شهباز حسن‌پور بیگلری ، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی

واردات خودروهای نو و دست‌دوم در انتظار تصویب آیین‌نامه در هیات دولت است. با وجود اینکه ماه‌هاست بازار در انتظار این آیین‌نامه است اما همچنان خبری از آن نیست. با این حال بسیاری از نمایندگان در خصوص اقدامات دولت در این آیین‌نامه و بی‌اثر کردن قانون واردات با یک آیین‌نامه اشتباه هشدار داده‌اند.

در همین زمینه، شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

بحث واردات خودروهای کارکرده و نو، چه تاثیری بر بازار خودرو داشته است؟

با اقدام خوب و قاطع مجلس در ارتباط با بحث واردات خودرو نو و کار کرده مردم بسیار امیدوار شدند و تا حدی سوداگری‌ها در بازار خودرو کنترل شد اما امروز با گذشت نزدیک به یک‌سال از تصویب قانون واردات خودرو نو عملا اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و طرح واردات خودرو کارکرده نیز همچنان معطل تصویب آیین‌نامه در هیات دولت است.

چندماهی است بحث آیین‌نامه واردات خودرو مطرح شده اما هنوز به سرانجام نرسیده است. دولت چه رویکردی در این بخش باید داشته باشد؟

نباید دولت به گونه‌ای آیین‌نامه بنویسد که با تعیین سقف قیمتی و چندصد دلار بالا و پایین شدن قیمت خودرو وارداتی عملا قانون واردات را بی اثر و ناتوان کند بلکه باید در راستای وارادت خودرو نو و کارکرده به‌عنوان دغدغه مهم مردم به سرعت کاری انجام شود. ما هم در مجلس قطعا با حساسیت ویژه‌ای این موضوع را تا کسب نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.

وضعیت صنعت خودرو و تولید محصولات در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به لحاظ کیفی در چه شرایطی قرار داریم؟

تا زمانی که انحصار بازار خودرو کشور شکسته نشود شرکت‌های خودروساز در جهت افزایش کیفیت اقدام نخواهند کرد. امروز دولتمردان از رکوردشکنی مصرف سوخت در کشور سخن ‌می‌گویند و تقصیرها را گردن مردم می‌اندازند اما فراموش کرده‌اند که بی‌کیفیت‌ترین‌ و پرمصرف‌ترین خودروها را با قیمتی گزاف در بازاری غیررقابتی تحویل مردم می‌دهند نقش خودروی‌های بی‌کیفیت در تصادفات بیش‌از پنجاه درصد است.

با تولید و واردات خودروهای باکیفیت و به‌روز می‌توان سالانه نیمی از هموطنان را از خطر مرگ نجات داد و با جلوگیری از این میزان خسارت جانی و برای چند ‌ده‌هزار نفر شغل ایجاد کرد. مجلس باید به وظیفه‌ نظارتی خود عمل و موانع واردات خودرو را به فوریت رفع کند، کلید حل مساله‌ کاهش مصرف سوخت، واردات خودرو باکیفیت و کم‌مصرف است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =