E-Transit

ون بزرگ فورد «E-Transit»، فولکس‌واگن «ID Buzz» و اوپل «Vauxhall Vivaro-e» بیشترین فروش را در بازار ون‌های اروپا به خود اختصاص داده‌اند

ثبت‌نام ون برقی در اروپا تا ماه می‌74درصد افزایش یافت که به‌دلیل تقاضای شدید شرکت‌های تحویل‌دهنده بزرگ مانند DHL اتفاق افتاده است. این افزایش تقاضا کمک کرد تا فورد ترانزیت به پرفروش‌ترین ون باتری‌دار منطقه تبدیل شود. ثبت‌نام ون برقی در اروپا در پنج‌ماه سال، 74درصد افزایش یافت زیرا شرکت‌های بزرگ تحویل و سایر مشاغل درپی دستیابی به تعهدات خود برای کاهش ردپای کربن، این ون‌ها را به ناوگان خود وارد کردند. آمارها نشان می‌دهند فروش ون‌های برقی تا پایان ماه می ‌به 49512 دستگاه رسیده است که با پیشی گرفتن از مدل‌های بنزینی به دومین پیشرانه محبوب‌ برای ون‌ها پس از دیزل تبدیل شده است.

بزرگان خودروسازی در میانه میدان رقابت

با توسعه پیشرانه‌های برقی، ورود این تکنولوژی در تمام سگمنت‌های خودرویی دیده می‌شود. برخی بازارها به‌ویژه بازارهای اروپایی و آمریکا، بیشترین استقبال را از این خودروها به همراه داشته‌اند.

در همین راستا برخی از این بازارها با پیشرفت تقاضا و تولید مواجه شده‌اند که بازار ون‌های الکتریکی اروپا یکی از آن هاست که رشد زیادی را به خود اختصاص داده، در این میان ون بزرگ فورد E-Transit با 4849 دستگاه، بیشترین فروش را در بازار ون‌های اروپا به خود اختصاص داده است.

پس از آن فولکس‌واگن ID Buzz و یک ون سایزمتوسط دیگر یعنی اوپلVauxhall Vivaro-e در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

پژو به عنوان بزرگ‌ترین برند تولیدکنـــــــنده ون‌های برقی در پنج‌ماه با 6837 فروش همراه بوده و پس از آن اوپل/واکســـــهال و سیتروئن پیشتاز بلامنازع این بازار بوده‌اند.

شرکت‌های تحویل و فروش آنلاین ون‌های برقی

بیشترین تقاضا برای خرید ون‌های الکتریکی در اتحادیه اروپا ازسوی شرکت‌های تحویل و فروش‌های آنلاین ثبت می‌شود. این شرکت‌ها به دنبال آن هستند که هرچه سریع‌تر ناوگان خود را به مدل‌های الکتریکی و پاک تجهیز کنند.

این شرکت‌ها شامل گروه DHL دویچه‌پست است که در ماه دسامبر اعلام کرد 2000 دستگاه فورد E-Transit را برای تحویل تا پایان سال 2023 سفارش داده، این شرکت به دنبال آن است که 60درصد ناوگان تحویل خود را تا سال 2030 برقی کند. در بریتانیا، شرکت رویال‌میل در ماه فوریه اعلام کرد 4000 مینی‌ون الکتریکی را در ناوگان تحویل خود به‌کار گرفته است.

این شرکت گفت در آگوست سال گذشته 1000 دستگاه پژو e-expert و e-partner را سفارش داده است. همچنین در بریتانیا، تامین‌کننده انرژی خانگی British Gas اعلام کرد 3000 ون Vauxhall Vivaroe را با هدف الکتریکی‌سازی کامل ناوگان خود تا سال 2025 تحویل خواهد گرفت.

در فرانسه هم شرکت La Poste ادعا می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های تحویل برق در سراسر جهان را دارد و اولین خریدار کانگو الکتریکی رنو بود.

سهم 7درصدی الکتریکی‌ها از بازار ون‌های اروپا

به‌رغم این افزایش فروش، ون‌های برقی تنها 7درصد کل ثبت‌نام‌های ون در این دوره را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس آمارها خودروهای برقی 14درصد از کل فروش خودرو در سراسر اروپا را در مدت مشابه در اختیار داشته‌اند. اروپا برای خودروهای سواری و ون‌ها مهلت یکسانی را تا سال 2035 در نظر گرفته تا تولید و فروش آن‌ها به سمت آلایندگی صفر در اتحادیه اروپا حرکت کند اما سرعت افزایش تقاضا برای ون‌ها حاکی از آن است که هنوز نسبت‌به سواری‌ها از این هدف عقب‌تر هستند.

تاثیر تسهیلات دولتی بر افزایش تقاضا

آمارها نشان می‌دهند در مجموع، فرانسه با 10568 فروش، بزرگ‌ترین بازار ون‌های الکتریکی در پنج ماه بوده است. بریتانیا با 8355 دستگاه در رده دوم قرار گرفت و پرفروش‌ترین ون در این کشور Vauxhall Vivaro-e بوده است. آلمان نیز با 6691 در رتبه سوم قرار گرفت و مرسدس eVito پرفروش‌ترین ون برقی در آلمان طی این دوره بود. مهم‌ترین عامل افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و ون‌ها مشوق‌هایی هستند که دولت‌ها برای استفاده و خرید این خودروها در نظر می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =