Caravan Salon

انتظار می‌رود ارزش بازار کمپرها از ۱۲.۰۸میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۱۸.۵۸میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ افزایش یابد

در میان انواع خودروهای کمپر مختلف، دسته‌ای وجود دارد که با عنوان Motorhome (خانه‌پیشرانه‌)، کاروان یا RV شناخته می‌شوند. این وسایل‌نقلیه به‌نوعی یک خانه متحرک محسوب می‌شوند و تقریبا تمامی امکانات لازم برای یک زندگی ساده را در خود جای داده‌اند.

این کمپرها به‌عنوان خانه‌ دوم مالکان هم شناخته می‌شود. معمولا موتورهوم، ون یا اتوبوسی است که براساس خواسته و نیاز مشتریان تغییر می‌یابد و با وسایل مختلف تجهیز می‌شود. شیوع کووید-۱۹ تاثیر متفاوتی بر صنعت کمپرها داشت.

کمپینگ در کمپرها را می‌توان به‌عنوان یکی از امن‌ترین تعطیلات در طول و دوره پس از همه‌گیری دانست، زیرا شباهت بسیاری به زندگی در خانه دارد. علاوه بر این، سازندگان کمپر راحتی، تجمل و بهره‌وری بهینه انرژی را در وسایل نقلیه برای مشتریان فراهم می‌کنند.

بنابراین، کمپرها در بسیاری از بازارها مورد توجه قرار گرفت و خودروسازان بسیاری را به فکر تولید و طراحی این خودروها انداخت. در همین راستا، انتظار می‌رود ارزش بازار کمپرها از ۱۲.۰۸میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۱۸.۵۸میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ افزایش یابد و رشد مرکب ۹درصد را به ثبت برساند.

تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و توسعه بازار کمپرها

در درازمدت، افزایش سریع تقاضا برای سفر راحت و اسکان گروه‌های مسافربری بزرگ، به پذیرش کمپرها در سراسر جهان دامن زده است. تغییر انتخاب مصرف‌کنندگان از تعطیلات معمولی به سفرهای جاده‌ای، تقاضای بازار برای وسایل نقلیه تفریحی قابل یدک‌کشی و موتوری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، اجرای مقررات سختگیرانه آلایندگی خودرو، مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند تا به وسایل نقلیه تفریحی الکتریکی و هیبرید روی بیاورند و اندازه بازار را افزایش دهند.

در آگوست ۲۰۲۲، کراس کمپ‌فلکس که براساس یک اوپل زفیرا لایف ساخته شده است، جدیدترین مدل در این بازار بود.

این خودرو در Caravan Salon ۲۰۲۲ در دوسلدورف، آلمان عرضه شد و فروش آن تا پایان سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. کراس کمپ فلکس الکتریکی توسط یک باتری ۷۵ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود و دارای برد رانندگی WLTP ۲۰۰ مایل است.

استقبال از کمپروَن‌ها در بازار آمریکای‌شمالی و چین

خانه‌پیشرانه‌ها در مقایسه با سایر خودروها و رقبای خود، مزیت‌های بیشتری برای کاهش هزینه‌های مسافرت و تفریح دارند و همین موضوعی است که تقاضای این خودروها را افزایش می‌دهد.

آمریکای شمالی سهم قابل توجهی از بازار جهانی کمپرها در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داد که به دلیل افزایش تعداد خانوارهای صاحب کمپرها (عمدتا نسل هزاره) و افزایش تقاضا برای اجاره خانه‌پیشرانه در منطقه بوده است.

آمریکا، همواره برای بسیاری از خودروهای جدید، بازار مناسبی بوده و این بازار همیشه توانسته است خاستگاه و پذیرای بسیاری از تکنولوژی‌ها ازجمله خودروهای خودران، الکتریکی و انواع مدل‌های پاک باشد. بنابراین دور از انتظار نیست که در بازار کمپرون‌ها و موتورهوم‌ها نیز این بازار، جایگاه اول را به خود اختصاص دهد.

مسافت‌های طولانی بین شهرها و ایالت‌های این کشور، یکی از اصلی‌ترین عواملی است که کمپرون‌ها را با استقبال مواجه کرده است. از سوی دیگر، چین نیز در سال‌های اخیر به فکر توسعه کمپرون‌ها و دستیابی به سهم بازار از کشورهای مختلف افتاده و در همین راستا هم در سال های اخیر محصولات بسیاری در سگمنت کمپرها در چین طراحی و تولید شده و به بازارهای خارجی رسیده است.

رقابت بر سر دستیابی به بازارهای بزرگ جهانی برای این خودروها بین چین و آمریکای شمالی شدت گرفته و این دو را به رقیب سرسخت یکدیگر تبدیل کرده است.

توسعه کمپرها در کشورهای اروپایی

کمپرها هم‌راستا با افزایش تقاضا، در سراسر دنیا، درحال گسترش هستند. در همین راستا در نوامبر ۲۰۲۲، Hymer، یک تولیدکننده آلمانی کمپر، استفاده از ابزارهای طراحی دیجیتال را برای توسعه کمپرها گسترش داد و از نرم‌افزار و خدمات نرم‌افزاری زیمنس برای خودروی مفهومی VisionVenture خود استفاده کرد.

در جولای ۲۰۲۲، آدریا، تولیدکننده اسلوونیایی کمپر، کمپروان و کاروان، از محصول شاخص خود با نام Adria Supersonic رونمایی کرد.

این کمپر براساس مرسدس بنز اسپرینتر ساخته شده و دارای بدنه کاملا جدید و فضای داخلی جادار است که از طراحی قایق بادبانی الهام گرفته شده است.

در ژانویه ۲۰۲۲، Ford-Werke GmbH و Erwin Hymer Group (EHG) یک قرارداد چارچوبی برای تحویل Ford Transit و Ford Transit Custom به عنوان پایه‌ای برای وسایل نقلیه تفریحی و کمپرها امضا کردند.

در ژوئن ۲۰۲۱ نیز Airstream Inc با راه‌اندازی کمپر ۲۴X، جدیدترین محصول را به مجموعه کمپرون‌ها رده بالای کلاس B برند خود اضافه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =