روغن‌ موتور

سرانجام پس از گذشت یک هفته از انتشار خبر موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت روغن‌های موتوری، ‌معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصوبه افزایش قیمت را ابلاغ کرد تا قفل فروش روغن‌موتور در بازار باز شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»،سرانجام پس از گذشت یک هفته از انتشار خبر موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت روغن‌های موتوری، ‌معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصوبه افزایش قیمت را ابلاغ کرد تا قفل فروش روغن‌موتور در بازار باز شود. 
به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌وحید منایی، معاون نظارت‌بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت در نامه‌ای به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، ‌بدون اشاره به‌درصد افزایش قیمت‌ها، ‌تنها با ضمیمه کردن لیست قیمت شرکت نفت بهران به‌عنوان لیدر بازار روانکارهای کشور، ‌از روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها خواست تا نسبت به‌نحوه فروش،‌ قیمت‌گذاری و نظارت جدی بر بازار این کالا در استان‌های تحت نظارتشان ورود کنند. 
دراین نامه برنظارت بر صحت عملکرد عاملین فروش استانی، ‌قیمت‌ها، ‌صدور فاکتور فروش و نظارت بر موجودی انبار عاملین تاکید شده و هرگونه تخلف احتمالی اعم از امتناع از عرضه و عدم‌صدور فاکتور به‌صورت جدی توسط نهادهای نظارتی کنترل شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

   قصه تکراری لیست قیمت‌های تقلبی در بازار
 به‌گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌هنوز چندساعتی از انتشار لیست قیمت شرکت‌های نفت بهران، ‌ایرانول و نفت‌سپاهان نگذشته بود که بازار برخی لیست قیمت‌های ساختگی توسط برخی عاملین فروش نیز در سطح بازار داغ شد. تا جایی که خرده‌فروشان و حتی مصرف‌کنندگان نهایی برای خرید انواع روغن‌های موتوری اعم از بنزینی و دیزلی دچار سردرگمی شدند. 
بر همین اساس روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌لیست مورد تایید شرکت نفت بهران و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را برای اطلاع‌رسانی و جلوگیری از گران‌فروشی‌های احتمالی درهمین شماره و به‌تفکیک محصول چاپ می‌کند.

   روغن‌موتور ارزان نمی‌شود؛ ‌برای تعویض اقدام کنید!
 لازم به‌ذکر است شرکت‌های خصوصی تولیدکننده روغن‌موتور هنوز برای تهیه لیست قیمت‌های جدید اقدامی نکرده‌اند؛ اما آنچه از مقایسه نرخ لوب‌کات به‌شکل مجزا درنیمه‌های اول و دوم آبان‌ماه به‌دست می‌آید، ‌حکایت از افزایش 4 درصدی قیمت این محصول به‌عنوان ماده اولیه تولید روغن‌پایه در پالایشگاه‌های روغن‌سازی دارد. تا جایی که قیمت متوسط هر کیلوگرم لوب‌کات در نیمه دوم آبان‌ماه به‌حدود 7 هزار و 400 تومان رسیده است و این خود حکایت از تاثیر مستقیم آن بر قیمت روغن‌پایه و هزینه‌های تولید روغن‌موتور دارد. با این حال بررسی‌های میدانی خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از بازار حکایت از این دارد که برخی مصرف‌کنندگان با ریزش ناگهانی قیمت دلار به‌دنبال کاهش قیمت روغن‌های موتوری هستند و درحال حاضر برای تعویض روغن‌موتور به‌امید ارزانی دست نگه داشته‌اند. اما به‌باور کارشناسان این صنعت، تولید روغن‌های موتوری با وجود مجوز افزایش قیمت صادرشده همچنان همراه با زیان است و با توجه به‌ قیمت فعلی لوب‌کات و اینکه هر لیتر روغن‌پایه برای تولید به‌حدود 15 هزار تومان لوب‌کات نیاز دارد، نه‌تنها نباید منتظر ارزانی در این بخش بود، بلکه کارخانه‌های خصوصی و حتی دولتی تولیدکننده انواع روانکار نیز ممکن است به‌واسطه افزایش قیمت لوب‌کات و روغن‌پایه در بازار داخلی مجبور به‌تولید کالا همراه با زیان باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

آخرین اخبار