در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت هر استان اقدام به‌ثبت سفارش کالا کرده و سازمان صمت استان از انجمن مربوطه عدم‌ساخت داخل آن کالا را استعلام می‌کند و درصورت تایید عدم‌ساخت داخل از طرف انجمن مربوطه اقدام به‌واردات می‌کنند.

درخصوص لنت اما سازمان صمت درحوزه یک استان بسیاری از ثبت سفارش‌ها را تایید و واردات لنت را تسهیل می‌کند. دریکی از این سازمان‌ها طی سال گذشته میلیون‌ها دلار ثبت سفارش صورت گرفته و واردات لنت‌ترمز انجام شده است.

درهمین زمینه یک مقام مطلع به‌ «دنیای‌خودرو» گفت: «وقتی واردات لنت انجام می‌شود، به‌همان میزان فروش تولیدکنندگان داخلی کاهش می‌یابد. چراکه بازار دیگر کشش نخواهد داشت. این روند به صلاح صنعت کشور نیست.»

وی تصریح کرد: «کالای لنت در کارتابل فنی قرار دارد. یعنی وقتی افراد می‌خواهند ثبت سفارش انجام دهند، باید استعلام کنند. اگر ساخت داخلی آن قطعه یا لنت وجود داشته باشد، اجازه ثبت سفارش داده نمی‌شود. اگر استعلام انجام شود و انجمن بگوید که امکان ثبت سفارش آن وجود دارد، افراد می‌توانند نسبت به‌واردات اقدام کنند. بسیاری از ماشین‌آلات به‌لنت احتیاج دارند و لنت صرفا برای خودرو کاربرد ندارد و طیف وسیعی از ماشین‌آلات از این کالا استفاده می‌کنند.»

این مقام مطلع اظهار کرد: «از شهریور سال 98 بحث این‌که لنت در کارتابل فنی قرار دارد، به‌همه سازمان‌های صمت ابلاغ شد. بنابراین برای ثبت سفارش آن باید استعلام بگیرند. درحال حاضر سازمان‌های صمت 31 استان امکان ثبت سفارش لنت و سایر قطعات را دارند. یعنی بسته به‌این‌که کارت بازرگانی شما برای کدام استان است می‌توان درهمان استان اقدام به‌ثبت سفارش کرد.»

وی افزود: «به‌صورت موردی ثبت سفارش لنت در برخی استان‌ها انجام شده است.در استعلامی که برای واردات لنت انجام می‌شود، انجمن مربوطه باید اظهارنظر کند که آیا این محصول تولید داخلی دارد یا خیر؟ و این‌که ظرفیت تولید داخلی این لنت چه‌مقدار است.»

وی تاکید کرد: «برخی واردکنندگان استعلام عدم‌ساخت داخل را ندارند و با زیر پا گذاشتن مقررات، در این مدت ثبت سفارش لنت انجام می‌دهند و لنت‌ها نیز وارد و از گمرک ترخیص می‌شوند.»

وی همچنین با بیان این‌که طی این سال‌ها مکاتبات و مذاکرات بسیاری با دفتر صنایع خودرو، بازرسی وزارت صمت و... انجام شده تصریح کرد: «با تمام استان‌ها بارها مکاتبه کرده‌ایم که بدون استعلام ثبت سفارش نکنید و اجازه ثبت سفارش بدون رعایت مقررات را صادر نکنید.»

وی اظهار کرد: «به‌رغم پیگیری‌ها در سال 1402 نیز متاسفانه ثبت سفارش و تمدید ثبت سفارشات قبلی درخصوص لنت در کشور انجام شده است. در سال 1401 نیز ثبت سفارش در این بخش انجام شده که بخش چشمگیری از آن مرتبط با یکی از استان‌ها بوده است.»

وی تاکید کرد: «مدارک این میزان ثبت سفارش‌ موجود است و ما نیز مکاتبات بسیاری با سازمان‌های مربوطه داشته‌ایم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =