کد خبر: 247686
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

کدام بهتر است: GPS یا GPRS؟ یا GSM؟ تفاوت این سه فناوری با یکدیگر چیست؟ پاسخ این سوالات را در مقاله پیش رو از زبان رادار بخوانید.

GPS، GPRS و GSM؛ سه فناوری حیاتی برای موبایل!

تا به حال به این فکر کرده اید که گوشیتان چگونه از موقعیت مکانی شما با خبر است؟

پاسخ در استفاده از سه فناوری GPS، GPRS و GSM نهفته است. این فناوری‌ها ستون فقرات ردیابی موقعیت بوده و به ما امکان یافتن و تشخیص موقعیت خودمان و ردیابی حرکت اجسام را می‌دهد.

در این مقاله، شما درک کاملی از فناوری‌های ردیابی موقعیت خواهید داشت. پس منتظر چی هستی؟ برای یادگیری تمام آنچه مربوطه به GPS، GPRS، GSM و تفاوت‌های آن‌ها تا انتهای این مطلب همراه رادار باشید.

معرفی فناوری GPS؛ کشف رازهای ناوبری ماهواره ای

GPS یا سیستم موقعیت یابی جهانی، فناوری مبتنی بر ماهواره است که اطلاعات موقعیت یابی دقیقی را ارائه می‌دهد. این فناوری از 24 ماهواره در حال گردش به دور زمین برای انتقال سیگنال به گیرنده‌های زمینی استفاده می‌کند. زمانی که گیرنده، سیگنال چند ماهواره را دریافت می‌کند، فاصله خود تا هر ماهواره را بر اساس مدت زمان طی شدن سیگنال، محاسبه می‌کند. سپس با تحلیل و بررسی این فاصله‌ها به موقعیت دقیق خود دست می‌یابد.

نقش مدارهای ماهواره ای و همگام سازی زمان

مدارهای ماهواره‌های GPS برای موقعیت‌یابی دقیق ضروری هستند. هر ماهواره سیگنال‌های زمانی دقیقی را ارسال کرده و گیرنده از این سیگنال‌ها برای همگام‌سازی ساعت خود استفاده می‌کند. با مقایسه زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال‌ها از ماهواره‌های مختلف برسند، گیرنده می‌تواند فاصله تا هر ماهواره و در نهایت موقعیت ما را تعیین کند.

دقت بی نظیر فناوری GPS

استفاده از تکنیک‌های پیشرفته در بررسی اطلاعات و فیلتر کردن آن‌ها سبب ایجاد دقت بالای ردیابی در فناوری GPS شده است. حتی در محیط‌های چالش‌برانگیز، مانند مناطق شهری شلوغ یا در مناطق کوهستانی و دره‌های عمیق نیز عملکرد این فناوری عالی است. به همین منظور اغلب از GPS به عنوان فناوری پایه در ردیاب خودرو و ناوگان‌ها استفاده می‌شود.

GPS؛ ابزاری همه کاره و فراتر از ناوبری

همه‌کاره بودن GPS به معنای فراتر بودن آن از یک سیستم ناوبری معمولی است. امروزه کاربردهای GPS در زمینه‌های مختلف بر همگان روشن شده است. طوری که شاهد تحول دنیای امروزی و آسان شدن ناوبری، ردیابی و مدیریت محیط اطراف به کمک این فناوری هستیم.

به طور کلی کاربردهای GPS عبارتند از:

  • ناوبری خودروها و وسایل نقلیه دیگر
  • ردیابی افراد، خودروها و دارایی‌ها
  • نظارت بر تغییرات محیطی
  • هدایت وسایل نقلیه خودران

GPS، GPRS و GSM؛ سه فناوری حیاتی برای موبایل!

معرفی فناوری GPRS؛ سرویس رادیویی بسته عمومی

GPRS یا سرویس رادیویی بسته عمومی، فناوری سلولی است که امکان انتقال داده کارآمد و ارزان را از طریق شبکه‌های تلفن همراه فراهم می‌کند. دقت عملکرد GPS در مقابل GPRS بسیار بالاتر است. در واقع این فناوری چندان دقیق نیست اما کم مصرف‌تر بوده و می‌توان از آن در فضای بسته استفاده کرد. GPRS اغلب برای کاربردهای انتقال داده از طریق تلفن همراه و جستجو در صفحات وب استفاده می‌شود.

مزایای GPRS؛ انتقال داده سریع و هوشمندانه

مزایای GPRS به عنوان فناوری متحول‌کننده دسترسی به اینترنت همراه عبارتست از:

  • فراهم آوردن امکان انتقال داده با سرعت بالاتر و دسترسی بهتر کاربران برای مرور صفحات وب، بارگیری فایل، انجام فعالیت‌های آنلاین و …
  • کاهش قابل توجه هزینه‌های انتقال داده و دسترسی مقرون به صرفه به اینترنت همراه برای کاربران
  • امکان استفاده از چندین جریان داده از منابع یکسان شبکه

GPRS؛ فراتر از انتقال داده، دروازه ای رو به نوآوری

GPRS پایه و اساس برنامه‌های کاربردی داده تلفن همراه در دنیای امروز است که اغلب کاربران از آن بهره می‌برند. این فناوری، امکان توسعه برنامه‌های پیام‌رسان تلفن همراه، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین و طیف وسیعی از خدمات داده‌محور دیگر را فراهم آورد.

معرفی فناوری GSM؛ سیستم جهانی ارتباطات سیار

GSM یا سیستم جهانی ارتباطات سیار، پایه و اساس شبکه های تلفن همراه مدرن است. این فناوری پرکاربردترین فناوری تلفن همراه در جهان است. کاربردهای GSM را می‌توان در انتقال داده از جمله ردیابی موقعیت و همچنین تماس‌های صوتی و پیام‌های SMS بیان کرد.

روش کار GSM، تقسیم مناطق جغرافیایی به سلول‌های کوچک‌تر و افزایش ظرفیت و برد شبکه است. تا با کمک فناوری انتقال داده سوئیچ بسته یا مداری، به بهبود کارایی شبکه کمک کند.

نقش ایستگاه های پایه؛ ستون‌های شبکه GSM

شبکه GSM از ایستگاه‌های پایه به هم پیوسته تشکیل شده که به طور استراتژیک تمام شبکه را پوشش می‌دهند. هر ایستگاه پایه به عنوان یک ترانسپوندر عمل کرده و سیگنال‌ها را بین دستگاه‌های تلفن همراه و شبکه اصلی منتقل می‌کند. ایستگاه‌های پایه اطمینان حاصل می‌کنند که همواره ارتباط بدون وقفه و خطا در زمان حرکت کاربران در شبکه سلولی (مناطق جغرافیایی مختلف) برقرار باشد.

GPS، GPRS و GSM؛ سه فناوری حیاتی برای موبایل!

تفاوت های کلیدی GPS، GPRS و GSM

اگر بخواهیم تفاوت GPS و GPRS را بیان کنیم باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • اولین مسئله عملکرد این دو فناوری برای دو نیاز متفاوت ناوبری و انتقال داده همراه است.
  • دقت عملکرد در فناوری GPS بسیار بالا است اما در مقابل دقت GPRS تنها کمی نسبت به فناوری پیشین خود بهبود یافته است.
  • دیگر تفاوت GPS در مقابل GPRS مربوط به کاربرد این دو است. GPS در سیستم‌های ناوبری و با هدف موقعیت یابی استفاده می‌شود. اما GPRS را برای مرور صفحات وب، انتقال فایل‌ها از طریق اینترنت و … به کار می‌برند.

در بررسی تفاوت GPS و GSM نیز ذکر موارد زیر مهم است:

  • عملکرد GSM مربوط به ارتباطات سیار تلفن همراه بوده و با سیستم ناوبری GPS متفاوت است.
  • دقت کارکرد در نسل‌های مختلف GPS متفاوت بوده و به مرور زمان بهتر شده است. اما GPS همواره دقت بالایی در ردیابی داشته است.
  • برقراری ارتباطات موبایل از جمله مکالمات صوتی، پیام‌های متنی و … توسط GSM امکان‌پذیر است. اما کاربرد GPS در ردیابی موقعیت و ناوبری می‌باشد.

در جدول زیر تفاوت GPS و GPRS و همین‌طور GSM را به طور کامل بیان نمودیم:

GPS، GPRS و GSM؛ سه فناوری حیاتی برای موبایل!

کدام بهتر است: GPS یا GSM؟ یا GPRS؟

انتخاب بین این 3 فناوری و پاسخ به سوال "کدام بهتر است: GPS یا GSM؟ یا GPRS؟" عملا امکان‌پذیر نیست! زیرا همان‌طور که گفتیم هر یک از این فناوری‌ها کاربرد متفاوتی داشته و در واقع تکمیل‌کننده هم هستند. تا ما بتوانیم از تمام امکانات موبایل امروزی استفاده کنیم.

به طور مثال یک ردیاب مدرن برای ارتباط با ماهواره‌ها، جمع‌آوری اطلاعات موقعیتی و ارسال آن‌ها برای مالک از هر سه این فناوری‌ها کمک می‌گیرد. اینجاست که درمیابیم این سه فناوری مکمل یک‌دیگر بوده و رفاه بیشتری برای انسان‌ها ایجاد می‌کنند.

GPS، GPRS و GSM؛ سه فناوری مکمل یکدیگر!

GPS، GPRS و GSM سه فناوری انقلابی هستند که دنیای ما را متحول کرده‌اند. این فناوری‌ها امکان ناوبری روان، انتقال داده کارآمد و اتصال تلفن همراه یکپارچه را فراهم آوردند. همان‌طور که گفتیم تفاوت GPS در مقابل GSM قرار نمی‌گیرد. بلکه هر یک از این‌ها دنیای جداگانه‌ای بوده و با کنار هم قرار گرفتن امکانات تلفن همراه امروزی را به وجود می‌آورند. GPS، سیستم ناوبری و مکان یابی را متحول کرد. در طرف دیگر با GSM ارتباطات پایه موبایل برقرار می‌شود. و GPRS نیز راه دسترسی به اینترنت همراه را هموار می‌کند.

در پایان امیدواریم به تمام سوالات شما درباره این 3 فناوری پاسخ داده باشیم. اگر هنوز هم موضوعی در ذهنتان مبهم مانده، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

آخرین اخبار