بهروز محبی نجم آبادی

وزارت صمت قصد دارد تعرفه واردات قطعات منفصله را افزایش دهد. به نظر می‌رسد تعرفه بین ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که خودروسازان بخش خصوصی طی سال جاری حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. رقمی در حدود ۱۵ تا ۲۰درصد بازار در اختیار این بخش است.

افزایش تعرفه بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و مشکلات مربوط به تولید، چیزی جز افزایش قیمت خودرو را به دنبال نخواهد داشت. چراکه به‌نظر بسیاری از کارشناسان، داخلی‌سازی این خودروها صرفه اقتصادی ندارد.

حتی داخلی‌سازی ممکن است به گران‌تر تمام شدن قیمت این خودروها بینجامد. با این حالی برخی نیز معتقدند افزایش داخلی‌سازی طی چند سال سبب کاهش هزینه تولید خواهد شد.

در همین زمینه بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

افزایش تعرفه در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است. این روند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با سیاست‌های حمایتی دولت مانند افزایش تعرفه واردات می‌توان انگیزه تولیدکنندگان داخل و حتی مونتاژکاران را برای توسعه داخلی‌سازی و تولید خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب در داخل را افزایش داد.

چرا باید به سمت این سیاست حرکت کینم؟

تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو بسیار اهمیت دارد. همه کشورهای دنیا با تکمیل زنجیره های ارزش و تولید تلاش می‌کنند وابستگی خود به مجموعه‌ها و تامین‌کنندگان خارجی را
کاهش دهند.

با سیاست‌های حمایتی دولت مانند افزایش تعرفه واردات می‌توان انگیزه تولیدکنندگان داخل و حتی مونتاژکاران برای توسعه داخلی‌سازی و تولید خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب در داخل را افزایش داد.

نقش وزارت صمت در این خصوص چیست؟

وزارت صمت بر مبنای قوانین بالادستی موظف به حمایت ویژه از تولیدات داخل و کاهش هزینه‌ها برای به حداقل رساندن قیمت خودرو است.

از طرف دیگر توسعه داخلی‌سازی نیاز ارزی برای واردات را کاهش داده و این برای اقتصاد ایران که اسیر تلاطم‌های نرخ ارز است، می‌تواند اقدامی مفید باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =