پورشه ماکان

در حالی که در بازار خودروهای وارداتی یافتن خودرو صفر مانند ب‌ام‌و X4 و پورشه ماکان به‌دلیل ممنوعیت واردات ناشدنی است اما در بازار کنونی خرید ب‌ام‌و X4 دست‌دوم نسبت‌به پورشه ماکان سودی دوچندان دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در حالی که در بازار خودروهای وارداتی یافتن خودرو صفر مانند ب‌ام‌و X4 و پورشه ماکان به‌دلیل ممنوعیت واردات ناشدنی است اما در بازار کنونی خرید ب‌ام‌و X4 دست‌دوم نسبت‌به پورشه ماکان سودی دوچندان دارد.  چندسالی است باواریایی‌ها و اشتوتگارتی‌ها در بازار ایران حضور دارند و حالا  بازار دست‌دوم  ‌آن‌ها، خدمات پس از فروش، تامین قطعات، ارزش خرید و استهلاک بسیار متفاوتی را تجربه می‌کند. ب‌ام‌و به‌واسطه پرشیاخودرو در بازار ایران همچنان فعالیت گسترده‌ای دارد اما می‌توان پورشه را در کشور غریبه دانست زیرا برای خدمات و تامین قطعات شرکتی مسئولیت آن را آن‌طور که باید  بر عهده ندارد.

زمانی که پورشه؛ مدل کاین را معرفی کرد، کمتر کسی تصور میکرد یک شاسی‌بلند بتواند در لیست موفق‌ترین‌های این کمپانی اسپرت‌ساز جای بگیرد اما پورشه برای شتاب و تعادل و کیفیت این محصول، سنگ‌تمام گذاشته بود و کاین بر خلاف انتظار منتقدان، خوش درخشید. اما درسوی‌دیگر میدان با ب‌ام‌و طرف هستیم. هرچند شاسی‌بلند این برند نسبت‌به برخی آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها، بهتر است اما در مقایسه با پورشه در این سگمنت، سابقه طولانی‌تری دارد. مدل X4 در راستای تکمیل تنوع سری ایکس ب‌ام‌و خلق شد و با توجه به پرفورمنس مناسب، با اعتماد به نفس و بدون‌واهمه از نام پورشه دربرابر ماکان قرار گرفته است.

   پیشرانه و مشخصات فنی
هر دو خودرو از نظر پیشرانه و مشخصات فنی شرایط کاملا مشابهی دارند. اما پیشرانه 4سیلندر دو لیتری توربوشارژر ، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. پیشرانه جدیدترین نسخه پورشه ماکان با 252اسب‌بخار قدرت؛ قوی‌تر از ب‌ام‌و 245 اسب‌بخاری است. پورشه با گشتاور 370‌نیوتون‌متری، حدود 20نیوتون‌متر گشتاور بالاتری تولید می‌کند. البته این میزان گشتاور در ماکان از دور 1600 تا 4500 و در X4 در بازه بیشتر یعنی از دور 1250 تا 4800 در اوج می‌ماند. باتوجه به وزن مشابه هر دو خودرو (که حدود 1850 کیلوگرم است) می‌توان حدس زد عملکرد نزدیکی به‌هم دارند. نکته جالب‌توجه در مورد این دو خودرو شتاب صفر تا صد آنهاست زیرا با وجود اسب‌بخار بالاتر پورشه ماکان و گشتاور بالاتر این خودرو اما این ب‌ام‌و X4 است که با 6.4ثانیه به نسبت پورشه، با 6.5 ثانیه این مسافت را طی می‌کند. همچنین حداکثر سرعت ماکان 229 و X4 حدود 232 کیلومتر بر ساعت است که باز هم نشان از رقابت تنگاتنگ و پیشتازی این باواریایی محبوب دارد.

  ارزش خرید برای مصرف‌کننده
درحال‌حاضر بازار خودروهای وارداتی نیازمند ‌تجدید قواست و خودروهایی مانند مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، پورشه و لکسوس با مدل‌های قدیمی خود جزو سالخوردگان بازار محسوب می‌شوند، به‌همین دلیل هنگام  خرید این خودروها باید به المان‌های بسیاری توجه داشت تا مصرف‌کنندگانی را که قصد دارند مبالغ میلیاردی برای خرید آنها هزینه کنند، راضی کند. یکی از مهم‌ترین معیارهای خرید این خودروهای میلیاردی؛ ارزش‌گذاری است که در بازار خودروهای وارداتی بر اساس نیاز مشتریان اعمال می‌شود. هر یک از خریداران این خودروها اولویت‌هایی دارند. ازجمله بازار فروش، خدمات پس‌از فروش، تامین قطعات، اسم برند، آپشن‌ها و امکانات رفاهی یا قدرت موتور و پیشرانه. 

  خدمات پس از فروش و گستردگی آن در بازار ایران
بعد از ممنوعیت واردات خودرو و اعمال تحریم‌های آمریکا، بسیاری از شرکت‌های واردکننده که در کشور شرایط بسیار مطلوبی داشتند، از بازار کوچ کردند. بنابراین خودروها با گارانتی‌هایی  ماندند که دیگر خبری از شرکت‌های واردکننده آنها در بازار نبود. مهم‌ترین معیار خرید خودروهای وارداتی یا حتی خودروهای داخلی را باید خدمات پس‌از فروش آنها دانست و بسیاری از مصرف‌کنندگان با توجه‌به آن در بازار فعلی اقدام به خرید خودرو صفر یا دست‌دوم می‌کنند. حال درباره خودروهای وارداتی باید گفت بین دو خودرو ب‌ام‌و X4 و پورشه ماکان  یا دیگر برندهای وارداتی بازار شاید تنها برندی که می‌توان به خدمات پس‌از فروش و تامین قطعات آن اطمینان داشت، ب‌ام‌و X4 است. به جرأت می‌توان گفت پرشیاخودرو تنها برند خارجی و وارداتی بازار ایران است که در مدت ممنوعیت واردات خودرو؛ کیفیت فروش و خدمات پس از فروش خود را به خوبی حفظ کرده است. به همین دلیل یک خریدار؛ X4 را (که نسبت‌به تامین قطعات آن مطمئن است) به پورشه ماکان ترجیح نمی‌دهد. البته کیفیت برند پورشه و پورشه ماکان زیر سوال نمی‌رود اما باتوجه‌به‌آنکه اکنون شرکتی در ایران درقبال این برند حضور ندارد بنابراین مصرف‌کننده واقعی به دنبال دردسر کمتر در مقابل هزینه میلیاردی است. 

  استهلاک و هزینه نگهداری
باتوجه به خدمات پس از فروش هر دو برند باید گفت کفه ترازو به سمت ب‌ام‌و X4 سنگینی می‌کند. حتی هنگام آزاد بودن واردات نیز تمام ماشین‌بازان می‌دانستند استهلاک پورشه از دیگر برندهای آلمانی بازار به‌خصوص ب‌ام‌و بیشتر است. همین موضوع در این شرایط می‌تواند نشان‌دهنده تمایز هزینه نگهداری  و تامین قطعات این دو خودرو باشد. پورشه ماکان به‌دلیل کمبود قطعات در بازار ایران با مشکلاتی مواجه است و دارندگان پورشه ماکان دشوارتر از مالکان ب‌ام‌و X4 می‌توانند قطعات مورد نیاز خودرویشان را تامین کنند.

   نتیجه گیری
قطعا انتخاب یک مدل از میان دو خودرو جذاب گران آلمانی، با موتورهای قدرتمند و قابلیت‌های عالی کار دشواری است. پس باید نگاهی به سایر فاکتورها آنها انداخت تا بتوان خریدی مناسب در بازار فعلی داشت. 
پورشه هم از نظر قیمت اولیه و هم هزینه‌های نگهداری در مقایسه با ب‌ام‌و، خودرو پرهزینه‌ای محسوب می‌شود و در زمینه گستردگی خدمات و فراوانی قطعات نیز در رتبه‌ پایین‌تری قرار دارد. اما  با خرید ب‌ام‌و X4 هر آنچه از یک کراس‌اوور اسپرت انتظار می‌رود، به‌دست می‌آید و خلأ چندانی به‌رغم اختلاف‌قیمت، دیده نمی‌شود. اگر اهمیت چندانی به‌ظاهر خودرو نمی‌دهید مدل X3 ، ارزان‌تر و با تفاوت بسیار اندک با X4 می‌تواند حتی خرید مقرون‌به‌صرفه‌تری باشد. پس شاید بتوان گفت پورشه شانس چندانی برای رقابت با ب‌ام‌و از نظر ارزش خرید و خدمات پس از فروش ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =