شاهین

بهبود روند شاخص C۱۰۰ سایپا شاهین، نشان از ارتقای عملکرد کیفی قطعات و مجموعه‌های مونتاژی این خودرو دارد

عملکرد کیفی قطعات و مجموعه‌های مونتاژی خودرو شاهین با توجه به شاخص C۱۰۰ بهبود قابل توجهی یافته است. بر اساس شاخص C۱۰۰ که یکی از شاخص‌های اصلی خودروساز جهت پایش کیفیت قطعات است و از تقسیم تعداد قطعه تعویض‌شده طی سه ماه بعد از فروش به تعداد خودرو فروخته‌شده در همان ماه ضرب‌در ۱۰۰ اطلاق می‌شود، عملکرد کیفی قطعات و مجموعه‌های مونتاژی خودرو شاهین نسبت سال‌های گذشته بهبود قابل توجه و چشمگیری داشته است.

با طی کردن فرایند کیفی قطعات و مجموعه‌های مونتاژی خودرو، برای شاخص C۱۰۰ که نشان‌دهنده شمار قطعاتی است که در سه‌ماهه اول در ۱۰۰ خودرو تعویض شده، عدد ۲۸ در نیمه اول سال ۱۴۰۱ کسب شده است.

بر این اساس، شاخص C۱۰۰ خودرو شاهین در نیمه دوم سال گذشته به عدد ۲۲ رسیده و این در حالی است که عدد یادشده در نیمه دوم سال ۹۹، بیش از ۱۲۵ بوده است.

اجرای بیش‌از ۲۴۰ پروژه کیفی در ۱۷ماه اخیر

با توجه به بیش‌از ۲۴۰ پروژه کیفی تعریف‌وانجام‌شده در گروه خودروسازی سایپا به‌منظور کیفی‌سازی محصولات و افزایش رضایت مشتریان در ۱۷ ماه اخیر، مراجعه به نمایندگی‌ها کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است؛ به‌طوری‌که گزارش اخیر خودرو شاهین نشان می‌دهد که با وجود افزایش ۵۰۰درصدی تولید روزانه و با توجه به پروژه‌های کیفی تعریف‌شده، مراجعه مردم به نمایندگی‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته است. هدف گروه خودروسازی سایپا بر اساس ماده هفت، ۸ فرمان ابلاغی رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل، این است که برنامه‌های جامع خود برای ارتقای کیفیت محصولات گروه را با سرعت و دقت اجرایی کند تا رضایت مشتریان کسب شود.

بهره‌مندی «شاهین» از سیستم تعلیق و ترمز مناسب

در همین زمینه،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به این‌که خودرو شاهین گروه سایپا با الگوپذیری از یکی از محصولات تویوتا دارای سیستم تعلیق و ترمز مناسب بوده و اقدامات کیفی بسیار خوبی برای این خودرو تعریف و انجام شده است، یادآور شد: «درخصوص خودرو شاهین با تعریف و اجرای ۲۴۰ پروژه کیفی، شرایط بسیار خوبی برای این خودرو محقق شده است.»

محمدعلی تیموری افزود: «به‌منظور کاهش صدای داخل کابین این خودرو با استفاده از دانش موجود در کشور توانستیم عایق‌هایی در پشت داشبورد تعبیه کنیم که باعث کاهش ورود صدای موتور و سیستم توربو به داخل کابین شده و رضایت مشتریان در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است.»

وی ادامه داد: «در خودرو شاهین با پروژه‌های ارتقای کیفی که انجام شده، بهبود شاخص NVH این خودرو چشم‌گیر بوده است. همچنین شاخص رضایت کیفیت رشد یافته و به عدد ۷۱۱ افزایش یافته است. بر این اساس، در مورد خودرو شاهین بیش از ۲برابر (بالای ۲۰۰ درصد) بهبود کیفیت ثبت شده است. علاوه بر این، شاخص تعداد تحویل به مشتریان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰درصد رشد داشته است.

همچنین شاخص C۱۰۰ که شاخص عملکرد قطعات است و ارتباط با نویز و ارتعاشات دارد و مراجعه خودروها به تعمیرگاه در سه ماه اول را بررسی می‌کند، برای شاهین در ابتدا ۱۲۵ بوده و درحال‌حاضر این عدد به ۲۴ رسیده است که بهبود بیش‌از ۵۰۰درصدی را نشان می‌دهد.»

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این‌که در سال‌های گذشته کیفیت محصولات پایین بود، گفت: «از ۱۷ماه پیش طرح ارتقای کیفیت محصولات در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه درحال‌حاضر، خودروها کیفیت مناسب‌تری دارند، به‌خصوص در بخش شاخص صدای خودرو و ارتعاشات که بهبود چشمگیری حاصل شده است.»

اذعان بازرسان سازمان بازرسی کل کشور به ارتقای کیفیت «شاهین»

در همین راستا، بازرس قضایی و بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور نیز با بیان این‌که کیفیت قطعات خودرو در برخی محصولات سایپا به‌طور نسبی ارتقا داشته است، گفت: «سعی سازمان بازرسی کل کشور بر این است که با نظارت‌های متناوب از خطوط تولید، کیفیت محصولات خودروسازان که مطالبه جدی مردم است را مورد بررسی قرار دهد.»

محمود صلبی در حاشیه بازدید از خطوط تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا، تصریح کرد: «تیم بازرسی سازمان بازرسی کل کشور که در شرکت‌های خودروسازی مستقر است؛ روند تولید خودرو، کیفیت محصولات و قطعات مربوط را مورد ارزیابی و پایش قرار می‌دهد.»

او با بیان این‌که در ماه اخیر و ماه‌های آتی تیم بازرسی سازمان بازرسی کل کشور، کیفیت قطعات مورد استفاده در خط تولید گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو را بررسی می‌کند، افزود: «سعی بر این است که با نظارت‌های مستمر، خودروسازان بتوانند کیفیت محصولات تولیدی خود را ارتقا دهند و بیش از گذشته، رضایت مردم را کسب کنند.»

بازرس قضایی و بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: «برای آن‌که فرایند تولید خودرو بهتر از گذشته شود، قطعات مورد استفاده خودروسازان به آزمایشگاه‌های دارای تاییدیه صلاحیت، داده خواهد شد تا با ارزیابی کارشناسی آن، نظرات خود را نسبت به کیفیت قطعات ارایه دهند. بنابراین ۴ تا ۶ ماه دیگر نتایج آن استخراج و اعلام خواهد شد. این امر در قطعات حساس و حیاتی خودرو با حساسیت بیشتری دنبال می شود.»

او افزود: «با مشخص شدن نتایج آزمایش قطعات مورد استفاده در خودروها، با اطلاعات جامع‌تری می توان محصولات را ارزیابی کرد.»

صلبی با تاکید بر این‌که کیفیت برخی محصولات گروه خودروسازی سایپا مانند شاهین به‌طور نسبی ارتقا داشته و این مجموعه سعی کرده است نقص‌های گذشته را جبران کند، اذعان داشت: «برخی ایرادهای اولیه خودرو شاهین مرتفع شده و اکنون این خودرو با کیفیت بهتری در حال تولید است. با بهبود کیفیت، مردم از خودروهای داخلی رضایت پیدا می کنند و دغدغه مشتریان کاهش خواهد یافت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =