خواب کامیون‌های خراب

حتی قطعات نو درجه دو و سه هم برای برخی خودروها موجود نیست

واردات کامیون‌های دست‌دوم و کارکرده از بازارهای اروپایی هرچند برای بازار کشور اهمیت داشت و توانست بخشی از نیاز به این دست خودروها را تامین کند، اما عدم ساماندهی واردات و بی‌برنامه بودن آن باعث شد تا برخی از این خودروها حالا پس از دو سال کار به هزینه بیفتند؛ هزینه‌ای که به‌دلیل عدم گارانتی برای بسیاری از رانندگان تبدیل به چالش بزرگی شده است. واردات کامیون‌های کارکرده به دلیل این‌که در مقطعی خودروسازان توانایی کافی برای تامین بازار را نداشتند، اقدام صحیحی بود. اما برنامه‌ریزی اشتباه سبب شد این خودروها بدون پشتوانه در بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی رها شوند. قطعات مناسب و باکیفیت برای همه این خودروها در بازار یا وجود ندارد یا باید قیمت‌های سرسام‌آوری برای آن‌ها پرداخت شود. هزینه نگهداری این خودروها و تعمیر آن‌ها نیز بنا به بررسی‌های انجام‌گرفته بسیار بالا بوده و راننده را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

در همین زمینه، یک فعال حوزه خودروهای سنگین در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» از بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری این خودروها در مقایسه با محصولات چینی خودروسازان داخلی خبر داد.

وی با بیان این‌که هزینه تعمیر موارد ساده و جزیی برخی از این خودروها توسط تعمیرگاه‌های متفرقه به ده‌ها میلیون تومان می‌رسد، تصریح کرد: «نبود نظارت بر این بخش آفت اصلی واردات کامیون‌های کارکرده است.»

قطعات دست‌دوم از کردستان عراق وارد کشور می‌شود

میلاد خاموشیان، فعال حوزه خودروهای سنگین با اشاره به مشکلات پیش روی رانندگان در تامین قطعات مورد نیاز کامیون‌های کارکرده وارداتی اظهار کرد: «هرچند بسیاری از این خودروها از کیفیت بالایی برخوردارند و نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی از سطح تکنولوژیکی بالایی بهره می‌برند، اما درحال‌حاضر تامین قطعات آن‌ها با چالش جدی مواجه شده است.»

وی تاکید کرد: «رانندگان برای تامین قطعات مجبورند به برخی افراد که در این زمینه فعال شده‌اند مراجعه کنند. این افراد نیز اقدام به واردات قطعات دست‌دوم و مستعمل از استان اربیل در منطقه کردستان عراق می‌کنند.»

خاموشیان با بیان این‌که حتی قطعات نو درجه دو و سه هم برای برخی خودروها موجود نیست، گفت: «درصورتی‌که قطعات نو هم برای این خودروها موجود باشد، قیمت آن برای راننده بسیار بالاست. بنابراین ترجیح می‌دهد قطعات مستعمل را از اوراقی‌های خارج کشور تامین کند. هرچند قیمت این قطعات نیز میلیونی تمام می‌شود.»

خواب خودروها برای تعمیر و تامین قطعات

تکنولوژی بالا و عدم گارانتی از سوی شرکت‌هایی که سال‌ها نماینده اصلی برندهای روز دنیا در بخش کامیون و خودروهای سنگین بوده‌اند، خواب این خودروها طولانی‌تر کرده است. اگر این کامیون‌ها نیاز به تعمیر داشته باشند، تامین قطعات آن زمان زیادی می‌برد و همین مساله باعث شده است خودرو شاید تا دو ماه در انتظار یک قطعه گوشه گاراژها خاک بخورد.

این فعال حوزه خودروهای سنگین در ادامه به مشکلات جدی رانندگان در تعمیر برخی خودروها اشاره و بیان کرد: «گاهی راننده برای تعمیر و رفع نقص کامپیوتر این خودروها باید هزینه میلیونی پرداخت کند؛ موردی که باعث سوءاستفاده برخی تعمیرکارها از شرایط موجود شده است.»

وی افزود: «مثلا یک ایراد ساده در کامپیوتر این خودروها که هزینه رفع آن کمتر از یک‌میلیون تومان است، با سوءاستفاده برخی افراد تبدیل به هزینه‌های چندمیلیون تومانی می‌شود. راننده نیز گاهی مجبور است برای رفع ایرادات برخی آپشن‌ها را غیرفعال کند و قید آن‌ها را بزند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =