خط تولید لودر بکهو

قرار است خط تولید این محصول کلیدی به همراه سفارش‌هایی از مشتریان و نهادهای سازمانی با حداکثر ظرفیت فعالیت کند

هپکو؛ نخستین و بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه و نخستین صادرکننده محصولات سنگین در خاورمیانه به‌شمار می‌رود که در چند سال اخیر با بحران‌هایی روبه‌رو شد. تا آن‌جا که در دهه گذشته این مشکلات، سدی بر سر راه تولید محصولات این شرکت شد و رفته رفته تولید در این تولیدکننده متوقف شد. اما اواخر سال ۹۸ و پس از حدود ۱۴سال دست‌وپنجه نرم کردن این شرکت با مشکلات، هم‌زمان با پنجاهمین سال تاسیس هپکو زمزمه آغاز دوباره فعالیت این شرکت شنیده شد. حالا تازه‌ترین اخبار حاکی از راه‌اندازی دوباره خط تولید لودر بکهو در هپکو است؛ تولیدی که می‌تواند نیاز بازار داخلی به این خودروها را کاهش داده و امید به صادرات دوباره هپکو و فعالیت در بازارهای خارجی حداقل در کشورهای همسایه را افزایش دهد. این در حالی است که امید می‌رود با توسعه مجدد فعالیت‌های هپکو و بازگشت دوباره رونق به این تولیدکننده، نیاز به صادرات به ویژه مدل‌های کارکرده و دست‌دوم کاهش یابد و ناوگان با مدل‌های جدید و به‌روز نوسازی شود.

توسعه گام‌به‌گام هپکو و بازگشت محصولات به خط تولید

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راهسازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.

هپکو ۲۵ نوع ماشین‌آلات راهسازی ازجمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع از محصولات آن تحت‌لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید می‌شوند.

آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ مدیرعامل شرکت هپکو با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی این شرکت اعلام کرد که هدف‌گذاری شده است این تولیدکننده سالانه ۲هزار دستگاه ماشین‌آلات راهسازی را تولید و عرضه کند.

براساس این اعلام، علیرضا کاظمی گفت تنها در یک‌سال ۱۵ نوع از تولیدات این شرکت وارد بازار شده و در بخش‌های مختلف راهداری و معادن به‌کارگیری شده‌اند.

همچنین از ابتدای ۱۴۰۱ لودرهای سنگین، بیل ۲۲۰ و بیل سنگین معدنی ۳۷۰، لودر مدل Hwl ۱۱۰ و ۱۴۰، دو نوع غلتک، دامپتراک و گریدر در برنامه تولید این شرکت قرار گرفتند.

برنامه تولید ۳۲۰۰ میلیادر تومان هپکو تا پایان ۱۴۰۲

در ابتدای سال جاری اما برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت فراتر رفت و مدیرعامل هپکو اعلام کرد تولید در این شرکت دو تا سهبرابر سال گذشته هدف‌گذاری شده است تا درنهایت تولید ۳۲۰۰ میلیارد تومانی را در سال ۱۴۰۲ محقق کنیم. طبق گفته کاظمی، در برنامه سال جاری هپکو، حدود ۱۵ مدل از انواع ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در خط تولید این شرکت قرار دارد.

این شرکت همچنین در راستای توسعه فعالیت‌هایش قرارداد تولید ۶۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات را با معادن کشور به امضا رسانده است و در نظر دارد تا پایان سال جاری ۶۰۰ دستگاه را تولید کند.

راه‌اندازی دوباره خط تولید لودر بکهو در هپکو

به نظر می‌رسد هم‌راستا با برنامه‌های توسعه‌ای هپکو و به‌منظور تحقق هدف تولید ۳۲۰۰میلیارد تومانی این شرکت، پس از دوره‌ای توقف، خطوط تولیدی این شرکت یکی پس از دیگری به راه می‌افتند. در تازه‌ترین اقدام، خط تولید لودر بکهو در هپکو با هدف تحریک تولید و ارتقای تولید و در یک تلاش متعهدانه توسط تیم مدیریتی هپکو، پس از سال‌ها توقف دوباره به کار افتاده است.

در سال‌های گذشته، این خط تولید به دلیل چالش‌های اقتصادی و توقف تولید در هپکو به سمت تعطیلی رفته بود. با این‌حال، پس از آغاز به‌کار تیم مدیریتی فعلی و اجرای یک برنامه بازاریابی جامع و مذاکرات با نهادها و سازمان‌های مختلف، این خط‌تولید با دریافت و ثبت‌سفارش از سازمان‌های شهرداری کشور، فعالیت خود را آغاز کرد.

با راه‌اندازی این خط و احیای تولید لودر بکهو، ظرفیت تولیدی هپکو در بخش‌های فنی و مهندسی، و همچنین منابع انسانی، گسترش خواهد یافت. این رشد در بهره‌وری و دوره مالی حاصل از تولید و فروش در این مجموعه صنعتی تاثیر زیادی خواهد داشت. طبق برنامه‌های تدوین شده در هپکو، قرار است خط تولید این محصول کلیدی به همراه سفارش‌هایی از مشتریان و نهادهای سازمانی با حداکثر ظرفیت فعالیت کند.

احیای خط تولید «لودر بکهو»

فرسودگی کامل ناوگان ماشین‌آلات سنگین و معدنی

خطوط تولیدی هپکو در شرایطی دوباره آغاز به‌کار کرده‌اند و امید به رونق دوباره این تولیدکننده افزایش یافته که ناوگان ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معدنی کشور بیش از همیشه نیازمند محصولات جدید و به‌روز است. براساس آن‌چه کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی اعلام کرده است، درحال‌حاضر با کمبود بیش‌از ۲۵هزار دستگاه از انواع ماشین‌آلات سنگین و معدنی در کشور مواجه هستیم.

طبق این آمار هم‌اکنون ۳۷هزار دستگاه معدنی در سراسر کشور فعال است که از این میزان، حدود ۱۸هزار دستگاه عمر بالای ۲۰ تا ۳۰ سال، تعدادی عمر بالای ۱۰سال و درصدی هم عمر زیر ۵سال دارد.

یعنی طبق استانداردهای جهانی، تقریبا کل ناوگان ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است. بنابراین بازگشت تولیدکنندگانی مانند هپکو به صنعت کشور، می‌تواند حکم منجی ناوگان را داشته باشد و حمایت همه‌جانبه دولت و مسئولان باید شامل حال آن‌ها شود تا بتوانند روی پای خود بایستند و جانی تازه در کالبد صنعت و ناوگان بدمند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =