سایت دیوار

بازار خودرو درپی ممنوعیت قیمت‌گذاری در سایت‌های خودرویی شرایط مبهمی را سپری ‌کرد اما پس از آرام شدن بازار و روند نزولی قیمت‌ها منع نرخ‌گذاری در صفحات مجازی برداشته شد.

برخی کارشناسان معتقدند بازار خودرو هنگام درج قیمت‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی شرایط بهتری را سپری می‌کند. زیرا در چنین شرایطی تنها خریدار واقعی به‌سمت خودرو موردنظر خود می‌رود و کسانی که فقط قصد قیمت گرفتن دارند، حضور کمرنگ‌تری در این بازار خواهند داشت. ازسوی‌دیگر برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند براساس نظرسنجی‌ها و آمار نه‌تنها حذف قیمت در بازار مجازی و اپلیکیشن‌ها کمکی به کنترل قیمت‌ها نکرده بلکه باعث از بین رفتنِ شفافیت در بازار نیز شده است. اتفاقی که طی یکی دو ماه اخیر در بازار به وضوح دیده ‌شد.

نوسانات ناگهانی قیمت‌ها در بازار آزاد به‌گونه‌ای بود که بهای خودرو نسبت‌به روز قبل قابل‌پیش‌بینی نبود. اما شاید بتوان گفت از آشفتگی بازار خودرو در یکی دو هفته اخیر و همزمان با بازگشت قیمت‌ها به فضای مجازی تا حدودی کاسته شده است.

در این زمینه یکی از کارشناسان مسکن بیان کرد: «حذف قیمت از آگهی‌های فضای مجازی کمکی به کاهش التهاب بازار نکرده است. پیش از این نیز درج قیمت‌ها در آگهی‌های مسکن و خودرو منع شد اما تاثیری بر کنترل قیمت‌ها نداشت. میانگین نرخ مسکن در اردیبهشت امسال ۱۷میلیون تومان بود و حالا که قیمت‌ها آزاد شده متوسط قیمت‌ به ۲۷میلیون تومان رسیده است. 
این موضوع نشان می‌دهد ممنوعیت درج قیمت‌ مسکن و خودرو در سایت‌های اینترنتی نه‌تنها تاثیری در حباب قیمتی آنها نداشته است بلکه خودرو و مسکن با تغییرات چند درصدی در طول منع حضور قیمت‌ها در فضای مجازی روبه‌رو شده‌اند.

هرچند با توجه به مشاهدات میدانی در بازار مسکن مشخص شده است قیمت‌گذاری در این بازار بسیار پیچیده و تابعی از ملاحظات گوناگون است.البته اکنون آگهی‌های بازار مجازی خودرو و مسکن هم بهتر شده‌اند، هم بیشتر دیده می‌شوند و اینکه قابل‌مقایسه هستند. ازسوی‌دیگر اگر قیمت‌ها درج نشوند، هزینه‌های مبادلات معاملاتی بیشتر می‌شود.

بر اساس آمارها و طبق نظرسنجی‌ها حدود ۸۸درصد مردم معتقدند درج نشدن قیمت‌ها خریدوفروش را دشوار کرده است. افزایش قیمت مسکن و خودرو ارتباطی به درج قیمت در آگهی‌ها ندارد جز این‌که عدم درج آن، شفافیت قیمت‌ها را از بین می‌برد. حالا که قیمت‌ها دوباره به آگهی‌ها بازگشته‌اند، اتحادیه‌های خودرو و مسکن کشف قیمت نمی‌کنند.

در همین رابطه یکی از کارشناسان حوزه خودرو به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید تجربه نشان داده است برخی سایت‌ها با ثبت آگهی قیمت‌سازی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در هفته گذشته پژو ۲۰۶ را در چند ساعت ۲۵‌میلیون‌تومان گران‌ کردند و بعد از ۲۴ ساعت، قیمت را به رقم قبل بازگرداندند. اتفاقی که زمینه‌ساز توجه و پیگیری دستگاه‌های نظارتی درباره این سایت‌ها می‌شود.»

البته درحال‌حاضر نبض قیمت در بازار خودرو کندتر شده و تب‌وتاب جریان صعودی قیمت‌ها فروکش کرده است اما به‌نظر می‌رسد همچنان کاهش بهای محصولات عرضه‌شده در بازار برای خریداران واقعی چشمگیر نیست. گر چه این اقدام تا حدودی از نگرانی متقاضیان درباره روند صعودی قیمت‌ها کاسته است. دلیل اصلی آن نیز سرازیر شدن نرخ دلار از کانال ۲۴هزار تومان به ۲۱هزار تومان است که می‌تواند اتفاق خوبی را در بازار خودرو نیز رقم بزند.

برخی کارشناسان و تحلیلگران صنعت خودرو باتوجه به روند فعلی حاکم بر بازار ارز معتقدند در صورت عدم تغییر سایر شرایط بازار، ادامه کاهش قیمت‌ها به صورت پایدار بعید است بدین معنی که برای تداوم کاهش قیمت خودرو باید تمام بسترهای لازم برای افت بهای خودرو فراهم شود؛ در حالی که تاکنون این شرایط در بازار خودرو عملی نشده است.

بر همین اساس کارشناسان حوزه خودرو مشکلات این صنعت را ناشی‌از ایرادات و مشکلات ساختاری می‌دانند و بر این نکته تاکید دارند تا هنگامی که ساختار خودروسازی به لحاظ مالکیت، مدیریت، فضای رقابتی و نظارت اصلاح نشود، صنعت و بازار خودرو مشکلات بیشتری را پیش رو خواهند داشت.

هرچند شرایط امروز بازار خودرو مقطعی است، زیرا این صنعت با چالش‌ها و سیاست‌های ناکارآمدی مواجه است که سال‌ها بر رفع آن تاکید شده اما همچنان سایه این سیاست‌ها بر صنعت و بازار خودرو حاکم است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسرت به دل IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    دلار به کانال ۲۱ هزار تومان برسد اتفاقی خوب در بازارخودرو رقم می ‌خورد!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ ...........نه ان زمانی که زیر 20 هزار تومان بود شاهد این همه اتفاق خوب بودیم!
  • مهدی CA ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    نخرین میاد پایین.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =