شارژ خودروهای برقی

توسعه و افزایش تعداد خودروهای برقی نیز به‌افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق و افزایش حجم تولید برق و همچنین وجود ایستگاه‌های شارژ در هر نقطه از کشور نیازمند است.

به گزارش «اخبار خودرو»،هر صنعتی برای توسعه نیازمند زیرساخت است و صنعت‌ خودروهای برقی نیز برای توسعه چاره‌ای جز ایجاد زیرساخت گسترده و با کیفیت ندارد. دهه‌های گذشته اگر ایستگاه‌های پمپ‌بنزین توسعه پیدا نمی‌کردند و در هرنقطه و شهری این ایستگاه‌ها ایجاد نمی‌شدند، شاید تعداد خودروها نیز با این سرعت افزایش نمی‌یافت. به‌هرحال صاحب خودرو باید از این‌که سوخت مورد نیازش در همه‌جا در دسترس است، اطمینان داشته باشد. توسعه و افزایش تعداد خودروهای برقی نیز به‌افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق و افزایش حجم تولید برق و همچنین وجود ایستگاه‌های شارژ در هر نقطه از کشور نیازمند است.
استفاده از خودروهای برقی در برخی کشورهای آسیایی به‌سرعت درحال رشد است و از این حیث شرکتی مانند تریتیوم که در زمینه ساخت و تجهیز ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی فعالیت دارد، آمادگی خود را برای گسترش زیرساخت‌ها در قاره آسیا اعلام کرده است. تریتیوم نخستین شرکت درجهان بود که Plug and Charge )ISO 15118) را پیاده‌سازی کرد. این مساله خودروهای برقی و تجهیزات شارژ را قادر می‌سازد از طریق کابل شارژ ضمن برقراری ارتباط، احراز هویت کرده و به‌صورت یکپارچه عمل کنند.
یکی از مدیران ارشد تریتیوم درخصوص فناوری به‌کارگرفته‌شده این شرکت می‌گوید: «فناوری شارژ سریع جریان مستقیم تریتیوم برای مقاومت دربرابر محیط‌های پرگردوغبار، گرم و مرطوب مناسب است.»
وی می‌افزاید: «ما قصد داریم فعالیت‌های خودمان را در کشورهای صاحب صنعت مانند کره‌جنوبی و ژاپن گسترش دهیم. همچنین حضور در بازار کشورهای استرالیا و نیوزلند و همچنین سنگاپور و برخی کشورهای خاورمیانه از دیگر برنامه‌های این شرکت است. درواقع استقرار زیرساخت‌های شارژ سریع می‌تواند به‌گسترش بیش از پیش خودروهای برقی در این مناطق کمک کند.»
تاکنون تایلند بزرگ‌ترین بازار تریتیوم در آسیا بوده است و این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۰ درصد از کل خودروهای تولیدشده را به مدل‌های برقی اختصاص دهد. برنامه این کشور نصب بیش از ۱۲ هزار ایستگاه شارژ سریع در نقاط مختلف است.
در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ فروش این شرکت در بازار اروپا، آمریکای‌شمالی و بازار آسیا و اقیانوسیه به‌ترتیب به ۴۵، ۴۱ و ۱۴ درصد رسیده است.
به‌نظر می‌رسد میزان استقبال از خودروهای برقی به‌افزایش تعداد جایگاه‌های شارژ این خودروها بستگی دارد و درصورتی که زیرساخت‌ها افزایش نیابد، خیلی نمی‌توان به‌برقی‌سازی خودروها و هدایت مردم به‌خرید آن‌ها امیدوار بود.
در ایران نیز با وجود اقدامات شرکت‌هایی مانند مپنا برای ساخت و تجهیز ایستگاه‌های شارژ خودرو، اما هنوز برنامه مشخصی برای برقی‌سازی و استفاده از خودروهای برقی وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =