تویوتا

بر اساس گزارش منتشره، پرفروش‌ترین خودروساز جهان به‌تامین‌کنندگان گفته که قصد دارد ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو الکتریکی در سال جاری، ۱۹۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۵ تولید کند.

فروش جهانی تویوتاموتور با توجه به‌بهبود شرایط عرضه و افزایش تقاضا در ماه اوت نسبت به‌سال گذشته ۹ درصد افزایش یافت و به‌رکورد ۹۲۳ هزار و ۱۸۰ دستگاه رسید. این خودروساز ژاپنی اعلام کرد تولید جهانی آن ۴ درصد افزایش یافته و به‌رکورد ۹۲۴ هزار و ۵۰۹ دستگاه رسید.

فروش خودروهای برند تویوتا و لکسوس در اروپا بیشتر در ایتالیا، اسپانیا و انگلیس بیش از ۳ درصد رشد داشته است؛ اما فروش در آسیا که این شرکت و دیگر خودروسازان مطرح مانند فولکس‌واگن با خودروسازان برقی از جمله بی‌وای‌دی رقابت می‌کنند، ۴ درصد کاهش یافت.

فروش تویوتا در چین نیز کاهش 6 ‌درصدی را تجربه کرد. همچنین فروش تویوتا در ژاپن نسبت به‌سال گذشته در ماه اوت ۴۵ درصد و در کره‌جنوبی ۶۳ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش منتشره، پرفروش‌ترین خودروساز جهان به‌تامین‌کنندگان گفته که قصد دارد ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو الکتریکی در سال جاری، ۱۹۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۵ تولید کند.

طبق گزارش بلومبرگ، تویوتا در ماه اوت ۱۱ هزار و ۸۸۰ دستگاه خودرو برقی فروخت که مجموع آن را در سال جاری به ۶۵ هزار و ۴۶۷ رساند. این درحالی است که تویوتا در سال ۲۰۲۲، ۲۴ هزار دستگاه خودرو برقی را به‌فروش رسانده بود. فروش خودروهای برقی تویوتا هنوز با وعده ۵/ ۱ میلیون دستگاهی که کوجی ساتو مدیرعامل این شرکت قول داده است، فاصله زیادی دارد.

رقیبی که از کالیفرنیا آمده است

تویوتا برای چندین دهه یکی از اصلی‌ترین بازیگران بازار خودرو کالیفرنیا بوده است. در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۷، این شرکت ژاپنی با فروش ۹۰ هزار دستگاه، بر بازار خودرو کالیفرنیا سلطه داشت؛ درحالی‌ که تسلا تنها ۴ هزار و 300 دستگاه فروخته بود.

در سه‌ماهه دوم سال جاری اما شرایط بسیار فرق کرده است. فروش تویوتا در این ایالت، بیش از ۲۰ هزار دستگاه نسبت به‌سال ۲۰۱۷ کاهش یافته و به ۶۷ هزار و 482 دستگاه رسیده؛ درحالی‌ که فروش تسلا با افزایش یک‌هزار و ۵۱۵ درصدی، به ۶۹ هزار و 212 دستگاه رسیده است.

همچنین تسلا مدل Y هم به‌پرفروش‌ترین خودرو کالیفرنیا تبدیل شده است. این یک تغییر تاریخی در بازار محسوب می‌شود و همان‌طور که در کالیفرنیا رخ داده، در کل آمریکا هم رخ خواهد داد.

بخشی از چالش تویوتا همان چیزی است که دیگر خودروسازان قدیمی هم با آن مواجه هستند. تسلا خودرو را به‌یک گجت هوشمند روی چرخ‌ها تبدیل کرده که مملو از هوش مصنوعی و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری از راه دور است. به‌عنوان‌ مثال، به‌روزرسانی‌های مکرر سیستم تمام خودران تسلا می‌تواند بهبود قابل ‌توجه آن را در مقابله با برخی شرایط رانندگی به‌دنبال داشته باشد. این یک تغییر الگو است که دیگر خودروسازان هنوز در تلاش هستند تا به‌آن دست پیدا کنند.

نشریات ژاپنی از چالش‌های تویوتا آگاه هستند و می‌دانند بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۲ به‌دلایل غیرقابل درک، در برابر تغییر به‌سمت خودروهای الکتریکی مقاومت کرده است.

برخی کارشناسان هشدار داده‌اند تویوتا اگر به‌سمت انرژی و نرم‌افزارهای جدید حرکت نکند، ممکن است به‌همان سرنوشت برخی تولیدکنندگان بزرگ در صنعت تلفن همراه دچار شود که پس از ظهور آیفون‌های اپل به‌سرعت از صحنه رقابت کنار رفتند.

اندیشکده پابلیک سیتیزن نیز ادعا می‌کند تلاش‌های تویوتا برای ساخت خودروهای الکتریکی نصفه و نیمه است و بخش عمده‌ای از تولیدات این شرکت هنوز از پیشرانه‌های بنزینی استفاده می‌کنند: «بیش از ۵۰ درصد از خریداران جهانی خودرو به‌سمت بازار الکتریکی حرکت کرده‌اند. تویوتا باید به‌تولید خودروهای سوخت فسیلی مثل مدل‌های هیبرید بنزینی-الکتریکی پایان دهد تا به‌اهداف آب‌وهوایی دست پیدا کند.»

درحال حاضر تنها مدل تمام‌الکتریکی تویوتا در بازار آمریکا کراس‌اوور bZ4X است. ادموندز پس از آزمایش یک bZ4X فول آپشن ۵۰ هزار دلاری آن را خودرویی توصیف کرد که اصلا ارزش این قیمت را ندارد و در برابر رقبایی مثل هیوندای آیونیک ۵ و فورد موستانگ Mach-E به‌شدت مغلوب می‌شود.

همچنین کراس‌اوور الکتریکی تویوتا هرگز فناوری‌ای قابل ‌مقایسه با اتوپایلوت تسلا ندارد. دلیل کم‌کاری تویوتا در زمینه توسعه مدل‌های الکتریکی را می‌توان مدیرعامل سابق شرکت «آکیو تویودا» (رئیس کنونی هیئت‌مدیره) دانست. وی معتقد بود موتورهای الکتریکی نباید تنها گزینه برای نسل بعدی خودروها باشند.

مدل هیدروژنی میرای یکی از راه‌حل‌های جایگزین تویوتا برای خودروهای الکتریکی است که در بازار کالیفرنیا کاملا شکست خورد.

البته به‌نظر می‌رسد مدیرعامل جدید شرکت «ساتو کوجی» به‌دنبال سرعت بخشیدن به‌توسعه خودروهای الکتریکی و نرم‌افزارهای مرتبط است. بااین‌ حال، مشکل فوری‌تر و بزرگ‌تر تویوتا رقابت با تسلاست؛ یعنی شرکتی که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به‌بزرگ‌ترین خودروساز جهان تبدیل شود و این هدف هرسال بیشتر و بیشتر واقع‌بینانه‌تر به‌نظر می‌رسد.

شاسی‌بلندی برای آینده

تویوتا موتور قصد دارد سومین کارخانه خودروسازی را در هند بسازد و ظرفیت تولید را در این کشور برای نخستین‌بار در بیش از یک دهه افزایش دهد؛ زیرا مشارکت آن با سوزوکی‌موتور سبب افزایش حجم داخلی شده است.

«رویترز» به‌نقل از افراد مطلع اعلام کرده بزرگ‌ترین خودروساز جهان قصد دارد این کارخانه را با ظرفیت ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال راه‌اندازی کند که می‌تواند به‌حدود ۲۰۰ هزار دستگاه برسد.

ظرفیت اولیه پیشنهادی کارخانه درحال حاضر ظرفیت تولید فعلی تویوتا در هند را تا ۳۰ درصد از ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش می‌دهد. تویوتا همچنین توسعه یک خودرو شاسی‌بلند (SUV) جدید را برای بازار هند آغاز کرده است که در اوایل سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد و محصولی ثابت برای کارخانه جدید خواهد بود.

فروش تویوتا در هند به‌دلیل شراکت جهانی با سوزوکی افزایش یافته است. تویوتا که به‌خاطر شاسی‌بلند فورچونر و تویوتا کمری هیبرید در هند شناخته می‌شود، در اوایل ماه سپتامبر به‌ «رویترز» گفت که انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ فروش داخلی رکورددار باشد.

دو منبع اظهار کردند این خودروساز ژاپنی اکنون قصد دارد تا قبل از پایان دهه، ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال داشته باشد.

توسعه تویوتا در هند، سومین بازار بزرگ خودرو جهان زمانی اتفاق می‌افتد که شاهد کاهش رشد در بازارهایی مانند اروپا و آمریکای شمالی و رقابت در آسیای جنوب شرقی از طرف چین هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =