حجت اله فیروزی

بازار خودرو نیازهای مشخصی دارد. با این حال طی سال های اخیر به واسطه برخی اقدامات اشتباه، نقدینگی فراوانی به این بازار وارد شده و تعادل آن را از بین برده؛ این مساله سبب شده است خودرو از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود. هدایت نقدینگی به بازارهای مولد باعث می‌شود تقاضای کاذب به این بازار نزدیک نشود.  

در همین زمینه حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

طی سال های اخیر بازار خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با وجود رکود فعلی علت وضعیت نامناسب این بازار را چه می‌دانید؟

طی سال‌های اخیر شاهد بیش‌از چهار میلیون تقاضای کاذب در بازار خودرو بوده‌ایم. متاسفانه سوءمدیریت دولت در کنترل نقدینگی موجب جذب سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو شده است. از طرفی تولید سالانه حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو درحالی که تقاضا واقعی خودرو در کشور بین یک میلیون ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است، ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودرو را به همراه دارد.

این نقدینگی چگونه باید کنترل شود تا بازار یز به وضعیت مطلوب برسد؟

مدیریت نقدینگی از طریق ایجاد بازارهای مالی جذاب و سودآور ازسوی دولت، حمایت از تولیدکننده داخلی در راستای رشد تولید و همچنین واردات خودرو از مهم‌ترین اقداماتی هستند که می‌توانند تقاضا در بازار خودرو را کاهش داده و به تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو نیز کمک کند. جو روانی جامعه هم فضای سنگینی را بر بازار و صنعت خودرو حاکم کرده است. متاسفانه عده‌ای با مقایسه خودروهای داخلی و خارجی به این شرایط بازار خودرو دامن می‌زنند در حالی که چنین سنجش‌هایی پایه و اساس علمی ندارند پس بهتر است در چارچوب قواعد علمی به بررسی مسائل در صنعت خودرو بپردازیم.

صنعت خودرو در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی چگونه عمل کرده است؟

اظهارات غیرکارشناسی در حوزه خودرو یکی ازعوامل تضعیف صنعت خودرو کشور است. اگرچه انتظارات مردم از صنعت خودرو به جا بوده و خودروسازان نیز بر ضعف‌های صنعت خودرو واقف هستند اما فراموش نکنیم صنعت خودرو کشور در شرایط تحریمی می‌توانست وضعیتی بدتر از این داشته باشد. بنابراین نباید اجازه داد عده‌ای این صنعت را تضعیف کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =