صافکارهای حاشیه بزرگراه ها

هنگام تردد در اتوبان‌های پایتخت حتما در کناره‌های هاشورزده این معابر افرادی را دیده‌اید که تابلوهایی دست‌نویس در معرض دید رانندگان خودروهای عبوری قرار داده‌اند که با خطی نه‌چندان زیبا روی آن نوشته شده است «نقاشی و صافکاری فوری!» هرچند بارها طرح جمع‌آوری این صافکارها و تعمیرکاران خودرو در حاشیه‌ معابر مطرح شده ولی نتیجه لازم به دست نیامده است.

در ادامه به بررسی این موضوع که البته برای شهروندان دردسرهایی هم دارد، می‌پردازیم.

عدم رسیدگی به خودرو به‌دلیل افزایش قیمت

اغلب این صافکارها و تعمیرکاران در سایه پل‌های روگذر یا درختان کنار اتوبان‌ها پناه گرفته‌اند و منتظرند تا خط و خشی از خودرویی بزدایند یا خودرویی را تعمیر کنند و پولی به جیب بزنند؛ اما کیست که نداند این شغل تا چه اندازه هم برای این شاغلان اتوبانی و هم برای خودروهای عبوری دربردارنده خطرات جدی است. کافی است راننده‌ای با بی‌احتیاطی خودرویش را برای چانه‌زنی کنار اتوبان متوقف کند تا حادثه‌ای همچون تصادف زنجیره‌ای خودروها ایجاد شود.

همچنین ممکن است جان این افراد که در کنار بزرگراه‌ها به انتظار مشتری نشسته‌اند به دلیل انحراف خودروهای عبوری یا هر حادثه احتمالی تهدید شود. یکی از دلایل استقبال مردم از خدمات این افراد، قیمت‌های مناسب آنهاست؛ هرچند شاید نتیجه کار این صافکارها، نقاش‌ها و تعمیرکاران اتوبانی، چندان هم خوب نباشد اما به هر حال کار راه‌انداز است.

چندی پیش رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان گلگیر و رادیاتور در این باره گفت: «با بالا رفتن قیمت خودرو، بهای قطعات و ملزومات آن هم رشد می‌کند. درحال‌حاضر با توجه به افزایش قیمت خودرو مردم قدرت تعمیر خودرویشان را ندارند؛ وقتی خودرو صدمیلیونی با رشد قیمت مواجه می‌شود و به ۳۰۰میلیون می‌رسد، به همان اندازه هم قیمت قطعات و خدمات مرتبط با آن رشد می‌کند و از همین‌جاست که مردم توان تعمیرات و رسیدگی به خودرو را از دست می‌دهند و مجبور می‌شوند بخش عمده‌ای از درآمد و حقوق ماهانه خود را صرف آن کنند. این موضوع برای اصناف زیرمجموعه ما مشکل‌ساز شده است.»

فرهاد کشانی در ادامه گفت: «اما معضل دیگری هم داریم؛ افرادی که دارای جواز کسب معتبر از اتحادیه نیستند، در بخش تعمیرات ضربه بزرگی به صنف ما می‌زنند. این روزها شما حتی کنار بعضی خیابان‌ها می‌بینید افرادی ایستاده‌اند و بنر صافکاری به دست گرفته‌اند. بارها برای این موضوع به شهردای نامه نوشته‌ایم اما متاسفانه این ارگان به خواسته ما بی‌توجه بوده است. اتاق اصناف تذکرات ما را به شهرداری ابلاغ کرده است اما بخش ساماندهی شهرداری تاکنون اقدام نتیجه‌بخشی در این خصوص نداشته است. این افراد فاقد مهارت هستند و تایید اتحادیه را ندارند بنابراین عملکرد آنها باعث مشکلات و شکایت‌های بسیاری می‌شود که می‌طلبد با کمک اتاق اصناف و شهرداری به این افراد سامان بدهیم، یعنی افرادی که توان و امکان دریافت جواز کسب را دارند، مجوز بگیرند و مابقی برای دریافت آموزش‌های لازم راهنمایی شوند.»

قیمت‌های وسوسه‌ کننده!

هرچند قیمت پایین و گرفتار نشدن در تعمیرگاه‌ها برای عده‌ای از شهروندان وسوسه‌کننده است و به‌همین‌دلیل برای تعمیر خودرویشان به افراد مستقر در حاشیه بزرگراه‌ها مراجعه می‌کنند، اما باید توجه داشت برخی از این صافکاری‌های سیار، تبحر لازم را ندارند. درواقع تعداد زیادی از آنها فقط تجربه چند روز کار در صافکاری را دارند یا این حرفه را از دوستان خود آموخته‌اند و برای سود آوری بیشتر، به جای کار در مغازه، به حاشیه خیابان آمده‌اند.

ازسوی‌دیگر یافتن محل مناسب برای صافکاری خودرو نیز دردسرساز است. یکی از صافکارهای شاغل در کنار اتوبان، تاکید می‌کند افرادی که اکنون در حاشیه بزرگراه‌های پایتخت به کار صافکاری و نقاشی مشغولند از آدم‌های شرافتمند کشور هستند و در صورتی که ازسوی دولت و سازمان‌های مربوطه مورد حمایت قرار بگیرند و وام‌هایی با سود پایین دریافت کنند، می‌توانند به شهر و دیار خود برگردند و شغل خود را از سر بگیرند. جالب اینکه هر بخش از اتوبان‌های پرتردد پایتخت دارای سرقفلی است و کسی نمی‌تواند به حیطه و حریم صافکارهای شاغل در آنها تجاوز کند!

همچنین برخی کارشناسان معتقدند این شغل خاص، باید هرچه سریع‌تر مورد توجه جدی متولیان امور اشتغال و حتی نهادهای اجتماعی که در زمینه آسیب‌های این حوزه فعالیت دارند، قرار بگیرد و پیش از اینکه این موج به صنوف دیگری مانند مکانیکی‌ها، جلوبندی‌سازها و ... سرایت کند باید برای نقاشان و صافکارانی که در شرایطی بسیار پرخطر فعالیت دارند، چاره‌اندیشی شود. وجود این مناظر علاوه‌بر اینکه نمادی از بیکاری افراد است، سیمای ناخوشایندی ایجاد کرده و ممکن است سایر آسیب‌های اجتماعی از جمله فروش موادمخدر و... توسط سودجویان پشت نقاب صافکاری و نقاشی خودرو بروز کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =