خط تولید کامیون

برخلاف مسافری‌ها و باری‌های نیمه‌سنگین و همچنین باری‌های سنگین، آمارها حکایت از کاهش تولید مسافری‌های سبک و سنگین یعنی ون و اتوبوس دارد

آمار مربوط به تولید انواع خودرو در چهارماهه ابتدایی سال جاری نشان از افزایش تولید در دو بخش خودروهای تجاری یعنی مینی‌بوس و میدل‌باس و کامیونت، کامیون و کشنده دارد. براساس این آمارها که به‌تازگی ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، خودروهای باری اقبال بیشتری در چهار ماه سال جاری در مقایسه با مسافری‌ها داشته‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که همچنان کم‌توجهی دولت به بخش مسافری، خودروسازان را با افت تولید همراه کرده است. حتی تولید مینی‌بوس و میدل‌باس که مثبت بوده هم رشد چندانی نداشته و این در حالی است که ون‌ها و اتوبوس‌ها با افت تولید همراه بوده‌اند. برخلاف آن‌ها اما وانت‌ها بیشترین رشد در تیر ماه (۶۳ درصد) و باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین بیشترین رشد (۷۷درصد) در چهارماه سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند.

ثبت افت تولید در ون و اتوبوس در تیر ماه سال جاری

براساس آمارنامه تجمعی تولید خودرو تا تیرماه ۱۴۰۲، خودروسازان داخلی موفق به تولید ۹۰هزار و ۲۵۹ دستگاه از انواع خودرو شده‌اند که ۷۰هزار و ۴۸۵ دستگاه از آن‌ها مربوط به سواری‌ها و مابقی مربوط به تمام مدل‌های تجاری بوده است. براساس این آمارها تولید دو سری از خودروهای تجاری یعنی ون‌ها و اتوبوس‌ها با افت همراه بوده است.

در این میان تولید ون‌ها در تیر ماه سال جاری با افت ۲۴ درصدی همراه بوده و از ۲۵۰ دستگاه در مدت مشابه سال گذذشته به ۱۹۱ دستگاه در سال جاری رسیده است. این در حالی است که تولید ون در مجموع ۴ ماه سال جاری با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده و از ۶۱۸ دستگاه به ۹۸۹ دستگاه رسیده است.

آمارهای تولید اتوبوس اما نشان از آن دارد که در تیرماه تنها ۵ دستگاه از این خودروها در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار ۱۲۰ دستگاهی در تیر ماه سال قبل افت ۵۳درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین آمار تجمعی تولید این خودرو نیز با افت ۱۷درصدی مواجه بوده و تولید آن از ۳۶۸ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۶ دستگاه در سال جاری افت کرده است.

بیشترین رشد تیرماه؛ در اختیار وانت‌ها

در ادامه آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت، در تیرماه سال جاری خودروسازان در بخش خصوصی و دولتی، با رشد تولید در وانت همراه بوده‌اند. بر این اساس خوددروسازان داخلی موفق به تولید ۱۴هزار و ۶۰۶ دستگاه انواع وانت در کشور شده‌اند که در مقایسه با آمار ۸هزار و ۹۴۴ دستگاهی تیر ماه سال ۱۴۰۱ رشد ۶۳ درصدی را ثبت کرده است.

آمار تجمعی در این بخش که بیشترین رشد تولید را در تیر ماه به خود اختصاص داده است، نیز نشان از رشد ۵۲ درصدی تولید وانت‌ها داشته که رقم ۳۳هزار و ۲۵۹ دستگاه سال گذشته را به ۵۰هزار و ۵۶۳ دستگاه در سال جاری رسانده است.

تولید کامیونت‌ها، کامیون‌ها و کشنده با بیشترین رشد تجمعی

در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس نیز ۷۴ دستگاه در تیر ماه سال گذشته تولید شد که با رشد ۴ درصدی این رقم در تیر ماه سال جاری به ۷۷ دستگاه رسید. از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه نیز در مجموع ۴۱۰ دستگاه از این خودروها تولید شده که در مقایسه با ۳۲۸ دستگاهی سال گذشته رشد ۲۵ درصدی داشته است.

باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین نیز مانند وانت‌ها شرایط مناسبی را در تولید تجربه کرده‌اند و توانسته‌اند در میان خودروهای تجاری بیشترین رشد را در چهار ماه سال جاری به ثبت برسانند.

بر این اساس در تیر ماه ۳هزار و ۴۸۶ دستگاه از این خودروها تولید شده که رشد ۴۴ درصدی را در مقایسه با تولید ۲هزار و ۴۲۲ دستگاهی سال گذشته نشان می‌دهد. آمار تجمعی این خودروها نیز با رشد ۷۷درصدی از ۱۷هزار و ۷۳۹ دستگاه به ۱۳هزار و ۷۱۳ دستگاه رسیده است.

وضعیت تولید خودروهای تجاری در دو خودروساز دولتی

آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد تولید خودروهای تجاری توسط در میان دو خودروساز بخش دولتی با اختلاف بسیاری همراه بوده است. سایپا در چهار ماه سال جاری ۳۴هزار و ۴۷۶ دستگاه وانت تولید کرده که در مقایسه با تولید ۲۵هزار و ۶۳۰ دستگاهی سال گذشته رشد ۳۵درصدی را تجربه کرده است.

تولید این خودروها در تیرماه نیز از ۶هزار و ۶۴۵ دستگاه به ۹هزار و ۵۴۷ دستگاه رسیده و رشد ۴۴ درصدی را به ثبت کرده است. در بخش باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین نیز این خودروساز با رشد ۱۴۴درصدی تولید ۱۳۰دستگاهی تیر ماه سال قبل را به ۳۱۷ دستگاه رسانده است. در چهار ماه سال جاری نیز با رشد ۱۰۱درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و از ۴۲۹ دستگاه به ۸۶۴ دستگاه رسیده است. ایران خودرو نیز در بخش وانت‌ها با رشد ۱۲۸۱ دستگاهی را در تیر ماه به ثبت رسانده و تولید خود را از ۱۳۸ دستگاه به یکهزار و ۹۰۶ دستگاه رسانده است.

این آمار در چهار ماهه از ۵۴۵ دستگاه با رشد ۹۱۲درصدی به ۵هزار و ۵۱۶ دستگاه رسیده است. در بخش ون اما ایران‌خودرو در تیر ماه با افت ۲۷درصدی از ۲۱۶ دستگاه سال گذشته به ۱۵۸ دستگاه رسید اما در بخش تجمعی با رشد ۱۳۴ درصدی همراه شد و به جای ۴۰۸ دستگاه سال گذشته، ۹۵۵ دستگاه ون تولید کرده است.

آمار تولید این خودروساز در بخش باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین نیز نشان از افت ۴ درصدی تولید در تیر ماه و رشد ۳۳ درصدی در آمار تجمعی چهارماهه دارد. بر این اساس در تیرماه سال جاری ۸۸۹ دستگاه از این خودروها و در چهار ماهه ۴هزار و ۱۹۳ دستگاه تولید شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =