چری تیگو 5

با بررسی خودروهای چینی زیر 500 میلیون‌تومان پرفروش‌ترین مدل‌های چینی بازار ایران را معرفی می‌کند که با بودجه‌ای کمتر از نیم‌میلیاردتومان می‌توان آن‌ها را خریداری کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بررسی شش مدل خودرو پرفروش‌ چینی زیر 500 میلیونتومان موضوعی است که «دنیای‌خودرو» قصد دارد به آن بپردازد و این خودروها را از نظر فنی، طراحی و قیمت مورد بررسی قرار دهد. امروزه خودرو ارتباط مستقیمی با طبقه اجتماعی افراد دارد و به‌همین دلیل عده کثیری از مصرف‌کنندگان خودرو همواره به‌دنبال ارتقای خودرویشان هستند. این مساله درمورد طیف وسیعی از خریداران متعلق به‌طبقه متوسط ایرانی نیز صادق است. زمانی‌که آن‌ها خودروهای ایرانی تولیدشده در دهه 1380 را به‌امید برخوردار شدن از پرفروش‌ترین خودروهای چینی در دهه 1390 برای فروش گذاشتند. درنتیجه ورود انبوه خودروهای چینی به‌بازار ایران، طبقه جدیدی از مالکین خودرو را تشکیل داد که جایگاهشان به‌ترتیب بالاتر و پایین‌تر از مالکان خودروهای داخلی و خودروهای اروپایی و کره‌ای است. دراین مطلب «دنیای‌خودرو» با بررسی خودروهای چینی زیر 500 میلیون‌تومان پرفروش‌ترین مدل‌های چینی بازار ایران را معرفی می‌کند که با بودجه‌ای کمتر از نیم‌میلیاردتومان می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. درادامه سعی می‌کنیم به‌این پرسش نیز پاسخ دهیم که درصورت اتخاذ تصمیم برای خرید خودرو چینی تا 500 میلیون‌تومان، نسخه صفرکیلومتر گزینه بهتری است یا کارکرده؟
لازم به‌ذکر است تولید برخی خودروهای بررسی‌شده در این فهرست متوقف شده ‌است؛ بنابراین تنها نسخه‌های کارکرده آن‌ها در دسترس شما خواهد بود.

برلیانس H330
بررسی پرفروش‌ترین خودروهای چینی زیر 500 میلیون‌تومان را با برلیانس H330 آغاز می‌کنیم. هنگامی که پارس‌خودرو با سابقه تولید محصولاتی همچون کادیلاک سویل و نیسان ماکسیما به‌ورطه مونتاژ خودروهای چینی کشیده شد، بسیاری از مشتریان ایرانی از این مساله به‌عنوان عقبگرد پارس‌خودرو یاد کردند. با این حال حداقل مشتریان مطمئن بودند که خودرو چینی مونتاژشده در پارس‌خودرو از حداقل کیفیت لازم برخوردار است و با خاطری آسوده می‌توان این محصول را برای خرید انتخاب کرد. براساس همین تفکر، محصولات خانواده H300 برلیانس جزو پرفروش‌ترین خودروهای چینی چندسال اخیر بازار کشورمان بوده‌اند. شاید بتوان گفت که پرفروش‌ترین خودرو این خانواده، نسخه سدان یعنی برلیانس H330 است. این محصول در فاصله سال‌های 1394 تا 1399 روی خط‌تولید پارس‌خودرو قرار داشت و در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک با پیشرانه‌های 1.5 و 1.65 لیتری به‌دست مشتریان رسید. چهره متفاوت نسبت به‌خودروهای داخلی، امکانات قابل قبول و قیمت مقرون‌به‌صرفه از جمله دلایل محبوبیت برلیانس H330 نزد مشتریان ایرانی هستند.
تیراژ گسترده پارس‌خودرو و تمایل مشتریان از طبقه متوسط به‌خرید خودروهای اتوماتیک اقتصادی با توجه به‌قیمت برلیانس H300، سبب شد این خودرو به‌فروش قابل توجهی دست یابد. عرضه نسخه‌های مجهز به‌موتور 1.65 لیتری نیز موجب جهش مقطعی فروش این خودرو شد؛ اما این جهش کوتاه‌مدت بود و با توقف تولید خودروهای برلیانس در پارس‌خودرو، نسخه جدیدی از این محصول تولید نشد. هم‌اکنون برای خرید برلیانس H330 کم‌کارکرد از بهترین تیپ برلیانس H330 یعنی نسخه 1.65 لیتری اتوماتیک، به‌بودجه‌ای حدود 300 میلیون‌تومان نیاز خواهید داشت.

بسترن B30
هنگامی که بهمن‌موتور تصمیم گرفت سدان اقتصادی بسترن B30 را جایگزین مدل اسپرت و جوان‌پسند بسترن B50f کند، کمتر کسی به‌موفقیت این خودرو در بازار کشورمان امید داشت؛ اما بسترن B30 با تکیه بر مواردی همچون ایمنی بیشتر و کیفیت ساخت قابل قبول نسبت به‌رقبا توانست جایگاه قابل قبولی را در بازار از آنِ خود کند و جزو پرفروش‌ترین مدل‌های چینی بازار شود. بسترن B30 به‌سیستم‌های ایمنی مختلفی از جمله کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز است که مشابه آن را در رقبای این خودرو نمی‌بینیم. علاوه‌بر آن جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک این خودرو نسبت به‌نزدیک‌ترین رقیبش یعنی برلیانس H330 عملکرد بهتری دارد. بسترن B30 نمونه کاملی از یک خودرو چینی اقتصادی و ایمن برای مصرف‌کنندگان ایرانی است که مزیت بهره‌مندی از جعبه‌دنده اتوماتیک را نیز برای مالک خود به‌همراه خواهد داشت. این روزها برای خرید بسترن b30، نیاز به‌صرف بودجه‌ای حدود 350 میلیون‌تومان است.

جک S5
کمتر کسی است که در بازار خودرو ایران حضور داشته باشد و جک S5 را نشناسد؛ چرا که این کراس‌اوور چینی در طول یک دهه گذشته یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار کشورمان بوده است. پیشرانه دو لیتری توربوشارژر به‌همراه عملکرد فنی مطلوب و امکانات رفاهی رضایت‌بخش، دو نقطه‌قوت جک S5 طی سال‌های اخیر بوده‌اند. جک S5 ابتدا در تیپ دنده‌ای و سپس با تیپ اتوماتیک وارد بازار کشورمان شد و به‌لطف تیراژ و عرضه گسترده کرمان‌موتور، امروزه هر دو نسخه به‌وفور در خیابان‌های کشورمان مشاهده می‌شوند. جک S5 همچنان روی خط‌تولید کرمان‌موتور قرار دارد؛ اما به‌علت افزایش شدید قیمت‌ها، امروزه مشتریان قادر نیستند نسخه‌های صفرکیلومتر این خودرو را با بودجه تقریبی 500 میلیون‌تومان خریداری کنند. با این حال برای خرید جک S5 می‌توانید به‌نسخه‌های اتوماتیک ساخت سال 1396 با بدنه‌ای سالم و کارکردی اندک با قیمت یادشده بیندیشید.

دانگ‌فنگ H30 کراس
بازار خودروهای اتوماتیک و اقتصادی چینی آن‌قدر داغ و پررونق بود که خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو نمی‌توانست به‌سادگی از آن بگذرد. درنتیجه به‌سرعت محصولی را برای عرضه به‌این محدوده از بازار در نظر گرفت. این محصول دانگ‌فنگ H30 کراس نام داشت و با همکاری دانگ‌فنگ و پژو در چین ساخته شده بود و از پیشرانه TU5 به‌همراه گیربکس چهارسرعته آیسین بهره می‌برد. استفاده از پیشرانه معروف پژو در این خودرو سبب شد ایران‌خودرو بتواند درمدتی کوتاه داخلی‌سازی این محصول را به 40 درصد برساند و تیراژ تولید خود را افزایش دهد. دانگ‌فنگ H30 یک هاچ‌بک کراس است؛ اما بیش از آن‌که به‌یک هاچ‌بک شباهت داشته باشد، استیشن تلقی می‌شود. این خودرو ظاهر عجیب و ناموزونی دارد و پیشرانه و گیربکس آن عملکرد متوسطی را از خود به‌نمایش می‌گذارند و کیفیت ساخت آن نیز چندان قابل قبول نیست. با این وجود به‌دلیل قیمت دانگ‌فنگ اچ‌سی‌کراس و مقرون‌به‌صرفه‌ بودن آن، استقبال مشتریان از این خودرو چشمگیر بود و جزو پرفروش‌ترین مدل‌های چینی زیر 500 میلیون‌تومان محسوب می‌شود. تیراژ گسترده و شبکه بزرگ توزیع ایران‌خودرو نیز به‌دانگ‌فنگ H30 کراس کمک کرد تا در زمانی کوتاه به‌فروش مناسبی در ایران دست یابد. تولید دانگ‌فنگ H30 کراس مدتی است متوقف شده؛ اما می‌توانید برای خرید نسخه‌های سالم و کم‌کارکرد دانگ‌فنگ H30 کراس با قیمت تقریبی 300 میلیون تومان اقدام کنید.

چری تیگو 5
هرجا سخن از جک S5 به‌میان بیاید، ناخودآگاه نام چری تیگو 5 نیز در کنار آن ذکر خواهد شد؛ چرا که این دو خودرو برای یک دهه رقبای یکدیگر بوده‌اند و با وجود اتفاقات مختلفی که بازار خودرو ایران را تحت‌تاثیر قرار داده، همچنان نبرد بین این دو کراس‌اوور چینی ادامه دارد. برخلاف جک S5، چری تیگو 5 عملکرد فوق‌العاده‌ای از نظر قوای فنی ندارد؛ اما با تاکید بر آپشن‌ها و امکانات متعدد توانسته جایگاه خود را بین مشتریان ایرانی پیدا کند و جزو پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار ایران شود. علاوه‌بر آن مدیران‌خودرو محصولات خود را همواره به‌صورت اقساطی با پرداخت بلندمدت به‌مشتریان عرضه می‌کند و همین مساله به‌برگ برنده چری تیگو 5 و دیگر خودروهای این شرکت تبدیل شده است. همانند جک S5 و با توجه به‌قیمت چری تیگو 5، این روزها امکان خرید نسخه صفرکیلومتر این خودرو با بودجه‌ای برابر نیم‌میلیاردتومان فراهم نیست؛ اما با همین بودجه می‌توانید برای خرید تیگو 5 کارکرده و نسبتا سالم با مدل 1396 و 1395 در تیپ اکسلنت و لاکچری اقدام کنید.

ام‌وی‌ام X22
از دیگر پرفروش‌ترین خودروهای چینی زیر 500 میلیون، ام‌وی‌ام X22 است و خودروهای هاچ‌بک کراس برای مدت کوتاهی موفق شدند بخش پرفروش بازار ایران را به‌خود اختصاص دهند و هر کدام از شرکت‌های خودروساز نیز در تلاش بودند محصولی را در این رده به‌بازار عرضه کنند. لیفان X50، دانگ‌فنگ H30 کراس، رنو ساندرو استپ‌وی و برلیانس کراس نمونه‌هایی از این خودروها هستند؛ درحالی ‌که یکی از پرفروش‌ترین‌های این رده ام‌وی‌ام X22 از شرکت مدیران‌خودرو است. تولید و عرضه ام‌وی‌ام X22 در ایران از سال 1395 آغاز شد و این خودرو تا به‌امروز روی خط‌تولید مدیران‌خودرو قرار دارد. ام‌وی‌ام X22 درحقیقت نسخه بلندقامت ام‌وی‌ام 315 محسوب می‌شود که با چهره‌ای جدید و امکاناتی بیشتر به‌بازار عرضه شد. این خودرو در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به‌بازار عرضه شده ‌است و به‌واسطه امکانات مناسب، چهره جذاب و شرایط فروش منعطف درمدتی کوتاه به‌محصولی پرفروش و سودآور برای شرکت عرضه‌کننده تبدیل شد. درحال حاضر برای خرید بهترین نسخه این خودرو یعنی تیپ اتوماتیک اسپرت اکسلنت،‌ به‌بودجه‌ای حدود 450 میلیون‌تومان نیاز خواهید داشت. مدیران‌خودرو تجهیزات ایمنی مختلفی همچون سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری را از سال 1397 به‌این خودرو افزوده است که با توجه به‌فقدان آن در اکثر محصولات داخلی، خرید ام‌وی‌ام X22 را به‌انتخابی ارزشمند تبدیل کرده است.

جمع‌بندی: چینی‌های به‌دردبخور کم نیستند!
درنهایت می‌توان گفت بازه قیمتی کمتر از 500 میلیون‌تومان جولان‌گاه مدل‌های مختلف محصولات چینی است و خریدارانی که با این سطح از بودجه تصمیم دارند خودرو چینی خریداری کنند، با تنوع گسترده‌ای از مدل‌های مختلف مواجه خواهند بود. کراس‌اوورهای کوچک و کامپکت، هاچ‌بک‌کراس‌ها و سدان‌ها در این بازه قابل دسترسی هستند و خریدار با توجه به‌نیاز خود می‌تواند یکی از خودروهای یادشده را انتخاب کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =