باتری‌ های سرب ‌اسیدی

باتری ‌های سرب ‌اسیدی (LAB) از قدیمی ‌ترین باتری ‌های تولیدشده هستند. باتری سرب ‌اسیدی در سال ۱۸۵۹ یعنی قبل از تولید مکانیکی برق اختراع شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، امروزه سرب‌اسیدها بیشترین سهم بازار را براساس نوع باتری در اختیار دارند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ ارزش این باتری‌ها به ۹۵ میلیارد دلار (۸۳.۶۲ میلیارد یورو) برسد. اما چرا تولید این باتری‌ها موفقیت‌آمیز بوده است و تولید آن‌ها همچنان خواهد داشت؟ 

در ایالات‌متحده، این باتری‌ها جمع‌آوری و پردازش می‌شوند، در حالی که در اروپا میزان بازیافت این باتری‌ها تا ۹۵درصد است. هرچند از میزان بازیافت این باتری‌ها در کشور اطلاعاتی در دست نیست اما به نظر می‌رسد در ایران نیز بیش‌از ۹۵‌درصد باتری‌ها بازیافت می‌شوند.

سرب، قابلیت بازیافت بی‌نهایتی دارد و به لحاظ اقتصادی از کارایی بسیار بالایی برخوردار است. باتری‌های سرب‌اسید بسیار ایمن و مقرون‌به‌صرفه بوده،  به‌طور گسترده‌ در بخش‌های خودرو کشش ایجاد می‌کنند و منبع تغذیه‌ بدون‌وقفه هستند. البته ازآنجاکه  بازیافت باتری می‌تواند یکی از آلاینده‌ترین صنایع در جهان باشد، به‌همین‌منظور از فناوری‌های جدید در زمینه بازیافت باتری‌ها استفاده می‌شود تا ضمن کاهش آلایندگی‌های ناشی‌از بازیافت، هدررفت کمتری هم رخ بدهد و مصرف انرژی نیز کارآمدتر باشد. فناوری‌های نوآورانه برای بازیافت خمیر باتری سرب‌اسید و کاتالیز کردن به کارگرفته می‌شوند. 

این فناوری با جداسازی خمیرباتری از باتری‌های سرب‌اسید آغاز می‌شود. مواد مصرف‌شده در یک فرآیند بازیافت «مبتنی‌بر آب» دوباره تولید می‌شوند. این فرآیند که «FenixPb» نامیده می‌شود، هزینه‌های به‌مراتب کمتری (حدود یک‌هفتم) درمقایسه‌با کارخانه‌های ذوب و موارد مشابه دارد.

در این فناوری گازهای سمی منتشر نمی‌شوند و می‌توان اثر کربن را نیز تا حدود ۸۵درصد کاهش داد. این در حالی است که دربازیافت متداول، بخار سرب و گازهای مضر دی‌اکسیدگوگر ایجاد می‌شود، فرآیند انرژی‌بر و سرمایه‌بر است و همچنین تاثیر منفی بر محیط‌زیست می‌گذارد. اما رویکرد اصلی در فرآیند  FenixPb گوگردزدایی است.

آتان فاکس، مدیر فناوری اورلیوس می‌گوید: «FenixPb از این نظر منحصربه‌فرد است که قادر به تولید ۹۹.۹۹درصد ترکیب سرب مستقیم از باتری‌های مصرف‌شده هستیم. زباله‌ای تولید نمی‌کنیم و مواد افزودنی خمیر باتری نیز  کاملا تمیز از واکنش جدا می‌شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =