خودروهای برقی

تخمین زده می‌شود مزایای یک خودرو تمام‌برقی معمولی جدید، انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) را در کل چرخه عمر تا حدود 65 درصد کاهش می‌دهد. اما با بهبود فناوری باتری این میزان می‌تواند به‌حدود 76 درصد افزایش یابد.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها با داغ شدن بحث برقی‌سازی خودروها درسطح جهانی مدام این سوال مطرح می‌شود که آیا وسایل نقلیه الکتریکی پایدارتر و دوستدار محیط‌زیست هستند یا خودروهایی با سوخت فسیلی؟ گزارش‌ها در این مورد حاکی از آن است که خودروهای برقی درمقایسه با خودروهای با سوخت فسیلی، گازهای گلخانه‌ای را تا ۷۶ درصد کاهش می‌دهند. وسایل نقلیه با باتری در طول عمر خود بسیار سبزتر از خودروهای احتراق‌داخلی هستند. تخمین زده می‌شود مزایای یک خودرو تمام‌برقی معمولی جدید، انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) را در کل چرخه عمر تا حدود 65 درصد کاهش می‌دهد. اما با بهبود فناوری باتری این میزان می‌تواند به‌حدود 76 درصد افزایش یابد.
این یافته‌ها در گزارش جدیدی که توسط ریکاردو، مشاور انرژی و محیط‌زیست جهانی تهیه شده، آمده است. نیکولاس هیل، معاون و کارشناس فناوری وسایل نقلیه و سوخت در تیم حمل‌ونقل پایدار ریکاردو، در این خصوص می‌گوید: «همه ما از مزایای زیست‌محیطی عملیاتی رانندگی یک خودرو الکتریکی آگاه هستیم؛ اما این مطالعه تایید می‌کند که مزایای این خودروها قابل توجه است. در بریتانیا با در نظر گرفتن عمر کامل وسیله نقلیه از زمان ساخت تا پایان عمر این مطالعه نمود بیشتری دارد. درحال حاضر بیش از 82 درصد گازهای گلخانه‌ای توسط خودروهای سواری و وانت‌ها منتشر می‌شود. برای خودروهای سنگین نیز با توجه به‌مسافت پیموده‌شده به‌طور قابل توجهی این سهم بیشتر است.»
این تجزیه‌وتحلیل همچنین نشان داد درحالی که موتورهای برقی به‌طور کلی بهتر از پیشرانه‌های دیگر برای انواع وسایل نقلیه جاده‌ای عمل می‌کنند، خودروهایی با سلول سوختی هیدروژنی (FCEV) نیز می‌توانند فرصتی برای صرفه‌جویی درمقایسه با وسایل حمل‌ونقل معمولی محسوب شوند. درواقع وسایل نقلیه‌ هیدروژنی یک گزینه مهم و مناسب برای حمل‌ونقل جاده‌ای در مسافت‌های طولانی‌تر محسوب می‌شوند. تا سال 2050 یک FCEV می‌تواند انرژی را درمقایسه با کامیون‌های سنتی تا 73 درصد بیشتر صرفه‌جویی کند. این صرفه‌جویی در گازهای گلخانه‌ای به‌طور بالقوه می‌تواند تا 86 درصد برای کامیون برقی باتری‌دار افزایش یابد؛ مشروط به‌سازگاری با محدودیت‌های عملیاتی موجود. ترودی هریسون، وزیر حمل‌ونقل بریتانیا می‌گوید: «بسیار شگفت‌انگیز است که می‌بینیم حرکت دولت برای تقویت انقلاب الکتریکی با این تحلیل پیشگامانه پشتیبانی می‌شود. ما 2.5 میلیاردپوند برای حمایت از عرضه خودروهای الکتریکی درسراسر بریتانیا، تمیز شدن هوا، افزایش فرصت‌های شغلی سبز در شهرها و روستاها و بهبود راحتی برای رانندگان متعهد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»
هیل می‌افزاید: «نتایج تایید می‌کند که استراتژی فعلی برای افزایش برق‌رسانی حمل‌ونقل جاده‌ای، راهبردی مناسب برای کمک به‌کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. علاوه‌بر پتانسیل صرفه‌جویی بزرگ با وسایل نقلیه با باتری و هیدروژن، مزایای آن برای سلامتی نیز قابل توجه است. انتشار آلاینده‌ها در کل چرخه عمر این خودروها به‌طور قابل توجهی کمتر است.» وی تاکید می‌کند: «استراتژی دولت بریتانیا برای کنار گذاشتن تدریجی وسایل نقلیه معمولی و تغییر به‌سمت حمل‌ونقل الکتریکی قابل تقدیر است. درواقع این بهترین رویکرد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمک به‌اهداف آب‌وهوایی بریتانیاست.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =